לכאורה, המנהל צריך להיות במרכז העניינים - באולם הייצור, במחלקת המכירות או במחלקת השירות - כדי שיוכל לשלוט בעסק. למעשה, בעסק מצליח, המנהל יושב על "מרפסת" וצופה על המתרחש. כך הוא יכול לתכנן את מהלכיו קדימה, בזמן שהעסק עובד בשבילו
הבה ונעשה תרגיל קטן. העיגול באיור מספר 1 שלעיל מתאר את העסק והנקודות הן מחלקות בעסק. היכן, לדעתך, צריך להיות המנהל? הצבע על הנקודה המתאימה.
רוב הסיכויים שהצבעת על הנקודה שבמרכז. זו כמעט התחושה הראשונית של כל מנהל או בעלים של עסק. לכאורה, מה יותר נכון מזה: "אני צריך להיות במרכז העניינים ולשלוט על הכול".
התשובה מורכבת יותר. מתברר, שהמנהל צריך לשאוף להיות זמן רב יותר דווקא בעמדה אחרת, מחוץ למעגל, הצופה על המתרחש. זו "מרפסת הניהול" שלו. נכון, בתחילת הדרך הוא יהיה רוב הזמן בתוך המעגל, אך ככל שהעסק גדל ונוספים לו עוד עובדים, הוא כבר לא צריך לתפעל אותו בעצמו. העסק עובד בשבילו והוא צריך לשבת יותר ויותר ב"מרפסת הניהול", כפי שממחיש איור מספר 2.
"המרפסת" יכולה להיות חדר בפינת אולם הייצור, משרד בקומה מעל או המכונית שבה נוסע המנהל מפגישה לפגישה. כל מקום שמספק לו את יכולת השליטה הרצופה ואשר ממנו הוא יכול להגיח מדי פעם כדי לפתור בעיות בעסק הוא "מרפסת הניהול".
יש לציין, כי כשהעסק קטן (עד 5 עובדים), בעל העסק יימצא יותר זמן בתוך המעגל, כי יש לו תפקידי ביצוע פעילים. במקרה כזה, הוא צריך לאזן היטב בין הצורך להיות במעגל ובין הצורך להיות על "מרפסת הניהול".
אתגר הניהול
ניהול מוצלח מתחיל ונגמר בהקפדה על ארבעה מרכיבים, השלובים זה בזה בצורה הדוקה: האסטרטגיה, התכנון, השליטה והבקרה - וחוזר חלילה. במילים אחרות, תפקידו של המנהל בעסק הוא: לגבש חזון ורעיונות, להיות יצירתי וליזום פעילויות (אסטרטגיה), לתכנן, לקבוע מדיניות ולקבוע יעדים (תכנון), לתת הוראות, לווסת את הפעילות ולוודא ביצוע (שליטה), להסיק מסקנות ולהפיק לקחים (בקרה). הלקחים הם כבר חלק מהיוזמה הבאה, וכן הלאה.
בעסק קטן, המנהל עושה את הדברים באופן אישי; כשהעסק גדל, הוא צריך לדאוג לשתף את עובדיו בתהליך הניהול. חשוב לזכור, שאם הוא יהיה המחליף (ה"פקק") של הנהג, של המזכירה, של מנהל העבודה, של נהג המשלוחים, של הפקידה שהולכת לבנק ושל המוכר בחנות - לא יישאר לו זמן לבקר ב"מרפסת הניהול". הבעיה היא, שרבים מן המנהלים אינם יודעים כי תפקידם העיקרי הוא פשוט להשקיף על העסק מה"מרפסת".
אין זה אומר שלא רואים את המנהל באולם הייצור, במחלקת הרכש או בנקודת המכירה, אלא שביקורים אלה נועדו לבקרה ולפיקוח בלבד. עם זאת, אם אתה מוצא לנכון לרדת ולתקן משהו במכונה, כי אתה מרגיש שרק אתה תדע איך לעשות את זה טוב, אז רד לשם, אבל מיד לכשתסיים - התנתק וחזור ל"מרפסת הניהול".
http://www.nativbm.co.il