טוב ורע אמת ושקר ותמציות פרחי ארץ-ישראל
לפני שנים כאשר שאלתי את המורה שלי מה היא מציאות הוא ענה לי "כל מה שאתה חושב שהוא אמיתי". כאשר חשבתי על המשפט הבנתי שעלי לתת תשומת לב לחשיבה. מדוע? משום שמה שהופך את המציאות לאמיתית או לשקרית זו החשיבה הסובייקטיבית האישית, פה נמצא הקושי אך בו זמנית גם הפתרון.
במילים אחרות אם החשיבה היא שקובעת מה הוא אמיתי, תפיסת המציאות כפופה לחשיבה ולא ההפך.
כדי להדגים כיצד החשיבה יוצרת שני חוויות שונות של תפיסת המציאות, נתבונן בחקלאי ושליח על קטנוע. החקלאי הכין את שדותיו ומחכה לבוא הגשם, ואילו השליח נוהג ללא מעיל גשם ועם ארגז מלא מסמכים ולא מוגן.
ופתאום מתחיל לרדת גשם.
החקלאי שמח, ורוכב האופנוע כועס ועצבני. כיצד יתכן מצב כזה כשהגשם הוא אותו הגשם אך הגישה של שני האנשים שונה?
האחד מאמין שהגשם מיטיב עימו והשני מאמין שהגשם פוגע בו מכיוון שהאמונות של שניהם שונות החויה תהיה שונה..
מה אנו יכולים להבין מכך:
שהבעיה היא לא בגשם!
כלומר כל חוויה של כאב היא אף פעם איננה אובייקטיבית.
כל חוויה של כאב מקורה איננו באירוע שהתרחש.
כל חוויה של כאב מקורה באי-הסכמה למה שקורה, או קרה
כך שבכל מקום בו יש סכסוך או התנגשות, היוצרת רגשות שליליים, מקור הסכסוך הוא מחשבה או אמונה שלי המנוגדת למציאות, כלומר למה שקרה או לאמונה או הנחה של הזולת הרואה דברים באופן שונה ממני.
זה הוא העולם היחסי המישור של המציאות בו כולנו חיים וסובלים.
האמת האחת
רוב בני האדם אינם מכירים בכך שקיימת אמת אחת, ושיש לה ביטוי מוחשי בחיי היום יום של כל אחד ואחת מאיתנו..
אדם המאמין בצדק האישי, בטוב אישי, במוסר האישי, וגם קבוצת אנשים יכולים להחזיק בדעות משותפות המורכבות מסך האמונות בטוב, במוסר ובצדק, אך יש נטייה לשכוח שמולנו יכול לעמוד אדם או קבוצה שגם הם מאמינים בטוב וברע השונה משלנו. זה נובע מיחסיות תפיסתם ואין תפיסתם באמת שונה מתפיסתנו והם סובלים לא פחות מאיתנו.
כל הסבל, נובע מאי ידיעת האמת האחת.
את האמת האחת אין האדם יכול להכיר במערכות היחסים בין אדם לחברו מסיבות שהזכרנו קודם לכן, הדרך היחידה לדעת את האמת היא לחתור אליה במסע אישי, עצמי, בהרהורים ובירורים פנימיים, בנינו לבין עצמנו.
אי-אפשר להכיר את האמת האחת אלא בתוך האדם עצמו התשובות והידיעה נמצאים שם.
האמת האחת
אמת מוחלטת היא אמת שאיננה ניתנת לפרוש כפול. מוחלטת, במשמעות שאי-אפשר לשנותה. מה שכן אפשר לעשות במקום לשנות אותה הוא קודם כל לזהות אותה.
איך מזהים את האמת המוחלטת
אמת מוחלטת, היא כל מה שקרה, התרחש, במציאות, בזמן עבר.
אי אפשר לשנות את העבר, הוא מוחלט!
עוד לא נולד האדם שיכול למנוע את מלחמת ששת הימים!
בואו נחזור לחקלאי ולרוכב האופנוע, מה מוחלט ומה יחסי בדוגמא:
לא ניתן להפסיק גשם. הוא יורד - כאשר הוא יורד ומרטיב את הכביש או משקה את השדות אי אפשר להפסיקו דרך רצוננו. לכן ההתייחסות אליו היא כאל דבר מה המתרחש שאינו בשליטה שלנו ולכן הוא מוחלט. כי גם אם הוא עדיין יורד והכביש רטוב, אני כרוכב אופנוע אינני יכול לנסוע מבלי להתחשב ברטיבות.
הסיבה לכך שהחקלאי מרגיש טוב בקשר לגשם או רע בקשר לגשם היא באופן בה אמונותיהם ומחשבותיהם היחסיות מתייחסות לגשם.
ומשום שאנו משליכים על הגשם את המחשבות והאמונות שלנו, ומשום שהגשם הוא ניטראלי (הוא אינו יורד על החקלאי כדי להיטיב עימו ועל רוכב האופנוע כדי לפגוע בו) הוא מחזיר לנו בחזרה את האמת היחסית אותה אנו משליכים עליו, מהסיבה הפשוטה הגשם לא יכול להשתנות!
אם כך אני שואל אתכם מה יותר קל לשנות את הגשם, או לשנות את הגישה שלנו אל הגשם.
וזו מה שהאמת האחת עושה תמיד, היא מחזירה את כל מה שאנו משליכים עליה בחזרה.
ואם אנו מכירים בכך שאינו לא יכולים לשנות את העובדה, שיורד גשם, שלא היה ביכולתנו למנוע את הגירושין, תאונה, נכות, מלחמה וכו'.
מה כן אפשר לעשות?
לשנות את המחשבות, אמונות, גישות, שיש לנו על המציאות.
וזה מה שבאמת אנו יכולים לעשות, לעבור ממישור אחד של תפיסת המציאות זו שכולנו שוהים בה עולם של טוב או רע, ואנו יכולים לבחור לנוע מעולם של סכסוכים, סבל וכאב, ולבחור בעולם של אמת ושקר. במילים אחרות העולם היחסי כולו מתכנס בשקר ואז יש בחירה בין היחסי למוחלט.איך עושים את השינוי ?
במאמר הבא על תמציות פרחי ארץ-ישראל אדבר על הכלים שפתחתי.