לא מכבר החלה שנת הלימודים האקדמאית ברוב פאר והדר (ובלי שביתות ראוי לציין...). כמו בכל העולם, גם אצלנו הסטודנטים מהווים את דור העתיד של החברה. מבחינת המשווקים, הסטודנטים למעשה משולים לשתיל קטן שחשוב להשקות אותו ולטפח אותו מבעוד מועד, על מנת שלאחר מכן ניתן יהיה לקצור את הפירות. כעת השתיל הזה גדל ומתרבה בחממת המדיה החברתית. הבנקים יודעים זאת, חברות הסלולר יודעות זאת, סוכנויות הנסיעות יודעות זאת ובקיצור כל משווק שמכבד עצמו דואג להציע הטבות לסטודנטים של היום שכן הם הרי אנשי ההיי טק / עורכי הדין / יועצי ההשקעות/ מנהלי השיווק/ של המחר...
מסתבר שחלק מהמשווקים הפנימו עובדה חשובה לא פחות: הסטודנטים של היום לא רק מרבים לבקר במדיה החברתית הם די קרובים לגור שם (טוב, במציאות של שכר הדירה בימינו זה אפילו משתלם). המחקר המעניין של רחל ראובן (Rachel Reuben) מומחית לתקשורת שיווקית ברשת מאוניברסיטת ניו יורק שופך אור על פעילות סטודנטים במדיה החברתית מזווית קצת שונה – התנהלות הקולג'ים במדיה החברתית והשימוש שלהם בפלטפורמות שהיא מציעה. המחקר שנערך בשנת 2008 בחן פעילות של קולג'ים בארבע מדינות שונות (ארה"ב,קנדה,אוסטרליה וניו זילנד) וגילה בין היתר את הנתונים הבאים:
• ערוץ התקשורת המועדף על סטודנטים הוא הבלוגים: 60% מהקולג'ים מנהלים בלוגים משלהם
• Facebook היא עדיין הרשת החברתית הפופולרית: ל – 53.9% מהקולג'ים יש דף Facebook רשמי ( אולם רק 20 מתוכם טרחו לעשות שימוש באפליקציית Facebook משלהם
• רק 21.9% מהקולג'ים מנהלים חשבון ברשת My Space
• 17%מהקולג'ים מחזיקים חשבון ברשת החברתית del.icio.us
• נתון די מפתיע הוא לגבי השימוש בטוויטר:לפי המחקר 67% מהקולג'ים טרם פתחו עדיין חשבון ב- Twitter אתרי שיתוף:ל-50% מהקולג'ים יש חשבון ביו טיוב ל-64% יש חשבון Flicker
מה זה אומר עבור המשווק? הרבה. קחו למשל את Banking Abbey בלונדון אשר השיק קמפיין ניו מדיה עבור המותג שלו באמצעות המדיה החברתית. 3,400 סטודנטים שנרשמו לדף ה-F?ns של המותג ב- Facebook במהלך חודש ספטמבר (ממש לפני תחילת שנת הלימודים) מהווים הוכחה לאפקטיביות של המדיה בקרב סטודנטים. לדברי מנהל התקשורת השיווקית של Abbey לואיס הינטון Louise Hinton)) מספק נימוק מעניין לבחירה בקמפיין ניו מדיה במקום המדיה המסורתית: "אמנם הסטודנטים מעדיפים לפתוח חשבון בסניף עצמו , אך את מחקר השווקים והבנצ'מרק הם מעדיפים לבצע ברשת החברתית ושם אנו ממתינים להם".
כדי להגביר את אפקטיביות המהלך גיבתה Abbey את הקמפיים בפריסה רחבה של נקודות הרשמה בקמפוסים עצמם. גם מותגים כגון: Apple- Lloyds, TSB , TalkMobile מנהלים דיאלוג פורה עם הסטודנטים באמצעות מערכת בלוגים וסרטוני וידאו באתרי שיתוף.
גם אצלנו הבנקים דגים את הסטודנטים ברשת ...
מסתבר שגם כאן לא נותרו אדישים לגבי הפוטנציאל הרב של שימוש במדיה החברתית כדי לפנות אל קהל הסטודנטים. וגם כאן המשווקים שהרימו את הכפפה היו מתחום הבנקאות. בנק הפועלים היה הראשון שהחל בקמפיין ניו מדיה לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמאית. איך זה עובד? במסגרת הקמפיין יזם הבנק תחרות שתתנהל בדף Facebook שנוצר לצורך הקמפיין. במסגרת התחרות הסטודנטים יתבקשו לכתוב ב- Facebook, במשפט אחד, "מה הם עושים כדי לשרוד את הלחץ". המשפט שיחברו יופיע על ה-wall האישי של הסטודנט, וישתקף לחבריו ב- Facebook ובעמוד התחרות של בנק הפועלים בפייסבוק, כאשר המטרה של הסטודנטים היא לקבל מהחברים הכי הרבה הצבעות "like" על המשפט. 40 הסטודנטים שיקבלו הכי הרבה הצבעות יזכו במלגה קבלת המלגה מותנית בהחזקת חשבון "פועלים סטודנטים" ביום סיום התחרות. בנוסף לקמפיין זה עלו קמפיין של בנק לאומי המזמין סטודנטים לענות בדף ה-FANS שהוקם על שאלון "איזה מין סטודנט אתה?" וכן בנק דיסקונט עם קהילה מקוונת לסטודנטים שהושקה לקראת פתיחת שנת הלימודים.
להערכתי, זו הסנונית הראשונה ובקרוב נראה מותגים נוספים פונים אל הסטודנטים באמצעות המדיה החברתית ומקיימים עימם דיאלוג כמו שרק המדיה החברתית יכולה להציע: זירות התוכן האופציונלית פשוט לא נגמרות ומשווק חכם ישכיל לקשור בינהן לבין ערכי המותג שלו. החל מ"טיפים" ללמידה מהירה והתמודדות עם לחץ זמן בתקופת מבחנים (ספקיות אינטרנט למשל) ועד לשמירה על תזונה נכונה ופעילות ספורטיבית בתקופת מבחנים (אולי רשת מזון מהיר או מותג מתחום הלייף סטייל?). אז לכל הסטודנטים נאחל שנת לימודים פוריה ומהנה ולהתראות ב- Facebook, ב- Twitter, ביו טיוב א ו בקיצור על ספסל הלימודים ....