מה עליי לעשות אם נפגעתי חלילה בתאונת עבודה?
להלן יפורטו הפעולות המומלצות לנפגע בתאונת עבודה:
1. רישום פרטי המקרה -
יש לרשום את נסיבות האירוע סמוך למועד התרחשותו. רישום זה יבטיח מניעת אי בהירויות במידה והתביעה מוגשת לאחר זמן רב במהלכו עלולים להשתכח פרטים חשובים.
במידה ומדובר בתאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים, יש לרשום האת מספר רישוי הרכב הפוגע, וכן שם, מספר תעודת זהות וכתובת הנהג הפוגע.
2. רישום פרטי עדים -
דבר זה נדרש לעיתים על מנת להוכיח את קיומה של תאונת העבודה ומחזק את אמינות התביעה.
יחד עם זאת, העדרם של עדים לא פוסל את התביעה ואת אמיתותה.
3. קבלת טיפול רפואי בסמוך ככל האפשר למועד התאונה -
מעבר להיותו של הטיפול הרפואי חשוב מהבחינה הפיזית, הרי שיש חשיבות לכך גם מבחינה משפטית.
טיפול רפואי בסמוך לאחר תאונת עבודה עשוי להעיד על אמיתותה של תאונת העבודה עצמה ועל אמיתות הפגיעות שנגרמו בעטייה.
חשוב - יש לעדכן את הרופא כי הפגיעה נגרמה עקב תאונת עבודה.
נקודה זו חשובה על מנת למנוע טענות עתידיות של המוסד לביטוח לאומי כי לא היה מדובר בתאונת עבודה, ולמשל כי התובע נפגע בתאונה אחרת, למשל בביתו.
כך, על אף שפרטי התעודות הרפואיות לא יכריעו אם מדובר בתאונת עבודה או לא, הרי הדבר ישמש ראיה נוספת לטובת הנפגע או תגיע המחלוקת לבית הדין.
4. החתמת המעסיק על טופס בל/250 או במקרה של עצמאי - בל / 283 -
טופס זה מכיל תיאור בסיסי של פרטי הנפגע ופרטי התאונה.
יש להחתים את המעסיק על טופס 250 המצוי אצלו והמהווה אישור ראשוני של המעסיק כי המדובר בתאונת עבודה.
במקרה של עצמאי, עליו לחתום בעצמו על טופס 283 שהינו זהה עקרונית לטופס 250.
5. קבלת תעודות לנפגע בעבודה (אישורי מחלה) -
יש להציג בפני הרופא את טופס 250 ולקבל תעודות רפואיות לנפגע בעבודה, המהוות אישורי מחלה לעניין תאונת עבודה.
במידה וקיבלתם אישורי מחלה טרם שהוצא טופס 250, יש לגשת עם טופס 250 לרופא ולהמיר את אישורי המחלה בתעודות נפגע בעבודה.
6. אישורים נוספים -
במקרה של תאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים - יש לגשת לתחנת משטרת התנועה ולבקש אישור משטרה אודות תאונת דרכים.
יש להגיע לתחנת המשטרה עם תעודת זהות, תעודת חדר מיון ומסמכים רפואיים נוספים אם קיימים בידכם, רישיון נהיגה, רישיון רכב.
7. הקפדה על המשך טיפולים רפואיים ועל תלונות לגבי כל הכאבים הקיימים -
מעבר לטיפול הראשוני לאחר תאונת העבודה, יש להקפיד על קבלת טיפול רפואי שוטף, עד להתייצבות או התבהרות המצב הרפואי.
חשוב להתלונן בפני הרופא אודות כל הכאבים הקיימים עקב התאונה, ובמידת הצורך לפנות לרופא מומחה לעניין.
חשוב לציין את קיומה של תאונת העבודה ואת העובדה כי הכאבים התחילו בעקבותיה.
במידה ולא יהיה מסמך כתוב המעלה על הכתב את תלונת הנפגע אודות פגיעה מסוימת, עלול הדבר להקשות עליו בהמשך לטעון כי מדובר בנזק שנגרם עקב התאונה.
8. הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי -
יש להגיש תביעה להכרה בתאונת העבודה למוסד לביטוח לאומי תוך 12 חודשים, על גבי טופס הנקרא "הודעה על פגיעה בעבודה".
לטופס התביעה יש לצרף: מסמכים רפואיים, תעודות לנפגע בעבודה, אישור משטרה (אם מדובר בתאונת דרכים) ותלושי שכר (אם הנפגע עבד במספר עבודות).
על הנפגע לחתום במקומות הרלוונטיים בטופס התביעה, להחתים את המעסיק במקומות הרלוונטיים בטופס התביעה, ולהגיש למוסד לביטוח לאומי.
מומלץ להשאיר העתק נוסף בידכם, ואף להחתים עליו את המוסד לביטוח לאומי כאישור שקיבל אותו.
9. התייעצות עם עורך דין טרם פתיחה בהליכים או שיחה עם חוקרי המוסד לביטוח לאומי -
במקרים מסוימים, נוהג המוסד לביטוח לאומי לשלוח חוקרים לנפגע או להזמינו לחקירה.
מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין טרם הגשת טופס התביעה למוסד לביטוח לאומי או שיחה עם חוקר מטעמו, וודאי כאשר יש צורך לערער על החלטות המוסד לביטוח לאומי והוועדות הרפואיות.
הערה: האמור לעיל מהווה הנחיה עקרונית בלבד, ועל מנת לקבל ייעוץ משפטי מתאים יש לפנות לעורך דין על מנת לבדוק את העובדות והנסיבות לעומקם.
להלן יפורטו הפעולות המומלצות לנפגע בתאונת עבודה:
1. רישום פרטי המקרה -
יש לרשום את נסיבות האירוע סמוך למועד התרחשותו. רישום זה יבטיח מניעת אי בהירויות במידה והתביעה מוגשת לאחר זמן רב במהלכו עלולים להשתכח פרטים חשובים.
במידה ומדובר בתאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים, יש לרשום האת מספר רישוי הרכב הפוגע, וכן שם, מספר תעודת זהות וכתובת הנהג הפוגע.
2. רישום פרטי עדים -
דבר זה נדרש לעיתים על מנת להוכיח את קיומה של תאונת העבודה ומחזק את אמינות התביעה.
יחד עם זאת, העדרם של עדים לא פוסל את התביעה ואת אמיתותה.
3. קבלת טיפול רפואי בסמוך ככל האפשר למועד התאונה -
מעבר להיותו של הטיפול הרפואי חשוב מהבחינה הפיזית, הרי שיש חשיבות לכך גם מבחינה משפטית.
טיפול רפואי בסמוך לאחר תאונת עבודה עשוי להעיד על אמיתותה של תאונת העבודה עצמה ועל אמיתות הפגיעות שנגרמו בעטייה.
חשוב - יש לעדכן את הרופא כי הפגיעה נגרמה עקב תאונת עבודה.
נקודה זו חשובה על מנת למנוע טענות עתידיות של המוסד לביטוח לאומי כי לא היה מדובר בתאונת עבודה, ולמשל כי התובע נפגע בתאונה אחרת, למשל בביתו.
כך, על אף שפרטי התעודות הרפואיות לא יכריעו אם מדובר בתאונת עבודה או לא, הרי הדבר ישמש ראיה נוספת לטובת הנפגע או תגיע המחלוקת לבית הדין.
4. החתמת המעסיק על טופס בל/250 או במקרה של עצמאי - בל / 283 -
טופס זה מכיל תיאור בסיסי של פרטי הנפגע ופרטי התאונה.
יש להחתים את המעסיק על טופס 250 המצוי אצלו והמהווה אישור ראשוני של המעסיק כי המדובר בתאונת עבודה.
במקרה של עצמאי, עליו לחתום בעצמו על טופס 283 שהינו זהה עקרונית לטופס 250.
5. קבלת תעודות לנפגע בעבודה (אישורי מחלה) -
יש להציג בפני הרופא את טופס 250 ולקבל תעודות רפואיות לנפגע בעבודה, המהוות אישורי מחלה לעניין תאונת עבודה.
במידה וקיבלתם אישורי מחלה טרם שהוצא טופס 250, יש לגשת עם טופס 250 לרופא ולהמיר את אישורי המחלה בתעודות נפגע בעבודה.
6. אישורים נוספים -
במקרה של תאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים - יש לגשת לתחנת משטרת התנועה ולבקש אישור משטרה אודות תאונת דרכים.
יש להגיע לתחנת המשטרה עם תעודת זהות, תעודת חדר מיון ומסמכים רפואיים נוספים אם קיימים בידכם, רישיון נהיגה, רישיון רכב.
7. הקפדה על המשך טיפולים רפואיים ועל תלונות לגבי כל הכאבים הקיימים -
מעבר לטיפול הראשוני לאחר תאונת העבודה, יש להקפיד על קבלת טיפול רפואי שוטף, עד להתייצבות או התבהרות המצב הרפואי.
חשוב להתלונן בפני הרופא אודות כל הכאבים הקיימים עקב התאונה, ובמידת הצורך לפנות לרופא מומחה לעניין.
חשוב לציין את קיומה של תאונת העבודה ואת העובדה כי הכאבים התחילו בעקבותיה.
במידה ולא יהיה מסמך כתוב המעלה על הכתב את תלונת הנפגע אודות פגיעה מסוימת, עלול הדבר להקשות עליו בהמשך לטעון כי מדובר בנזק שנגרם עקב התאונה.
8. הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי -
יש להגיש תביעה להכרה בתאונת העבודה למוסד לביטוח לאומי תוך 12 חודשים, על גבי טופס הנקרא "הודעה על פגיעה בעבודה".
לטופס התביעה יש לצרף: מסמכים רפואיים, תעודות לנפגע בעבודה, אישור משטרה (אם מדובר בתאונת דרכים) ותלושי שכר (אם הנפגע עבד במספר עבודות).
על הנפגע לחתום במקומות הרלוונטיים בטופס התביעה, להחתים את המעסיק במקומות הרלוונטיים בטופס התביעה, ולהגיש למוסד לביטוח לאומי.
מומלץ להשאיר העתק נוסף בידכם, ואף להחתים עליו את המוסד לביטוח לאומי כאישור שקיבל אותו.
9. התייעצות עם עורך דין טרם פתיחה בהליכים או שיחה עם חוקרי המוסד לביטוח לאומי -
במקרים מסוימים, נוהג המוסד לביטוח לאומי לשלוח חוקרים לנפגע או להזמינו לחקירה.
מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין טרם הגשת טופס התביעה למוסד לביטוח לאומי או שיחה עם חוקר מטעמו, וודאי כאשר יש צורך לערער על החלטות המוסד לביטוח לאומי והוועדות הרפואיות.
הערה: האמור לעיל מהווה הנחיה עקרונית בלבד, ועל מנת לקבל ייעוץ משפטי מתאים יש לפנות לעורך דין על מנת לבדוק את העובדות והנסיבות לעומקם.
משרד עו"ד אדם עמרני מתמחה בתחום האזרחי ובין היתר תאונות דרכים, תאונות עבודה, ביטוח לאומי ונזקי גוף.
יצירת קשר:
ככר רבין 8, תל אביב 64951
טלפון: 03-6950710 פקס: 03-6910788
מייל: Amrani-Law@Bezeqint.net
אתר: http://www.amranilaw.co.il
יצירת קשר:
ככר רבין 8, תל אביב 64951
טלפון: 03-6950710 פקס: 03-6910788
מייל: Amrani-Law@Bezeqint.net
אתר: http://www.amranilaw.co.il