פורסם לראשונה במדור השיווק של ד''ר אסף בקר בירחון אותות של איגוד המפרסמים 1993, בתוספת יחודית לשנת 2010: מאמר זה אולי יוסיף לך ידע ואולי גם יביא לך רווחים משיווק באינטרנט - פרטים בהמשך איך שיווקו בישראל בתחילת שנות התשעים? מה נשאר אותו דבר ומה השתנה? מה היו השיקולים והרעיונות של טובי המשווקים בארץ שהובילו את רוב הענפים במדיה ובפעילות השטח, והניעו את גלגלי הכלכלה? חשוב לזכור שמדובר בעידן שבו הערוץ המסחרי רק נולד, האינטרנט היה משהו חדש ועתידי, ושיווק באינטרנט עוד לא היה אפילו בגדר חלום. על כל אלה, בסדרה של 100 ראיונות קצרים שקיים אסף בקר עם מנהלי שיווק, מנכ"לים וסמנכ"לים של חברות רבות ממגוון ענפים. הראיונות פורסמו במסגרת המדור של אסף בקר "מן השווקים" בירחון אותות של איגוד המפרסמים. מותר לחייך בנוסטלגיה מול חלק מן המחשבות, אך לא מעט מן הרעיונות לא נס ליחם והם מהווים גם היום חומר מעניין למחשבה ולהפעלה מחודשת. חשיבותם הפוטנציאלית של ראיונות אלה לאנשי ניהול ושיווק, אינה רק המבט הרטרוספקטיבי: יש כאן הזדמנות להיחשף לפעילות שיווקית של מוצרים רבים במגוון ענפים, מזווית שמראה כי שיווק זה שיווק ואין חדש תחת השמש, ובכל זאת, לכולנו יש מה ללמוד מן האחרים שעשו זאת לפנינו. חלפו כמעט עשרים שנה, והיום השיווק עובר בקצב מדהים לאינטרנט. אומרים שכולם עושים המון כסף באינטרנט, אבל מי זה כולם ואיפה הכסף? זה רק נותן לנו תחושה שאנחנו מפספסים את הרכבת. כך הרגשתי גם אני וכל המאמרים שקראתי רק בלבלו אותי, עד שמצאתי באינטרנט את הספר של הארווי סגל. אחרי כל כך הרבה זמן (וכסף) שבזבזתי על כל מיני מדריכים באינטרנט, בסוף מצאתי את המדריך הכי טוב למתחילים (ולמתקדמים) שלקח אותי צעד אחר צעד אל העולם החדש. יותר מזה, מתוך הכרת נפש המשווקים, הארווי קודם כל מלמד איך להשיג מכירות שיכניסו את הדולרים הראשונים להרמת המוראל, ואחר כך השמיים הם הגבול. כן, ועוד משהו: את הספר קיבלתי חינם, כולל רשות להעביר אותו חינם לקוראים שלי. אז הנה בבקשה, לרשותכם המדריך שעזר לי ויעזור לכם, אבל עדיין אל תלחצו על הכתובת: קודם תקראו את הראיון, במשבצת למטה מחכה לכם הלינק לספר ולעוד כמה הפתעות. http://www.supertips.com/ultimate/x/?id=4499 שינויים בזמן ובמרחב אינם רק סוגיה פילוסופית. במקרה שלנו מדובר בשינויים של הרגלי הנסיעה של התייר הישראלי המצוי. בהזדמנות חגיגית זו שבוטל מס הנסיעות, נולדה סדרה שחלקם, אם כי לא בהכרח כולם, קשורים לשינויים אלה. ראיון עם בועז וקסמן, מנכ''ל אופיר טורס ''שינויים יש תמיד, ונתחיל עם אלה שאכן קשורים לביטול מס הנסיעות: יעדים קרובים וטיולים משפחתיים. למשל קפריסין - היום ניתן להפליג מנמל חיפה לשלושה ימים (שני לילות) במחיר של 180$ לאדם. זה לא רק זול, זו גם חוויה מסוג שונה לרוב התיירים הישראלים. החיסכון ניכר במיוחד כאשר מדובר בטיול משפחתי ליעד לא יקר. משפחה בת 4 נפשות חוסכת כ-400$ כתוצאה מביטול מס הנסיעות, וזה בהחלט משפיע: נתוני ינואר 93 גבוהים ב-20% מנתוני השנה הקודמת, שהיתה גם היא פעילה למדי. נראה שגם תוכניות הסקי מושפעות, ובטח הדילים המשפחתיים לרומא ופריז. יחד עם זאת, לדברי וקסמן, לא מדובר בהיסטריה. זה גם לא משפיע על היעד הפופולארי ביותר השנה - ארה''ב, יעד אשר עליו המס השפיע באחוזים נמוכים יחסית. אז למה זה כן קשור? לאופנה. התייר הישראלי מחפש כל שנה את הלהיט האופנתי החדש. שרפו את יוון - עברו לטורקיה, והשנה למשל - לבולגריה. שינוי נוסף ומעניין הוא הפריסה על פני חודשי השנה. בעבר עונת הנסיעות היתה חודשיים וחצי, בין יוני וספטמבר. היום עונת התיירות היוצאת מישראל פרוסה על פני 7 חודשים, לאו דווקא רצופים. תיירות הקיץ שוקקת, תיירות החורף חוגגת, ובין לבין התפתחו אתרי סתיו ואביב מועדפים. וגם התייר הישראלי עצמו השתנה ולמד לטייל, או שהמיתוסים היו שגויים. מסתבר, לדברי וקסמן, שבחו''ל אוהבים את התייר הישראלי. הוא אינו רועש יותר מאחרים, ואינו גונב מגבות. יתכן שלמלונות באילת יש יד בעיצוב מחדש של הישראלי המתייר. בכלל, ישראל הינה מעצמה תיירותית, מעל ומעבר לפרופורציה רציונלית לגודל האוכלוסיה. זה נובע אולי מן הקלסטרופוביה של מדינה צרה עם גבולות עוינים, אשר בתוכה הלחץ מאיים לפרוץ שסתומים בכל רגע. אם נוסיף לזה את ביטול מס הנסיעות והיטל מט''ח, יש כאן בהחלט תחושה של מדינה חופשית ופתוחה שאינה מטילה קנסות על מי שרוצה לצאת לחופשה.
הטיפול היעיל להפסקת זיעה בידיים וברגליים ללא כאבים וללא תופעות לוואי.