ברבות מהמסגרות לחינוך בלתי פורמאלי ובפרויקטים של חונכויות לילדים ונוער , עוברים החונכים תהליך הכשרה מסוים טרם המפגש הממשי עם הילד הנחנך. הכשרה זו מולידה בתוך החונך ציפיות ופנטזיות לגבי מה שיתרחש בתהליך החונכות. ציפיות אלו ותקוות אלו הן חלק חשוב בתחילת התהליך ועל רכזי ההכשרות לתת הדעת כיצד לסייע לחונך בפער המובנה הנוצר בין הפנטזיות שהחזיק בתוכו טרם המפגש והייאוש שנולד בתוכו לאחר שמגלה החונך את הפער בין מה שציפה לבין המתרחש בפועל.
פערים סביב תפיסת החונך את החניך
החונך לרוב מדמיין חניך משתף פעולה, נענה ברצון ומתגייס בקלות למטרות החונכות תוך שהוא מוקיר תודה לחונך שמגיע ומעריך אותו על השקעתו. בפועל במפגש הממשי לא אחת יתקל החונך בחניך סרבן, שכחן או לא מחויב, בעל רצונות משל עצמו ואינו מגלה נכונות ומוטיבציה להתחייב לתהליך החונכות ולמטרותיו. על כן במקרים מעין אלו בתהליך ההכשרה יש להכין את החונך גם למצבים אלו ולאפשר חשיבה כיצד ניתן להבין את התנגדותו של החניך. על המכשיר להעניק מספר כלים לחונך שיאפשרו לו לנהל דיאלוג משמעותי עם החניך על מטרות המפגש וליצור בתוכו מחויבות חרף קשייו.
הכנה מעין זו תצמצם את הפער בין הפנטזיה לבין הממשי ותעורר פחות ייאוש בקרב החונך.
פערים סביב תפיסת החונך את עצמו
החונך נוטה לדמות עצמו כאומניפוטנטי כל יכול,לעיתים במימדים קיצונים של אימוץ פנטזיית הצלה לגבי הילד הנחנך, ובמקרים אחרים אף פנטזיות של אימוץ וגוננות. בעת המפגש הממשי נפגש החונך לא אחת עם תחושות של בלבול, של כעס, של חוסר אונים, ולעיתים אף הרגשה כי השקעתו הינה טיפה בים ואינה משתלמת. תחושות אלו והפער בין הפנטזיה לממשי שוב עלולות ליצר הרגשה של ייאוש ואיבוד האמונה כי יש בכוחו לעשות משהו משמעותי עבור הילד.
על כן בתהליך ההכשרה יש לאפשר מרחב להתבוננות פנימית שיסייע לחונך לבדוק את הציפיות שלו מעצמו, מתהליך החונכות ומהחניך, להדגיש את ערכו של התהליך בחונכות ולא ליפול במלכודת של בחינת הקשר סביב מפגשים בודדים. רצוי לכוון את החונך להגדיר לתהליך החונכות מטרות ריאליות ההולמות את החונך ואישיותו ואת החניך ומקומו הרגשי.
לאור הנאמר לעיל יש לתת את הדעת זמן קצר לאחר תחילת החונכות על יצירת מרחב עם החונך בו יתאפשר לו לדון בפער זה שנוצר בתוכו ולעבד אותו מבלי שהרכזים יהיו שיפוטיים ויסיקו מכך על אופיו ואופן תפקודו של החונך, אלא אף יתנו הכרה ולגיטימציה לתחושות אלו ואסטרטגיות להתמודדות מבלי לוותר על תחושת החיוניות והמשמעות האדירה שיש לתהליך החונכות.