למי שלא מחרטט שיווקית אינטרנטית ואולי לא שמע את המונח 'הזנב הארוך' הנה הסבר קצר. המונח שהפך פופולורי בזכות העורך של המגזין Wired כריס אנדרסון מתייחס למכירה של הרבה מוצרים ייחודיים בכמויות קטנות ומכירה של מעט מוצרים פופולריים בכמויות גדולות. חנות ספרים מקוונת כמו אמזון הצליחה ליישם את המודל בהצלחה רבה בזכות ירידה ניכרת בעלויות ההפצה והחזקת מלאי. לשם הדגמה , אמזון תמכור את הרב מכר במחיר רגיל (כמו בכל חנות ספרים) משום שאותו יקנו מספר רב של לקוחות. לעומת זאת אם תרצה ספר ייחודי שיצא לפני 30 שנה ולא נמצא בחנויות הספרים אלא רק באמזון היא תגבה ממך מחיר הרבה יותר גבוה. זהו המקור לרווח העיקרי.
עד כאן המודל העסקי. איך אפשר ליישומו ביחסי ציבור באינטרנט. באמצעות יחסי ציבור באינטרנט אפשר להגיע ללקוחות באופן בלתי אמצעי וישיר. כבר לא צריך לרדוף אחרי קומץ עיתונאים בטלוויזיה, בעיתונות הדפוס ובמגזינים. לא צריך לחכות לתקשורת המיינסטרים כדי יכתבו עליך, אפשר להתחבר לעשרות בלוגים, אתרי נישה, פורומים המתעסקים ומחוברים לתחום שלנו. באמצעות בלוגים אנחנו יכולים לתקשר ישירות עם קהל היעד שלנו ללא מסננים של העיתונות המסורתית. בנוסף, תוכן באינטנרנט יניב לנו יותר ויותר תוצאות חיפוש בגוגל ומנועי חיפוש אחרים. בנוסף לא צריך חדשות מרעישות כדי להוציא הודעה לעיתונות. אפשר לכתוב הודעות לעיתונות עם סיפורים משעשעים ואינפורמטיביים על המוצרים או השירותים ולפרסמם במקומות בהם הקהל שלך רוצה לקרוא אותם.
אם אנו מאמצים את גישת יחסי ציבור לזנב הארוך אנו צריכים לאמץ קריטריונים שונים להצלחה. אם עד היום ריכזנו את עיקר המאמצים בהשגת חשיפה במדיות המסורתיות: טלוויזיה , עיתונות דפוס, כלומר כתבה אחת 'גדולה ומנצחת' כרגע היעד הוא חשיפה ישירה לקהלי היעד באמצעות אתרי נישה, בלוגרים ופורומים רלוונטים. ונחשו מה אם הסיפור שלכם טוב הוא גם יחלחל למדיה המסורתית. במקרה כזה העיתונאים כבר יפנו אליכם.
בזמנו טיפלנו ביחסי הציבור למופע ההצדעה לצדי צרפתי. החלטנו ללכת על אסטרטגיה תקשורתית של הזנב הארוך באינטרנט. כלומר, במקום לפנות קודם לתקשורת המיינסטרימית: הטלוויזיה והעיתונות היומית. הלכנו אך ורק על האינטרנט. הפגזנו את הידיעה אודות המופע לעשרות פורטלים ואתרי נישה באינטרנט. הידיעה הופיעה במעל 30 אתרים. בנוסף סיפרנו על המופע בבלוגים העוסקים בבידור , ברשתות כמו קפה דה מרקר ופורומים של מעריצים של 'כוכב נולד'.
התקשורת המיינסטרימית לא איחרה לבוא. מהר מאוד נוצר מצב שעיתונאים פנו אלינו בבקשה לפרטים על המופע (ולא אנחנו אליהם). התוצאה הייתה שהמופע קיבל חשיפה גם בבמות מרכזיות כמו 7 לילות, תוכניות בוקר ומהדורת החדשות של ערוץ 10.
היום העיניים של הלקוחות שלך משוטטות באינטרנט בכל יום וכל שעה. כל עסק חייב ללמוד לפתח טכניקות ושיטות לתקשר איתם באופן בלתי אמצעי.
יחסי ציבור בלתי רגילים