פורסם לראשונה במדור השיווק של ד''ר אסף בקר בירחון אותות של איגוד המפרסמים 1993, בתוספת יחודית לשנת 2010: מאמר זה אולי יוסיף לך ידע ואולי גם יביא לך רווחים משיווק באינטרנט - פרטים בהמשך
איך שיווקו בישראל בתחילת שנות התשעים? מה נשאר אותו דבר ומה השתנה? מה היו השיקולים והרעיונות של טובי המשווקים בארץ שהובילו את רוב הענפים במדיה ובפעילות השטח, והניעו את גלגלי הכלכלה? חשוב לזכור שמדובר בעידן שבו הערוץ המסחרי רק נולד, האינטרנט היה משהו חדש ועתידי, ושיווק באינטרנט עוד לא היה אפילו בגדר חלום. על כל אלה, בסדרה של 100 ראיונות קצרים שקיים אסף בקר עם מנהלי שיווק, מנכ"לים וסמנכ"לים של חברות רבות ממגוון ענפים. הראיונות פורסמו במסגרת המדור של אסף בקר "מן השווקים" בירחון אותות של איגוד המפרסמים. מותר לחייך בנוסטלגיה מול חלק מן המחשבות, אך לא מעט מן הרעיונות לא נס ליחם והם מהווים גם היום חומר מעניין למחשבה ולהפעלה מחודשת. חשיבותם הפוטנציאלית של ראיונות אלה לאנשי ניהול ושיווק, אינה רק המבט הרטרוספקטיבי: יש כאן הזדמנות להיחשף לפעילות שיווקית של מוצרים רבים במגוון ענפים, מזווית שמראה כי שיווק זה שיווק ואין חדש תחת השמש, ובכל זאת, לכולנו יש מה ללמוד מן האחרים שעשו זאת לפנינו.
חלפו כמעט עשרים שנה, והיום השיווק עובר בקצב מדהים לאינטרנט. אומרים שכולם עושים המון כסף באינטרנט, אבל מי זה כולם ואיפה הכסף? זה רק נותן לנו תחושה שאנחנו מפספסים את הרכבת. כך הרגשתי גם אני וכל המאמרים שקראתי רק בלבלו אותי, עד שמצאתי באינטרנט את הספר של הארווי סגל. אחרי כל כך הרבה זמן (וכסף) שבזבזתי על כל מיני מדריכים באינטרנט, בסוף מצאתי את המדריך הכי טוב למתחילים (ולמתקדמים) שלקח אותי צעד אחר צעד אל העולם החדש. יותר מזה, מתוך הכרת נפש המשווקים, הארווי קודם כל מלמד איך להשיג מכירות שיכניסו את הדולרים הראשונים להרמת המוראל, ואחר כך השמיים הם הגבול.
כן, ועוד משהו: את הספר קיבלתי חינם, כולל רשות להעביר אותו חינם לקוראים שלי. אז הנה בבקשה, לרשותכם המדריך שעזר לי ויעזור לכם, אבל עדיין אל תלחצו על הכתובת: קודם תקראו את הראיון, במשבצת למטה מחכה לכם הלינק לספר ולעוד כמה הפתעות.
http://www.supertips.com/ultimate/x/?id=4499
זה אולי עדיין לא ממש הספורט הלאומי, אבל כבר הוכרז האלוף. לאחר שנרגענו לגבי העתיד (מה יהיה? יהיה טוטו), מעביר אותנו אייל גפן אל ההווה הלוהט: יש! על האש! ובהחלט יש כאן הפנמה של תהליך בחברה הישראלית ומקרה נוסף של דיפוזיה חברתית. תרבות המנגל התפשטה בגחלים לוחשות ועשן מסתלסל בפארקים ובחורשות ואפילו באיי תנועה, עד שכבשה גם את סנובת הבר-ב-קיו המעודנת. נקודת ציון של ניצחון באליפות "ידע הבשרים" זכורה בשיר המנגל הידוע ששודר לפני כמה שנים, וקיבלה חיזוק של אורנג'דה במערכונים של דודו טופז. אחד הסימנים החזקים המסמלים אולי את התהליך, הוא כניסת תשלובת זוגלובק לעניין, ומסתבר שאנשי זוגלובק בהחלט מודעים לכך, כפי שמעיד המנכ"ל ראובן משכית בעצמו.
ראיון עם ראובן משכית, מנכ"ל זוגלובק
"אנחנו ידועים כייקים אירופאיים מנהריה וזה נשאר טבוע וקיים בעורקי המפעל. אבל השכלנו להתאים את עצמנו לדרישת הלקוחות. ולא רק במנגל, גם בנקניקים, הקו המרכזי של אימפריית הבשר מנהריה, נערכים לשינויים בטעמי החברה הישראלית בהתאם להרכבה הדמוגרפי. בשנה האחרונה למשל, נולדו סוגים חדשים של נקניק (במסגרת תוכנית "נקניק נולד") בעקבות קבוצות דיון יזומות של עולים חדשים מרוסיה, שהביעו את העדפותיהם מבחינת טעמים, תחושות ואף שמות למוצרים.
"מה שהתחיל לפני שנים רבות כנקניק נהריה - זוגלובק, הפך במשך השנים לתשלובת מזון של ענף הבשר המעסיקה כ-1000 עובדים. קווי המוצר מגוונים: המבורגרים וקבבים במגוון טעמים, אריזות ומשקלים שונים, כולל אריזות מוסדיות למטבחים, מלונות, מסעדות וסטקיות. סטקים מחלקים שונים, חלקי בשר בקר שונים. אחרי הנקניק, שממשיך לככב במרכז - יש משחטה להודים על חלקיהם: החל בחזה (שניצלים) ועד לכנפיים ושוקיים, ומכאן חוזרים שוב למנגל: שיפודי הודו וקו נפרד למוצרי המבורגר וקבב מעורבים בהודו"." ולא רק הודו", ממשיך משכית, "גם משחטה לעופות פטימים: שלמים, מפורקים לחלקים ושיפודי עוף למנגל". כאן אני לא יכול להתאפק ואני מבקש המלצה לשבת הקרובה. יש! עוף על האש! אחד ממוצרי המנגל המובחרים לפי המלצתו של ראובן משכית, שלא שוכח להזכיר לי שהמלצתו מתייחסת ליום שישי בצהריים ולא לשבת, בגלל הכשרות. וממשיכים בסקירת ממלכת הבשר: "יש גם מפעל למוצרי מאפה עם ובלי בשר - בורקס בשר, נקניקיות בבצק עלים, מלאווח ועוד. ולא נשכח את הקו הטבעי - זוגלובק טבע - מוצרי סויה, כחלק מהתפיסה הכוללת של תשלובת מזון".
סריקת קו המוצרים לרוחב מגלה פן אחד. פן נוסף המרמז על אסטרטגיה מתגלה בסריקה לעומק: "מפעל זוגלובק מספק לעצמו חלק ניכר מחומרי הגלם. למשל בנקניקים, אנו מגדלים לעצמנו הודים לתצרוכת היצור העצמי וגם למפעלים אחרים, בהתאם לדרישות הטכנולוגיות של כל מפעל" (כן, נכון, יש עדיפות לדרישות של זוגלובק). ומה בדבר קהל היעד? אל מי פונה הקמפיין החדש ומציע את המוצרים? "למי לא" אומר משכית. "יש מוצרים ומסעות פרסום הפונים אל קהל מסויים, ילדים, צעירים או מבוגרים.
הפעם הכוונה היא ממש לכולם. כי מי לא אוהב את טעם המנגל ואת החוויה החברתית הכרוכה בהכנתו? אפילו תיירים שכבר רואים בכך חשיפה לחלק מהותי של התרבות הישראלית. גם יצוא כבר מתבצע - לאירופה, ארה"ב והמזרח הרחוק". ואיך זה עובד? האם ניתן כבר לדווח על תוצאות?
"תראה" אומר לי משכית, "קמפיין יכול להיות מוצלח מבחינה פרסומית, אך מה שחשוב זה איכות המוצר ללקוח וכיצד מוגש המוצר, באריזה נכונה ומתאימה. יש אמנם התעוררות, אך כאן מאמינים שהדגש הוא על טיב המוצר והקמפיין נועד רק לסייע ולקדם".
משכית מציין שיש במשק בכללותו התרחבות, ומבחינתו, יש סתירה בין דיבורים על אבטלה לבין העובדה שהוא מחפש ולא מוצא מספיק עובדים. ומה במבט קדימה? יש תוכניות, אך משכית לא מוכן לגלות, מסיבות עסקיות. רמז אחד אולי קיבלתי כשהביע משכית את תפיסת זוגלובק כתשלובת, המסוגלת יום אחד לפרוץ אל מעבר לענף המזון ולהקים חטיבות בתחומים שונים לגמרי של טכנולוגיה.
איך שיווקו בישראל בתחילת שנות התשעים? מה נשאר אותו דבר ומה השתנה? מה היו השיקולים והרעיונות של טובי המשווקים בארץ שהובילו את רוב הענפים במדיה ובפעילות השטח, והניעו את גלגלי הכלכלה? חשוב לזכור שמדובר בעידן שבו הערוץ המסחרי רק נולד, האינטרנט היה משהו חדש ועתידי, ושיווק באינטרנט עוד לא היה אפילו בגדר חלום. על כל אלה, בסדרה של 100 ראיונות קצרים שקיים אסף בקר עם מנהלי שיווק, מנכ"לים וסמנכ"לים של חברות רבות ממגוון ענפים. הראיונות פורסמו במסגרת המדור של אסף בקר "מן השווקים" בירחון אותות של איגוד המפרסמים. מותר לחייך בנוסטלגיה מול חלק מן המחשבות, אך לא מעט מן הרעיונות לא נס ליחם והם מהווים גם היום חומר מעניין למחשבה ולהפעלה מחודשת. חשיבותם הפוטנציאלית של ראיונות אלה לאנשי ניהול ושיווק, אינה רק המבט הרטרוספקטיבי: יש כאן הזדמנות להיחשף לפעילות שיווקית של מוצרים רבים במגוון ענפים, מזווית שמראה כי שיווק זה שיווק ואין חדש תחת השמש, ובכל זאת, לכולנו יש מה ללמוד מן האחרים שעשו זאת לפנינו.
חלפו כמעט עשרים שנה, והיום השיווק עובר בקצב מדהים לאינטרנט. אומרים שכולם עושים המון כסף באינטרנט, אבל מי זה כולם ואיפה הכסף? זה רק נותן לנו תחושה שאנחנו מפספסים את הרכבת. כך הרגשתי גם אני וכל המאמרים שקראתי רק בלבלו אותי, עד שמצאתי באינטרנט את הספר של הארווי סגל. אחרי כל כך הרבה זמן (וכסף) שבזבזתי על כל מיני מדריכים באינטרנט, בסוף מצאתי את המדריך הכי טוב למתחילים (ולמתקדמים) שלקח אותי צעד אחר צעד אל העולם החדש. יותר מזה, מתוך הכרת נפש המשווקים, הארווי קודם כל מלמד איך להשיג מכירות שיכניסו את הדולרים הראשונים להרמת המוראל, ואחר כך השמיים הם הגבול.
כן, ועוד משהו: את הספר קיבלתי חינם, כולל רשות להעביר אותו חינם לקוראים שלי. אז הנה בבקשה, לרשותכם המדריך שעזר לי ויעזור לכם, אבל עדיין אל תלחצו על הכתובת: קודם תקראו את הראיון, במשבצת למטה מחכה לכם הלינק לספר ולעוד כמה הפתעות.
http://www.supertips.com/ultimate/x/?id=4499
זה אולי עדיין לא ממש הספורט הלאומי, אבל כבר הוכרז האלוף. לאחר שנרגענו לגבי העתיד (מה יהיה? יהיה טוטו), מעביר אותנו אייל גפן אל ההווה הלוהט: יש! על האש! ובהחלט יש כאן הפנמה של תהליך בחברה הישראלית ומקרה נוסף של דיפוזיה חברתית. תרבות המנגל התפשטה בגחלים לוחשות ועשן מסתלסל בפארקים ובחורשות ואפילו באיי תנועה, עד שכבשה גם את סנובת הבר-ב-קיו המעודנת. נקודת ציון של ניצחון באליפות "ידע הבשרים" זכורה בשיר המנגל הידוע ששודר לפני כמה שנים, וקיבלה חיזוק של אורנג'דה במערכונים של דודו טופז. אחד הסימנים החזקים המסמלים אולי את התהליך, הוא כניסת תשלובת זוגלובק לעניין, ומסתבר שאנשי זוגלובק בהחלט מודעים לכך, כפי שמעיד המנכ"ל ראובן משכית בעצמו.
ראיון עם ראובן משכית, מנכ"ל זוגלובק
"אנחנו ידועים כייקים אירופאיים מנהריה וזה נשאר טבוע וקיים בעורקי המפעל. אבל השכלנו להתאים את עצמנו לדרישת הלקוחות. ולא רק במנגל, גם בנקניקים, הקו המרכזי של אימפריית הבשר מנהריה, נערכים לשינויים בטעמי החברה הישראלית בהתאם להרכבה הדמוגרפי. בשנה האחרונה למשל, נולדו סוגים חדשים של נקניק (במסגרת תוכנית "נקניק נולד") בעקבות קבוצות דיון יזומות של עולים חדשים מרוסיה, שהביעו את העדפותיהם מבחינת טעמים, תחושות ואף שמות למוצרים.
"מה שהתחיל לפני שנים רבות כנקניק נהריה - זוגלובק, הפך במשך השנים לתשלובת מזון של ענף הבשר המעסיקה כ-1000 עובדים. קווי המוצר מגוונים: המבורגרים וקבבים במגוון טעמים, אריזות ומשקלים שונים, כולל אריזות מוסדיות למטבחים, מלונות, מסעדות וסטקיות. סטקים מחלקים שונים, חלקי בשר בקר שונים. אחרי הנקניק, שממשיך לככב במרכז - יש משחטה להודים על חלקיהם: החל בחזה (שניצלים) ועד לכנפיים ושוקיים, ומכאן חוזרים שוב למנגל: שיפודי הודו וקו נפרד למוצרי המבורגר וקבב מעורבים בהודו"." ולא רק הודו", ממשיך משכית, "גם משחטה לעופות פטימים: שלמים, מפורקים לחלקים ושיפודי עוף למנגל". כאן אני לא יכול להתאפק ואני מבקש המלצה לשבת הקרובה. יש! עוף על האש! אחד ממוצרי המנגל המובחרים לפי המלצתו של ראובן משכית, שלא שוכח להזכיר לי שהמלצתו מתייחסת ליום שישי בצהריים ולא לשבת, בגלל הכשרות. וממשיכים בסקירת ממלכת הבשר: "יש גם מפעל למוצרי מאפה עם ובלי בשר - בורקס בשר, נקניקיות בבצק עלים, מלאווח ועוד. ולא נשכח את הקו הטבעי - זוגלובק טבע - מוצרי סויה, כחלק מהתפיסה הכוללת של תשלובת מזון".
סריקת קו המוצרים לרוחב מגלה פן אחד. פן נוסף המרמז על אסטרטגיה מתגלה בסריקה לעומק: "מפעל זוגלובק מספק לעצמו חלק ניכר מחומרי הגלם. למשל בנקניקים, אנו מגדלים לעצמנו הודים לתצרוכת היצור העצמי וגם למפעלים אחרים, בהתאם לדרישות הטכנולוגיות של כל מפעל" (כן, נכון, יש עדיפות לדרישות של זוגלובק). ומה בדבר קהל היעד? אל מי פונה הקמפיין החדש ומציע את המוצרים? "למי לא" אומר משכית. "יש מוצרים ומסעות פרסום הפונים אל קהל מסויים, ילדים, צעירים או מבוגרים.
הפעם הכוונה היא ממש לכולם. כי מי לא אוהב את טעם המנגל ואת החוויה החברתית הכרוכה בהכנתו? אפילו תיירים שכבר רואים בכך חשיפה לחלק מהותי של התרבות הישראלית. גם יצוא כבר מתבצע - לאירופה, ארה"ב והמזרח הרחוק". ואיך זה עובד? האם ניתן כבר לדווח על תוצאות?
"תראה" אומר לי משכית, "קמפיין יכול להיות מוצלח מבחינה פרסומית, אך מה שחשוב זה איכות המוצר ללקוח וכיצד מוגש המוצר, באריזה נכונה ומתאימה. יש אמנם התעוררות, אך כאן מאמינים שהדגש הוא על טיב המוצר והקמפיין נועד רק לסייע ולקדם".
משכית מציין שיש במשק בכללותו התרחבות, ומבחינתו, יש סתירה בין דיבורים על אבטלה לבין העובדה שהוא מחפש ולא מוצא מספיק עובדים. ומה במבט קדימה? יש תוכניות, אך משכית לא מוכן לגלות, מסיבות עסקיות. רמז אחד אולי קיבלתי כשהביע משכית את תפיסת זוגלובק כתשלובת, המסוגלת יום אחד לפרוץ אל מעבר לענף המזון ולהקים חטיבות בתחומים שונים לגמרי של טכנולוגיה.
שיווק המכשיר למניעת הזעה בכפות הידיים והרגליים https://www.nosweat.co.il/
הטיפול היעיל להפסקת זיעה בידיים וברגליים ללא כאבים וללא תופעות לוואי.
הטיפול היעיל להפסקת זיעה בידיים וברגליים ללא כאבים וללא תופעות לוואי.