רשימת מאמרים ב"צורות חשיבה"
מאת דרורית גל-פז - מאמנת אישית בכירה רב תחומית
שם המאמר: מחשיבה אוטומטית לחשיבה מודעת
לאנשים המסוגלים לחשוב על החשיבה ולנהל אותה, יתרון עצום בכל שטחי החיים, לעומת אנשים שפשוט "לא חשבו על כך קודם".
לכל אורך תולדות המין האנושי עסקו בני האדם בפענוח כוח החשיבה, כמו אז גם היום- פסיכולוגים, פילוסופים, אנתרופולוגים, אנשי חינוך מדע ורוח מתחבטים בשאלה מהי החשיבה וממה היא מורכבת וכיצד ניתן להיעזר בה להשבחת איכות חיינו.
האם החשיבה שונה מאדם לאדם או שמא לכולנו הרגלי חשיבה דומים או "מתואמים".בבואנו להשיא עצה לחבר או חברה אנו מסתמכים על החשיבה הקולקטיבית הנהוגה בתרבות שלנו ובחברה שלנו.
מרבית הפעולות וההתנהגויות שלנו הינן תוצר של החשיבה. אבל מהי באמת החשיבה ומדוע חשוב לחשוב על החשיבה. הרגלי חשיבה נטמעים בנו והופכים לחלק מאישיותנו, - האמנם? האם חשיבה ניתן לשנות? מדוע כדאי לחשוב על החשיבה? במאמר זה אנסה לפשט את המושג "חשיבה" ולהביאו מהמקום הפילוסופי אל הקרקע הפרקטית שימושית.
חשיבה הינה פעילות מוחית העוסקת בקלט, עיבוד וארגון של מידע, הן הנקלט מחוץ למוח ומגיע אלינו באמצעות החושים והן במידע הנשלף מתוכנו - מהזיכרון וממאגר החוויות שלנו. החשיבה שלנו מתעצבת ונערכת מחדש בעזרת נתונים חדשים ותהליכים שונים היוצרים עמדות חשיבה שונות ומגוונות.החשיבה בעיקרה נעשית באמצעות רעיונות, סמלים והופעות מנטליות, ותוצאותיה הן עמדות, רגשות, דעות ואמונות.
מחקרים העוסקים בקשר שבין צורות חשיבה לפעילות מוחית, מראים שני הבדלים עיקריים: בתוך קבוצות אוכלוסייה מגוונות, ישנה קבוצה המפעילה יותר צד אחד של המוח ביתר שאת על פני צידו השני של המוח, האוכלוסיה הנוטה להפעלת הצד השמאלי של המוח מאופיינת בחשיבה שכלתנית, הגיונית, הנוקטת בגישה סדרתית של צעד-אחר-צעד לפתרון בעיות. האוכלוסיה הנוטה להפעלת הצד הימני של המוח מאופיינת בגישה ריגשית, אינטואיטיבית וויזואלית המאפשרת הגדרת בעיות ופתרונן בדרך אינטואיטיבית בין ההגדרה ועד לפתרון.
עיון במודל ששת כובעי החשיבה של דה בונו מלמד כי, האפשרויות הגלומות בחלוקה הצורנית של החשיבה מאפשר התבוננות על מקור החשיבה מאפשרויות נוספות.
המודל של דה בונו מציג למעשה את תרבות החשיבה המודרנית כפסיפס אפשרויות המונח לפנינו כאשר כל גוון בפסיפס הזה מאפשר נקודת מבט שונה על אותו מצב, הערכתו, זיהוי הבעיה, הגדרתה וגישת פתרון לבעיה.
לפישוט תהליך החשיבה באמצעות "כובעי חשיבה" יתרונות ממשיים בבואנו להעריך את האופן והצורה בה אנו חושבים ורגילים לחשוב.
כך שהאדם החושב, ישתמש במספר צורות חשיבה בכל רגע נתון במקום להפעיל צורת חשיבה אחת.
ככל שהאדם משתמש במקביל במספר צורות חשיבה גדול יותר, כך הוא תורם לעצמו בפיתוח החשיבה ומגביה את הפרספקטיבה שלו למצב בו הוא רואה את הבעיה בכללותה על כל פרטיה ומסוגל להציב פתרון אלגוריתמי שורשי.
תרבות חשיבה רב- צורנית חוסכת בזמן רב ובאנרגיית התלבטויות רבה, הטמעת משמעת החשיבה הרב-צורנית כסגנון חשיבה חדש הפכה בשנים האחרונות לחלק מן התרבות האנושית, אמנם התרגלות אליה מלווה בהתחלה באי נוחות מחשבתית אך זו נעלמת מיד כשהיא הופכת להרגל.
מהירות החיים לפתע עולה בקו ישר עם מהירות החשיבה וההספק שלנו גדל.
הערכיות הרבה ותרומתו של משחק תפקידי הכובעים מלמד אותנו רבות על עצמנו ועל צורות החשיבה שלנו, מלמד אותנו באיזו צורת חשיבה מובנית אנו מקובעים והיכן עלינו "לשחרר" ולהביט במאוזן מתוך צורות חשיבה נוספות.
הצלבת המידעים תוך שימוש בכובעי החשיבה חוסכת זמן חיים, והרי זמן זהו הנכס הגבוה והיקר ביותר שלנו.
שישה כובעי חשיבה = 6 צורות חשיבה (אדוארד דה בונו)
הכובע הלבן - אובייקטיביות, מידעים ניטרליים המצויים ברשותנו, זוהי צורת חשיבה כמותית האוספת נתונים ובודקת את מלאי המידע המצוי ברשותנו ומהו המידע החסר לנו.
הכובע השחור - חשיבה ביקורתית, שיפוטית והרבה פעמים חשדנית. זוהי צורת חשיבה ספקנית ופסימית המופיעה כגישה לוחמנית ושרדנית. מאופיינת בחשיבה מובנית אסטרטגית.
הכובע האדום - רגשות, אינטואיציה ותחושות. זוהי צורת חשיבה המבטאה בסדר עדיפות גבוה את הרגש, אשר מייחסת לתחושות הבטן ולאינטואיציה משקל רב בזיהוי אנשים, בעיות ומצבים.
הכובע הירוק - יצירתיות, חקרנות ממבט שונה על הדברים, רעיונות חדשים באותו עניין העצמו, צורת חשיבה זו מתעלמת ממגבלות ופותחת שער להסתכלות מחודשת ומתייחסת גם לחומר מוצק כמסה שניתן לפסל בה.
הכובע הצהוב - תועלתיות, מה ייצא לנו מזה, ניהול החישובים, צורת חשיבה המודדת יתרונות מול חסרונות ואשר באה להכריע מתוך שיקולים כדאיים, חיפוש ההיגיון שמאחורי הרעיון.
הכובע הכחול - המורה והמנחה, צורת חשיבה מתכללת, אוספת מידע ומתעלת אותו לערוצים הנכונים ומתאימה אותו לאנשים הנכונים לביצוע. כושר איסוף מידע ניתוח והסקת מסקנות.
עכשיו אמור לי תחת איזה כובע אתה חושב כשאתה מדבר איתי
מאת דרורית גל-פז - מאמנת אישית בכירה רב תחומית
שם המאמר: מחשיבה אוטומטית לחשיבה מודעת
לאנשים המסוגלים לחשוב על החשיבה ולנהל אותה, יתרון עצום בכל שטחי החיים, לעומת אנשים שפשוט "לא חשבו על כך קודם".
לכל אורך תולדות המין האנושי עסקו בני האדם בפענוח כוח החשיבה, כמו אז גם היום- פסיכולוגים, פילוסופים, אנתרופולוגים, אנשי חינוך מדע ורוח מתחבטים בשאלה מהי החשיבה וממה היא מורכבת וכיצד ניתן להיעזר בה להשבחת איכות חיינו.
האם החשיבה שונה מאדם לאדם או שמא לכולנו הרגלי חשיבה דומים או "מתואמים".בבואנו להשיא עצה לחבר או חברה אנו מסתמכים על החשיבה הקולקטיבית הנהוגה בתרבות שלנו ובחברה שלנו.
מרבית הפעולות וההתנהגויות שלנו הינן תוצר של החשיבה. אבל מהי באמת החשיבה ומדוע חשוב לחשוב על החשיבה. הרגלי חשיבה נטמעים בנו והופכים לחלק מאישיותנו, - האמנם? האם חשיבה ניתן לשנות? מדוע כדאי לחשוב על החשיבה? במאמר זה אנסה לפשט את המושג "חשיבה" ולהביאו מהמקום הפילוסופי אל הקרקע הפרקטית שימושית.
חשיבה הינה פעילות מוחית העוסקת בקלט, עיבוד וארגון של מידע, הן הנקלט מחוץ למוח ומגיע אלינו באמצעות החושים והן במידע הנשלף מתוכנו - מהזיכרון וממאגר החוויות שלנו. החשיבה שלנו מתעצבת ונערכת מחדש בעזרת נתונים חדשים ותהליכים שונים היוצרים עמדות חשיבה שונות ומגוונות.החשיבה בעיקרה נעשית באמצעות רעיונות, סמלים והופעות מנטליות, ותוצאותיה הן עמדות, רגשות, דעות ואמונות.
מחקרים העוסקים בקשר שבין צורות חשיבה לפעילות מוחית, מראים שני הבדלים עיקריים: בתוך קבוצות אוכלוסייה מגוונות, ישנה קבוצה המפעילה יותר צד אחד של המוח ביתר שאת על פני צידו השני של המוח, האוכלוסיה הנוטה להפעלת הצד השמאלי של המוח מאופיינת בחשיבה שכלתנית, הגיונית, הנוקטת בגישה סדרתית של צעד-אחר-צעד לפתרון בעיות. האוכלוסיה הנוטה להפעלת הצד הימני של המוח מאופיינת בגישה ריגשית, אינטואיטיבית וויזואלית המאפשרת הגדרת בעיות ופתרונן בדרך אינטואיטיבית בין ההגדרה ועד לפתרון.
עיון במודל ששת כובעי החשיבה של דה בונו מלמד כי, האפשרויות הגלומות בחלוקה הצורנית של החשיבה מאפשר התבוננות על מקור החשיבה מאפשרויות נוספות.
המודל של דה בונו מציג למעשה את תרבות החשיבה המודרנית כפסיפס אפשרויות המונח לפנינו כאשר כל גוון בפסיפס הזה מאפשר נקודת מבט שונה על אותו מצב, הערכתו, זיהוי הבעיה, הגדרתה וגישת פתרון לבעיה.
לפישוט תהליך החשיבה באמצעות "כובעי חשיבה" יתרונות ממשיים בבואנו להעריך את האופן והצורה בה אנו חושבים ורגילים לחשוב.
כך שהאדם החושב, ישתמש במספר צורות חשיבה בכל רגע נתון במקום להפעיל צורת חשיבה אחת.
ככל שהאדם משתמש במקביל במספר צורות חשיבה גדול יותר, כך הוא תורם לעצמו בפיתוח החשיבה ומגביה את הפרספקטיבה שלו למצב בו הוא רואה את הבעיה בכללותה על כל פרטיה ומסוגל להציב פתרון אלגוריתמי שורשי.
תרבות חשיבה רב- צורנית חוסכת בזמן רב ובאנרגיית התלבטויות רבה, הטמעת משמעת החשיבה הרב-צורנית כסגנון חשיבה חדש הפכה בשנים האחרונות לחלק מן התרבות האנושית, אמנם התרגלות אליה מלווה בהתחלה באי נוחות מחשבתית אך זו נעלמת מיד כשהיא הופכת להרגל.
מהירות החיים לפתע עולה בקו ישר עם מהירות החשיבה וההספק שלנו גדל.
הערכיות הרבה ותרומתו של משחק תפקידי הכובעים מלמד אותנו רבות על עצמנו ועל צורות החשיבה שלנו, מלמד אותנו באיזו צורת חשיבה מובנית אנו מקובעים והיכן עלינו "לשחרר" ולהביט במאוזן מתוך צורות חשיבה נוספות.
הצלבת המידעים תוך שימוש בכובעי החשיבה חוסכת זמן חיים, והרי זמן זהו הנכס הגבוה והיקר ביותר שלנו.
שישה כובעי חשיבה = 6 צורות חשיבה (אדוארד דה בונו)
הכובע הלבן - אובייקטיביות, מידעים ניטרליים המצויים ברשותנו, זוהי צורת חשיבה כמותית האוספת נתונים ובודקת את מלאי המידע המצוי ברשותנו ומהו המידע החסר לנו.
הכובע השחור - חשיבה ביקורתית, שיפוטית והרבה פעמים חשדנית. זוהי צורת חשיבה ספקנית ופסימית המופיעה כגישה לוחמנית ושרדנית. מאופיינת בחשיבה מובנית אסטרטגית.
הכובע האדום - רגשות, אינטואיציה ותחושות. זוהי צורת חשיבה המבטאה בסדר עדיפות גבוה את הרגש, אשר מייחסת לתחושות הבטן ולאינטואיציה משקל רב בזיהוי אנשים, בעיות ומצבים.
הכובע הירוק - יצירתיות, חקרנות ממבט שונה על הדברים, רעיונות חדשים באותו עניין העצמו, צורת חשיבה זו מתעלמת ממגבלות ופותחת שער להסתכלות מחודשת ומתייחסת גם לחומר מוצק כמסה שניתן לפסל בה.
הכובע הצהוב - תועלתיות, מה ייצא לנו מזה, ניהול החישובים, צורת חשיבה המודדת יתרונות מול חסרונות ואשר באה להכריע מתוך שיקולים כדאיים, חיפוש ההיגיון שמאחורי הרעיון.
הכובע הכחול - המורה והמנחה, צורת חשיבה מתכללת, אוספת מידע ומתעלת אותו לערוצים הנכונים ומתאימה אותו לאנשים הנכונים לביצוע. כושר איסוף מידע ניתוח והסקת מסקנות.
עכשיו אמור לי תחת איזה כובע אתה חושב כשאתה מדבר איתי
דרורית גל -פז, מבכירות המאמנים העסקיים והאישיים בארץ, למעלה מעשור בתחום האימון, מנחה ויוצרת תוכניות אימון רב- תחומיות, לימודיי תואר שני, MSC בפסיכותרפיה קוגנטיבית - התנהגותית Cognitive Behaviour Teraphy , CBT ,משלבת כלים טיפוליים להאצת תהליכי ריפוי ושינוי באימון ממוקד קצר מועד כגון: דמיון מודרך, NLP -Neuro Linguistic Programming , EMDR ,מפתחת מתודולגיית "צורות חשיבה", מתודולוגיה דינמית חווייתית לפריצת דרך אישית ועסקית. דרורית שזכתה ב"פרס משרד החינוך על יצירתיות וחדשנות" מתמחה במיפוי, פיתוח והעלאת יכולות אישיות וניהוליות. מיומנת במתן שיטות חדשניות ויצירתיות לרבות מתן כלים מעשיים להגברת הכושר למוח ולגמישות החשיבה.
כנסו לאתר שלנו ותתרשמו בעצמכם http://www.place2b.co.il
כנסו לאתר שלנו ותתרשמו בעצמכם http://www.place2b.co.il