הורים יקרים, איפה הייתם ב-1982? בחטיבת הביניים? בתיכון? בצבא?
זוכרים אם היו מסלולי אבחון וחינוך למחוננים בישראל אז?
החינוך למחוננים לא היה נפוץ ומפותח כפי שהוא היום גם בארצות הברית ב-1982, וכמובן כמו במקרים רבים הקשורים בחינוך אפשר למצוא קשר בין ההתפתחויות בתחום שם לשינויים בחינוך בישראל.
לאחרונה פורסם גיליון מיוחד של כתב העת “gifted child quarterly“.
בגיליון זה התכנסו מומחים בתחום החינוך למחוננים כדי לבדוק מחדש את המיתוסים בתחום לאחר יותר מ-25 שנים. כפי שתראו מיד חלק גדול מהמיתוסים המוזכרים בגיליון מטרידים ומעניינים גם את כל מי שהמחוננים נוגעים בחייו בישראל, וכמובן אתכם. כדי לעורר דיון ולנער קצת את האבק אני מגישה לכם תקציר של ההקדמה לגיליון ומצפה לתגובות ובקשות מכם על הנושאים שתבחרו להרחיב ולפתח בהמשך.
החינוך למחוננים התחזק בארה"ב בסוף שנות השבעים לאחר פרסומם של כמה ועדות וחוקים בנושא. ב1982 כבר פרחו מודלים חינוכיים, גישות חדשות ודיון ציבורי ער בהגדרת מחוננות ומצוינות כ-10 שנים, אולם התפתחויות אלה הקדימו פעמים רבות את היישום המעשי של החינוך למחוננים. כתוצאה מכך התכנסו מומחים בתחום והגדירו 15 מיתוסים (אמונות או פעולות מעשיות שבבדיקה מעמיקה מתגלה שהן יותר דמיוניות מאמינות) שבהם עסק גיליון מיוחד של כתב העת בחורף 1982:
*המחוננים מהווים קבוצה הומוגנית יחידה של תלמידים
*המחוננים מהווים 3-5 אחוזים מהאוכלוסייה
*דגימת התלמידים המחוננים צריכה להיות תואמת לאוכלוסיה
*חייבים להיות מנצחים ומפסידים באיתור מחוננים ובהפניה לתוכניות לחינוך למחוננים (ציון החיתוך, אשליית ההרחקה)
*כולם צריכים לקבל את אותו הציון במבחני האיתור
*קשה מדי למדוד יצירתיות
*שימוש קוסמטי בקריטריונים מגוונים בתהליך החיפוש אחרי המחוננים ה'אמיתיים'
*תוכנית אחת ואחידה לכל המחוננים
*תוכנית לימודים יחידה בלבד לכל המחוננים
*חינוך למחוננים משמעותו שיש תוכנית חינוכית שאותה מלמדים
*תוכניות המחוננים מוכרחות לנצוץ ולבלוט כמו כוכבים זוהרים
* גישת טלאי על טלאי בשירותים למחוננים
ועוד
כעת לאחר יותר מ-25 שנים של התפתחויות חינוכיות ושינויים רבים ביקשו החוקרים לבדוק אם המיתוסים השתנו או ממשיכים להשפיע על יישום התוכניות למחוננים.
כמה בדיקות וסקרים בתחום העלו רשימה מעודכנת של המיתוסים. התברר כי רוב המיתוסים ממשיכים להוביל את האופן שבו מיישמים את החינוך למחוננים אם כי חלקם השתנו מעט, וכן נוספו מספר מיתוסים לרשימה.
* תלמידים בעלי יכולות גבוהות לא נאלצים להתמודד עם בעיות ואתגרים
* זיהוי מוטעה של קושי ומבחני אי קיו עם דייקנות וקפדנות בהישגים
*לתלמידים מחוננים אין צרכים חברתיים ורגשיים מיוחדים
*זה פייר ללמד את כל התלמידים באותה דרך
*תוכניות לימודים מתקדמות (מתמטיקה, אוניברסיטה) הן תוכניות צדדיות ראויות
יחד עם הכותבים בגיליון אני מאמינה כי " אם נרשה לעצמנו לאתגר, לשאול ולחקור לעומק את המיתוסים האלה נוכל לפתח יחד מודלים וגישות חדשים, יעילים וקלים ליישום לטובת הילדים.
אתם מוזמנים להגיב ולשתף בניסיונכם על מיתוסים אלה ואחרים.
שלכם,
מור יורשנסקי
מחנה משותף
מחנה משותף, המקום בו העצמה חברתית והתנסות חוויתית הם סוד ההצלחה של כל מפגש.
לאתר של מחנה משותף לחץ כאן