זר שיגיע לישראל אחרי שלושים שנה או אפילו עשרים שנה, לא יכיר אותה. לא רק בגלל השינויים הדמוגראפיים, הפוליטיים, התרבותיים ושינויים אחרים ששלושים שנה או עשרים שנה בדרך כלל גורמים. הוא לא יכיר אותה, כי בכל עיר, קטנה כגדולה, ישנו בניין אחד או יותר, שבו נמצאות לעיתים עשרות חנויות ומסעדות ועונה לשם קניון. לחשוב שלפני שלושים שנה, היה בישראל קניון אחד בלבד (דיזינגוף סנטר).
השינוי הזה, הוא אחד השינויים המדהימים בכלכלה הישראלית בכלל ובאופי הצריכה הישראלית בפרט. מספיק להסתובב בכמה מרכזי ערים, מירושלים, דרך חיפה, עד חולון ותל אביב, כדי לראות כיצד רחובות מרכזיים איבדו את המרכזיות שלהם בחיי העיר, שלא נגיד הפכו לשוממים, בעקבות אותם קניונים. בסך הכל, שחושבים על זה, מה השתנה? שם כמו כאן, יש מסעדות, חנויות, בתי קולנוע . ובכל זאת, השינוי הוא עצום.
כיום מי שרוצה לפתוח חנות יודע, שעליו לבחור בין תשלום שכירות גבוה בקניון אך עם אפשרות להצליח ולמשוך לקוחות לבין תשלום נמוך של שכירות (או רכישת מקום) ברחוב בעיר אך הסיכוי שלו להגיע לקהל לקוחות רב, הוא נמוך מאוד. חשוב לציין, יש יוצאים מהכלל. בתל אביב למשל, רחוב אבן גבירול עדיין מושך לקוחות רבים,כנ"ל שנקין, בן יהודה ואזורים מרכזיים אחרים בעיר. אך עדיין מדובר על רחובות בעלי אופי מיוחד שצברו קהל לקוחות נאמן. גם במצב כזה אגב, הם עדיין לא מגיעים לתוצאות שמזכירות ולו במעט, את מה שמשיג קניון עזריאלי.
למה זה בעצם? בעוד רחובות הערים התרוקנו מחנויות, בוודאי חנויות יוקרה אזי שהקניונים הפכו להיות יעד פופולארי עבור הצרכנים הישראלים. זה עובר דרך מספר נקודות, ראשית, תחושת הביטחון. קניון בו יש שומר, מקנה הרבה יותר ביטחון מהרחוב הפתוח. זו אגב אחת הסיבות למה בשנות התשעים החלה דווקא הבנייה הגדולה של הקניונים. בשנים אלו היו פיגועים קשים ברחובות הערים. אומנם פעם ושם ניסו מחבלים להיכנס לקניונים, אך בדרך כלל נעצרו בכניסה או שהעדיפו כלל לא להיכנס ולבצע את הפיגוע בכניסה לקניון. שנית, מזג אוויר. מזג האוויר הישראלי לא מאפשר להסתובב זמן רב ברחוב. השילוב של החום והלחות, גורמים אי נוחות לכל מי שנמצא ברחוב. נוסיף לכך אלמנטים שנמצאים בכל רחוב בעולם, של זיהום ורעש, וקיבלנו הסבר ברור למה אנשים יעדיפו לבלות בקניון מאשר ברחובות.
סיבה נוספת היא תחושת היוקרה. אין מה לעשות, קניונים משדרים לנו תחושה של חו"ל, לא משנה שבלונדון, ניו יורק או פריז, עדיין רחובות הערים מלאות בחניות, עדיין שאנחנו נכנסים לקניון אנחנו מרגישים כאילו אנחנו בחו"ל. במיוחד שבקניון אנחנו פוגשים רשתות אמריקאיות, דבר שפוגשים פחות ברחובות.
נקודה אחרונה היא, נקודת הביחד. בקניון השכונתי או העירוני, אנו נמצאים ביחד עם עוד אנשים, לא פעם אנשים שאנחנו מכירים, לעיתים קרובות יותר אנשים שאנחנו כלל לא מכירים. מבחינה פסיכולוגית, זה הרבה יותר נעים להיות במקום מסוים עם אנשים נוספים מאשר להיות ברחוב, שכולם הולכים לכיוונים שונים ואין בינינו שום אינטראקציה, גם אם בקניון היא לא בהכרח אינטראקציה אמיתית.
אתר תגובות הוא מדריך עסקים שמביא לכם בנוסף למאגר עסקים מלא ומעודכן גם תגובות שכתבו גולשים על העסקים המופיעים בו.
בתחום קניונים תוכלו למצוא עשרות עסקים ברחבי הארץ, כולל דירוגים של גולשים.