גם אם איננו שחקני תיאטרון, כולנו מוצאים עצמנו על "במות החיים" , מנסים להעביר מסר: בקריירה, מנהלים, עורכי דין בבתי משפט, אנשי עסקים בעת פרזנטציה, בכיתה, בחיי היום היום, עם בני הזוג ובכל משא ומתן ומפגש.
מה אנחנו צריכים כדי להשיג את מטרותינו ולהופיע על "הבמה" באופן מנצח?
בתיה בנדל, מנהלת בית הספר למשחק ומנהיגות stage- הבמה מגלה לנו את הסוד.
1. שפת גוף
עלינו להכיר את עולם התקשורת הלא-מילולית ולהיות מודעים להתרחשות שקורית שם. כאשר אנחנו נמצאים באינטראקציה עם אחרים ונראה לנו, כי משום שאנו מדברים התקשורת היא מילולית, יש למעשה התרחשות רבה של שידור ושל קליטה של מידע בשפת הגוף, וזו עשויה להיות עצמאית ובלתי קשורה לדברים הנאמרים במילים.
לשפת הגוף עוצמה רבה. היא חושפת את מה שאנחנו מרגישים באמת! הגוף לא משקר.
מרכיב חשוב בתקשורת הבינאישית הוא החיבור באנרגיות, השיחה האמיתית. החיבור האמיתי בין בני אדם לא נעשה באמצעות מילים בלבד.
2. הקשבה
להקשיב לפרטנר באמת, ולתת לו את ההרגשה שאני קולט אותו ומבין אותו. מתי בפעם האחרונה הרגשת שמקשיבים לך באמת, קולטים את מה שאתה אומר, מבינים ומזדהים איתך? זה כמעט ואינו קורה. על פי רוב, רוצים אנשים לומר את מה שיש להם. הם שומעים את בן שיחם, אבל לרוב משתמשים בדברים שלו כדי לעורר אסוציאציות פרטיות שלהם, כדי שיובילו לסיפורים נוספים שלהם.
לפעמים אנחנו מרגישים שבן שיחנו, משתמש בנו כדי לפרוק את אשר על ליבו, כלומר הוא מקשיב לעצמו יותר מאשר לנו. להקשיב באמת, משמעו להיות עם הפרטנר, לקלוט מה שהוא אומר בכל הרמות - מילולית, גופנית, אנרגטית - ולשדר: אני איתך, מבין ומזדהה איתך.
3. לשדר שמחת חיים
כולנו אוהבים להיות בחברת אנשים שמחים, המרגישים טוב ונותנים לפרטנר הרגשה טובה. אבל לא כולנו נמצאים במצב כזה כל הזמן. האם ניתן "להביא את עצמנו" לשם, כדי שנעלה על "הבמה" במיטבנו- כמו שאומרים בשפת השחקנים up and happy - כדי לדעת זאת אנו צריכים להתחבר לילד הפנימי, למעיין השמחה הפרטי שלנו, למעיין העוצמה הפנימית, לגורמים הכי אנושיים ולעולם הרגשות והדמיון.
4. להשפיע על אנשים
מאין נובעת היכולת להשפיע על אנשים? האם זהו כוח מאגי? האם זו יכולת נרכשת? אולי סוג של תקשורת? האם מוכרים לי מצברים שבהם היתה לי השפעה על אנשים? אם אדע להקשיב, לקלוט מצבים רגשיים, לקלוט תדרים אנרגטיים- אוכל לשדר מה אני מרגיש, להוסיף משלי ולהציע לאחר לראות זאת כך.
5. להיות מקורי ויצירתי
להיות יצירתי, מקורי, מפתיע, לספר סיפורים בדרך מרתקת. המוכר, הבנאלי והצפוי כבר לא "עושים לנו את זה". אנחנו מצפים לריגושים ולהפתעות. נוכל להפתיע את עצמנו ואת "הקהל" שלנו. אם נהיה יותר יצירתיים, ספונטניים, ונציג עצמנו בדרכים מקוריות. אחד האמצעים לכך הוא הסיפור. כולנו אוהבים להקשיב לסיפורים מעניינים ומרתקים. הסיפור הטוב לוקח אותנו על כנפי הדמיון למקומות מקסימים. מי שיודע לספר סיפורים יידע לגעת יש בלב וברגש של הפרטנר, להעביר מידע ומסרים בדרך מרגשת ומשעשעת לפי רצונו.
להעביר מידע בדרך יצירתית
להיות יצירתי פירושו להתחבר למקור היצירה, הספונטניות, להשתחרר ממנגנוני הבקרה והחוסמים, להתחבר למקור השמחה והתמימות, להפתיע את עצמנו ואת האחרים ולהביא רעיונות ופתרונות חדשים.
6. להשפיע על מצבים- לשכלל את החיישנים
להיות זריז בזיהוי התרחשויות ומצבים
כאשר נהיה מאומנים בזיהוי ההתרחשויות מעל לפני השטח ומתחתיו בכל המשורים, תשתפר היכולת שלנו להיות זריזים בתגובותינו, וכך להשפיע על המצב ולהוביל את הסיטואציה לכיוון הרצוי לנו. להוביל ולשלוט פירושם לא בהכרח להכתיב. לפעמים נבחר להיות חלשים, פסיביים ולא יוזמים כשיהיה לכך יתרון משמעותי.
7.להיות כריזמטי ולהוביל אנשים
להוביל אנשים, להנהיג, לחבר את האנשים אלינו דרך המטרות האישיות שלהם. היכולת שלנו למגנט אנשים, לחבר אותם אלינו כשותפים למשיכת העגלה, היא יכולת מנהיגות. מנהיגות היא קודם כל תופעה רגשית, את המנהיג אנחנו מרגישים, מעריצים ויש לנו אמון ואמונה בו, לכן תהיה רכישת כישורי מנהיגות משולבת ברכישת כישורים אישיים תבחום הרגשי.
המאמר לקוח מתוך הספר "במה להצלחה" מאת בתיה בנדל בהוצאת קוים.
מה אנחנו צריכים כדי להשיג את מטרותינו ולהופיע על "הבמה" באופן מנצח?
בתיה בנדל, מנהלת בית הספר למשחק ומנהיגות stage- הבמה מגלה לנו את הסוד.
1. שפת גוף
עלינו להכיר את עולם התקשורת הלא-מילולית ולהיות מודעים להתרחשות שקורית שם. כאשר אנחנו נמצאים באינטראקציה עם אחרים ונראה לנו, כי משום שאנו מדברים התקשורת היא מילולית, יש למעשה התרחשות רבה של שידור ושל קליטה של מידע בשפת הגוף, וזו עשויה להיות עצמאית ובלתי קשורה לדברים הנאמרים במילים.
לשפת הגוף עוצמה רבה. היא חושפת את מה שאנחנו מרגישים באמת! הגוף לא משקר.
מרכיב חשוב בתקשורת הבינאישית הוא החיבור באנרגיות, השיחה האמיתית. החיבור האמיתי בין בני אדם לא נעשה באמצעות מילים בלבד.
2. הקשבה
להקשיב לפרטנר באמת, ולתת לו את ההרגשה שאני קולט אותו ומבין אותו. מתי בפעם האחרונה הרגשת שמקשיבים לך באמת, קולטים את מה שאתה אומר, מבינים ומזדהים איתך? זה כמעט ואינו קורה. על פי רוב, רוצים אנשים לומר את מה שיש להם. הם שומעים את בן שיחם, אבל לרוב משתמשים בדברים שלו כדי לעורר אסוציאציות פרטיות שלהם, כדי שיובילו לסיפורים נוספים שלהם.
לפעמים אנחנו מרגישים שבן שיחנו, משתמש בנו כדי לפרוק את אשר על ליבו, כלומר הוא מקשיב לעצמו יותר מאשר לנו. להקשיב באמת, משמעו להיות עם הפרטנר, לקלוט מה שהוא אומר בכל הרמות - מילולית, גופנית, אנרגטית - ולשדר: אני איתך, מבין ומזדהה איתך.
3. לשדר שמחת חיים
כולנו אוהבים להיות בחברת אנשים שמחים, המרגישים טוב ונותנים לפרטנר הרגשה טובה. אבל לא כולנו נמצאים במצב כזה כל הזמן. האם ניתן "להביא את עצמנו" לשם, כדי שנעלה על "הבמה" במיטבנו- כמו שאומרים בשפת השחקנים up and happy - כדי לדעת זאת אנו צריכים להתחבר לילד הפנימי, למעיין השמחה הפרטי שלנו, למעיין העוצמה הפנימית, לגורמים הכי אנושיים ולעולם הרגשות והדמיון.
4. להשפיע על אנשים
מאין נובעת היכולת להשפיע על אנשים? האם זהו כוח מאגי? האם זו יכולת נרכשת? אולי סוג של תקשורת? האם מוכרים לי מצברים שבהם היתה לי השפעה על אנשים? אם אדע להקשיב, לקלוט מצבים רגשיים, לקלוט תדרים אנרגטיים- אוכל לשדר מה אני מרגיש, להוסיף משלי ולהציע לאחר לראות זאת כך.
5. להיות מקורי ויצירתי
להיות יצירתי, מקורי, מפתיע, לספר סיפורים בדרך מרתקת. המוכר, הבנאלי והצפוי כבר לא "עושים לנו את זה". אנחנו מצפים לריגושים ולהפתעות. נוכל להפתיע את עצמנו ואת "הקהל" שלנו. אם נהיה יותר יצירתיים, ספונטניים, ונציג עצמנו בדרכים מקוריות. אחד האמצעים לכך הוא הסיפור. כולנו אוהבים להקשיב לסיפורים מעניינים ומרתקים. הסיפור הטוב לוקח אותנו על כנפי הדמיון למקומות מקסימים. מי שיודע לספר סיפורים יידע לגעת יש בלב וברגש של הפרטנר, להעביר מידע ומסרים בדרך מרגשת ומשעשעת לפי רצונו.
להעביר מידע בדרך יצירתית
להיות יצירתי פירושו להתחבר למקור היצירה, הספונטניות, להשתחרר ממנגנוני הבקרה והחוסמים, להתחבר למקור השמחה והתמימות, להפתיע את עצמנו ואת האחרים ולהביא רעיונות ופתרונות חדשים.
6. להשפיע על מצבים- לשכלל את החיישנים
להיות זריז בזיהוי התרחשויות ומצבים
כאשר נהיה מאומנים בזיהוי ההתרחשויות מעל לפני השטח ומתחתיו בכל המשורים, תשתפר היכולת שלנו להיות זריזים בתגובותינו, וכך להשפיע על המצב ולהוביל את הסיטואציה לכיוון הרצוי לנו. להוביל ולשלוט פירושם לא בהכרח להכתיב. לפעמים נבחר להיות חלשים, פסיביים ולא יוזמים כשיהיה לכך יתרון משמעותי.
7.להיות כריזמטי ולהוביל אנשים
להוביל אנשים, להנהיג, לחבר את האנשים אלינו דרך המטרות האישיות שלהם. היכולת שלנו למגנט אנשים, לחבר אותם אלינו כשותפים למשיכת העגלה, היא יכולת מנהיגות. מנהיגות היא קודם כל תופעה רגשית, את המנהיג אנחנו מרגישים, מעריצים ויש לנו אמון ואמונה בו, לכן תהיה רכישת כישורי מנהיגות משולבת ברכישת כישורים אישיים תבחום הרגשי.
המאמר לקוח מתוך הספר "במה להצלחה" מאת בתיה בנדל בהוצאת קוים.
בתיה בנדל
מנהלת stage- הבמה
בית ספר למשחק ומנהיגות
לפיתוח כישורי תקשורת , כריזמה ופרזנטציה.
http://www.stage-habama.co.il/
1-599-577777
מנהלת stage- הבמה
בית ספר למשחק ומנהיגות
לפיתוח כישורי תקשורת , כריזמה ופרזנטציה.
http://www.stage-habama.co.il/
1-599-577777