פורסם לראשונה במדור השיווק של ד''ר אסף בקר בירחון אותות של איגוד המפרסמים 1993, בתוספת יחודית לשנת 2010: מאמר זה אולי יוסיף לך ידע ואולי גם יביא לך רווחים משיווק באינטרנט - פרטים בהמשך איך שיווקו בישראל בתחילת שנות התשעים? מה נשאר אותו דבר ומה השתנה? מה היו השיקולים והרעיונות של טובי המשווקים בארץ שהובילו את רוב הענפים במדיה ובפעילות השטח, והניעו את גלגלי הכלכלה? חשוב לזכור שמדובר בעידן שבו הערוץ המסחרי רק נולד, האינטרנט היה משהו חדש ועתידי, ושיווק באינטרנט עוד לא היה אפילו בגדר חלום. על כל אלה, בסדרה של 100 ראיונות קצרים שקיים אסף בקר עם מנהלי שיווק, מנכ"לים וסמנכ"לים של חברות רבות ממגוון ענפים. הראיונות פורסמו במסגרת המדור של אסף בקר "מן השווקים" בירחון אותות של איגוד המפרסמים. מותר לחייך בנוסטלגיה מול חלק מן המחשבות, אך לא מעט מן הרעיונות לא נס ליחם והם מהווים גם היום חומר מעניין למחשבה ולהפעלה מחודשת. חשיבותם הפוטנציאלית של ראיונות אלה לאנשי ניהול ושיווק, אינה רק המבט הרטרוספקטיבי: יש כאן הזדמנות להיחשף לפעילות שיווקית של מוצרים רבים במגוון ענפים, מזווית שמראה כי שיווק זה שיווק ואין חדש תחת השמש, ובכל זאת, לכולנו יש מה ללמוד מן האחרים שעשו זאת לפנינו. חלפו כמעט עשרים שנה, והיום השיווק עובר בקצב מדהים לאינטרנט. אומרים שכולם עושים המון כסף באינטרנט, אבל מי זה כולם ואיפה הכסף? זה רק נותן לנו תחושה שאנחנו מפספסים את הרכבת. כך הרגשתי גם אני וכל המאמרים שקראתי רק בלבלו אותי, עד שמצאתי באינטרנט את הספר של הארווי סגל. אחרי כל כך הרבה זמן (וכסף) שבזבזתי על כל מיני מדריכים באינטרנט, בסוף מצאתי את המדריך הכי טוב למתחילים (ולמתקדמים) שלקח אותי צעד אחר צעד אל העולם החדש. יותר מזה, מתוך הכרת נפש המשווקים, הארווי קודם כל מלמד איך להשיג מכירות שיכניסו את הדולרים הראשונים להרמת המוראל, ואחר כך השמיים הם הגבול. כן, ועוד משהו: את הספר קיבלתי חינם, כולל רשות להעביר אותו חינם לקוראים שלי. אז הנה בבקשה, לרשותכם המדריך שעזר לי ויעזור לכם, אבל עדיין אל תלחצו על הכתובת: קודם תקראו את הראיון, במשבצת למטה מחכה לכם הלינק לספר ולעוד כמה הפתעות. http://www.supertips.com/ultimate/x/?id=4499 האידיאל העירוני, כפי שהוא משתקף בתמונות של פעם, לא היה שלם ללא יער של ארובות זקופות בקו הרקיע, המשגרות בגאווה עשן מסתלסל אל השמיים. השינויים הרלוונטיים מאז הם עניין של ידע מדעי, מודעות ציבורי ואופנה. כל אלה אומצו גם כשיקולים שיווקיים, וכרגיל, אחרי כמה שנים במערב זה הגיע גם אלינו. ראיון עם רבקה פלד, מנהלת הפרסום של חברת דלק שתי דרכים מקובלות בעולם, במאבק האינטרסים בין התעשייה והסביבה: השקעה בהפחתת הנזק הנוצר ופיצוי הסביבה על הנזק שנגרם. בשני האופנים מבחינת היצרנים מדובר בהשקעה כספית שהגמול הכלכלי המחושב מולה הוא נכונות הלקוח להעדיף את מוצרי החברות השומרות על הסביבה. על הפרק הפעם: דלק למכוניות. כבר היו גיחות של פז וסונול בעניין דלק נטול עופרת אך לא בהיקף הנוכחי של חברת דלק המודיע למר ישראלי: אתה יכול לנשום לרווחה, דלק מכריזה על תקופה חדשה, ישראל עוברת לדלק נטול עופרת. מכיוון שמחיר הדלק נטול העופרת לצרכן זהה למחיר אוקטן 96 רגיל על אף שעלותו גבוהה יותר, יש כאן בהחלט השקעה של חברת דלק באיכות הסביבה. בנוסף, עצם הקמפיין מוסיף להעלאת הנושא על סדר היום הציבורי. באיזו מידה יידע הצרכן הישראלי לגמול בהעדפת קניה ולהעריך את ההשקעה בהקטנת הנזק לאוויר שהוא נושם, בשמירה על שכבת האוזון ועל הצמחייה? עדיין לא ברור. הסימנים הראשונים ונסיון מדינות המערב חיוביים. בכל מקרה, יש כאן גיבוי מסויים הניזון מן התקנה המחייבת מכוניות חדשות בהתקן ממיר קטליטי המצריך שימוש בדלק נטול עופרת. איזה מבין שני השיקולים הוא הדומיננטי, שמירת איכות הסביבה או התארגנות שיווקית לעידן הקטליטי? תשובתה של רבקה פלד נחרצת: ''איכות הסביבה. זה הנושא שאנו משקיעים בו באופן מודע, ולא רק בתחנות. גם במפעל דלקול לדוגמא, אנו משקיעים במיכלים לנטרול חומרים רעילים ועוד. מעל 120 תחנות של חברת דלק כבר מספקות דלק נטול עופרת. בקצב הנוכחי כל 170 התחנות יצטרפו בתוך כחודשיים. בנוסף להיבט העיקרי של האקולוגיה יש כאן גם שירות לבעלי המכוניות החדשות. שני טעמים אלה הם מקור השאיפה לפיזור רחב ככל שניתן''. בארצות אחרות, הלקוח מחפש את התווית הירוקה של המוצר. האם בצבעי האדום-ירוק של חברת דלק יהיה מעתה עוד יותר ירוק? ''באופן סמלי כן, באופן מעשי לא'' עונה רבקה פלד. העיתוי, גם הוא אינו מקרי: ''עונת טיולי החגים הביאה גם השנה את חברות הדלק להציע מבצעים ללקוחות. אם אין תחרות מחירים בישראל, אז לפחות תחרות מבצעים. מול מבצע תלושי קנייה בשקם של חברת פז, מעמידה חברת דלק גליון של העיתון ''חדשות'' חינם לכל תדלוק ב-45 ש"ח ומעלה. בנוסף לכך, השתתפות בהגרלת כרטיס טיסה ללונדון, הגרלת מכונית מאזדה ספורט וספחים להנחה ברשתות השיווק. מבחינת הפרסום, נעשה שימוש בעתונות הכתובה וכן סטיקרים בתחנות הדלק''. ומה הלאה - לחברת דלק תוכניות נוספות בנושא איכות הסביבה. מה זה כולל? נמתין ונראה, מותר לנו לשאוף לאוויר טוב יותר.
הטיפול היעיל להפסקת זיעה בידיים וברגליים ללא כאבים וללא תופעות לוואי.