מאמרים רבים ממלאים את דפי העיתונות העסקית והמקצועית בניסיון להתחקות אחר שיטת השיווק הטובה ביותר.
לעסקים גדולים בעלי תקציבי ענק יש אין ספור דרכים כגון: פרסום, יחסי ציבור, קמפיינים שיווקיים, ניהול מותג וכד'.
אך מהם הכלים העומדים לרשות ארגונים קטנים וכאלה שהם "עסק של אדם אחד"?
מגוון הכלים מצומצם יותר אך ניתן לעשות שימוש: בפרסום מודעות באינטרנט, נוכחות באינדקסים ומדריכים פיזיים ומקוונים הפצת פרסומות באמצעות המייל (בכפוף לחוק ה- spam) וכד'.
כלים אילו טובים ביצירת באאז נקודתי או ככל שעומד לנו התקציב הדרוש להראות במקומות הנכונים.
שימו לרגע את כובע הצרכן שלכם, וחישבו מה אתם עושים כאשר אתם מעוניינים לרכוש מוצר או שירות יקר? הדבר הראשון הוא לבדוק עם חברים, משפחה או עמיתים שאתם סומכים על דעתם בתחום. האם הם מכירים בעל מקצוע טוב? האם התנסו בעבר וממליצים על מוצר או נותן שירות מסוים? ועד לשאלת המשא ומתן על התשלום?
במהלך חיינו האישיים והמקצועיים אנחנו יוצרים קשרים אישיים המבוססים על אמון, הדדיות, מחויבות וגם על אהבה או חיבה. מרביתנו מתייעצים עם האנשים הקרובים שאנחנו סומכים עליהם לפני החלטות חשובות. השיטה הזו נקראת "Networking" ובתרגום חופשי "רישות" או "רשת קשרים".
בעידן הנוכחי, הקשרים האישיים מהווים מנוף לקידום ולהצלחה עסקית. קהילות מקצועיות מקיימות מפגשים במטרה לקדם זה את זה, ללמוד ולהתפתח. רשתות חברתיות באינטרנט צומחות כפטריות אחרי הגשם, אנשי הפרסום מחפשים לעשות "שיווק ויראלי", תכניות אקטואליה מציגות חדשות בהתאם לדירוג הציבור ואפילו דפי זהב מציגים בעלי עסקים תוך ציון דירוג הגולשים לאיש המקצוע. המשמעות היא שלאדם הבודד מעגל חברים או מכרים הולך ומתרחב.
טיפוח מכוון של הרשתות החברתיות מתוך רצון לקדם ולמנף את העסק שלכם יביא להגדלת קהל הלקוחות ולא פחות חשוב לקהל נאמן שסומך על הביצועים המקצועיים שלכם.
גם ניהול קשרים אישיים ומקצועיים דורשים התמדה והקפדה על מספר עקרונות:
- חברים ומכרים יש לטפח!
- צריך לאתר את האירועים והמקומות בהם המיליה המקצועי הרלוונטי שלכם נמצא.
- "לתת זה לקבל" – יחסים הם דבר דו כיווני ויש לסייע ולתת מהידע והניסיון המקצועי שלכם כפי שתרצו לקבל.
- פרוטקציה וקשרים הם לא תחליף לעבודה מקצועית ולמתן שירות איכותי וטוב.
- עשו שימוש הגון בקשרים והמליצו רק על מי שראוי לכך.
Networking היא דרך ליצירת חיבור בין אנשים באופן המשרת את האינטרסים של שני הצדדים, תוך שמירה על הגינות ואמינות. אני ממליצה להתייחס לקשרים כמנוף עסקי המאפשר לנו להגיע ליותר לקוחות בערוץ שנחשב מאד אמין מצד אחד ומצד שני אינו כרוך בעלויות פרסום ושיווק.
מעתה אל תאמרו: "עסקים לחוד ומשפחה לחוד"!
אורטל שמלץ – ניהול ידע ופיתוח הדרכה
www.or-km.com