ישנם דרכים רבות שבהם יכול לנוע רעיון עד שיתממש למוצר.
כשהוגים ברעיון ישנה נטייה לבחור בדרך אחת מוכרת להוגה ולראות בה את דרך המימוש המיידית.
הפתרון הראשון והמיידי מתקבל כשנראהשהמוצר "קיבל צורה", ו- "עונה על הצורך" ומכאן ישנה נטייה להקדיש את שאר תנועת המחשבות לכיוון דרך המימוש המעשי שכולל תוכנית עסקית, גיוס הון, רישום פטנט, וכו'.
אך מכאן לדעתי נשכח הבסיס שיצר את כל התנועה מלכתחילה, המוצר עצמו.
לעיתים מגיעים אליי בעלי רעיונות עם פתרון מוכן שקיבל צורה אצלם וכבר התחילו לכתוב תוכנית עסקית שמבוססת על הפתרון שמצאו.
פעמים רבות אני מוצא ביחד איתם את כל החסרונות שמסתתרים בדרך המימוש הראשונה שמצאו,
ומראה להם שאת אותו מוצר אפשר לפתח בדרך שהצורך עליו הוא עונה לא תיצור בעיות חדשות
שימנעו בסופו של דבר מהמוצר להיות מוצר מוצלח ובר קיימא.
הבעיות הנסתרות בכל מוצר חדש הם חוקים שלא תמיד ידועים או נראים, בשלב שהמוצר רק החל לקבל צורה. חוקים שלא יאפשרו למוצר להתקיים כלל או להתקיים לזמן מוגבל.
חלק מהם:
דרך הפתרון כבר ידועה ואפילו מובנת מאליה כך שהסיכויים שכבר נרשם כפטנט גבוהים.
המוצר עונה על הצורך אך יוצר בדרך מימושו בעיות מהותיות חדשות שלא היו קודם.
עלות המוצר כפי שתוכנן גבוהה למדי ותהווה אבן נגף בשיווק ומול מתחרים.
המוצר כופה על המשתמש לשנות הרגלים וותיקים כדי להתרגל לתפעל את המוצר.
המוצר דורש תשומת לב נכבדת לצורך תפעולו השוטף.
סותר את האינטרסים של יצרנים ומשווקים לשיתוף פעולה בייצור ושיווק המוצר.
סותר חוקי תקינה, בטיחות ועוד.
והרשימה עוד ארוכה ומשתנה בהתאם לחוקים חדשים שנוצרים ונעלמים...
לעיתים מכנים את מה שתיארתי כ- בדיקת התכנות.
אך בדיקת התכנות הנעשית כיום ברוב המקרים הינה ראשונית ושטחית ורק מאפשרת להבין שאכן הרעיון ניתן למימוש פיסי למוצר ואינה מעמיקה מספיק לסיבות שימנעו מהמוצר להתממש לבסוף.
אם נסכם את כל מה שנאמר כאן, אזי המוצר האידאלי הוא מוצר שקוף. שקוף לחלוטין למשתמש.
המשתמש אינו נדרש לתשומת לב למוצר ועם זאת המוצר משרת אותו היטב והמשתמש מוכן לשלם בעבורו.
אין מוצר מושלם, אך מוצר עשוי היטב נבנה בדרך שיתרונותיו בולטים פי כמה לתחושותיו של המשתמש, על פני חסרונותיו שקיימים גם הם. [תחושותיו של המשתמש לא של הממציא..]
לטעמי כדי למצוא את נקודת האיזון בין תכונות המוצר לחסרונותיו צריך לצפות מראש את כל הדרכים
האפשרויות לפתרון הבעייה שהרעיון מנסה לפתור.
משה סלע
054-4629175
כשהוגים ברעיון ישנה נטייה לבחור בדרך אחת מוכרת להוגה ולראות בה את דרך המימוש המיידית.
הפתרון הראשון והמיידי מתקבל כשנראהשהמוצר "קיבל צורה", ו- "עונה על הצורך" ומכאן ישנה נטייה להקדיש את שאר תנועת המחשבות לכיוון דרך המימוש המעשי שכולל תוכנית עסקית, גיוס הון, רישום פטנט, וכו'.
אך מכאן לדעתי נשכח הבסיס שיצר את כל התנועה מלכתחילה, המוצר עצמו.
לעיתים מגיעים אליי בעלי רעיונות עם פתרון מוכן שקיבל צורה אצלם וכבר התחילו לכתוב תוכנית עסקית שמבוססת על הפתרון שמצאו.
פעמים רבות אני מוצא ביחד איתם את כל החסרונות שמסתתרים בדרך המימוש הראשונה שמצאו,
ומראה להם שאת אותו מוצר אפשר לפתח בדרך שהצורך עליו הוא עונה לא תיצור בעיות חדשות
שימנעו בסופו של דבר מהמוצר להיות מוצר מוצלח ובר קיימא.
הבעיות הנסתרות בכל מוצר חדש הם חוקים שלא תמיד ידועים או נראים, בשלב שהמוצר רק החל לקבל צורה. חוקים שלא יאפשרו למוצר להתקיים כלל או להתקיים לזמן מוגבל.
חלק מהם:
דרך הפתרון כבר ידועה ואפילו מובנת מאליה כך שהסיכויים שכבר נרשם כפטנט גבוהים.
המוצר עונה על הצורך אך יוצר בדרך מימושו בעיות מהותיות חדשות שלא היו קודם.
עלות המוצר כפי שתוכנן גבוהה למדי ותהווה אבן נגף בשיווק ומול מתחרים.
המוצר כופה על המשתמש לשנות הרגלים וותיקים כדי להתרגל לתפעל את המוצר.
המוצר דורש תשומת לב נכבדת לצורך תפעולו השוטף.
סותר את האינטרסים של יצרנים ומשווקים לשיתוף פעולה בייצור ושיווק המוצר.
סותר חוקי תקינה, בטיחות ועוד.
והרשימה עוד ארוכה ומשתנה בהתאם לחוקים חדשים שנוצרים ונעלמים...
לעיתים מכנים את מה שתיארתי כ- בדיקת התכנות.
אך בדיקת התכנות הנעשית כיום ברוב המקרים הינה ראשונית ושטחית ורק מאפשרת להבין שאכן הרעיון ניתן למימוש פיסי למוצר ואינה מעמיקה מספיק לסיבות שימנעו מהמוצר להתממש לבסוף.
אם נסכם את כל מה שנאמר כאן, אזי המוצר האידאלי הוא מוצר שקוף. שקוף לחלוטין למשתמש.
המשתמש אינו נדרש לתשומת לב למוצר ועם זאת המוצר משרת אותו היטב והמשתמש מוכן לשלם בעבורו.
אין מוצר מושלם, אך מוצר עשוי היטב נבנה בדרך שיתרונותיו בולטים פי כמה לתחושותיו של המשתמש, על פני חסרונותיו שקיימים גם הם. [תחושותיו של המשתמש לא של הממציא..]
לטעמי כדי למצוא את נקודת האיזון בין תכונות המוצר לחסרונותיו צריך לצפות מראש את כל הדרכים
האפשרויות לפתרון הבעייה שהרעיון מנסה לפתור.
משה סלע
054-4629175
מחקר ופיתוח רעיונות טכנולוגיים
http://moshesela.wordpress.com
http://moshesela.wordpress.com