התקשורת מלאה במודעות ובידיעות (רובן פרסום סמוי) על הכדאיות בהזדרזות בהחלפת מכונית לפני ה- 31/12/2009. ההסבר המרכזי הוא מיסוי: מכוניות שיירכשו עד לתאריך זה ישלמו שווי שימוש פרטי במס על פי השיטה הנוכחית ואילו מכוניות שיירכשו החל מ- 1/1/2010 ישלמו מסים לפי השיטה החדשה המתוכננת להכנס לתוקף (השיטה הלינארית). הטענה היא שהשיטה החדשה מרעה את מצב בעלי הרכב הצמוד ובעלי העסקים בכלל.
על פי השיטה הנוכחית, שווי השימוש ברכב צמוד הנו סכום קבוע בהתאם לקבוצת הרישוי של המכונית. על פי השיטה הלינארית, שווי השימוש יהיה אחוז קבוע ממחיר המחירון של המכונית.
בדקנו את הנתונים ולדעתנו, ברוב הגדול של המקרים (אם לא בכולם), מי שרוצה לרכוש מכונית חדשה, ראוי שימתין עד ה- 1/1/2010 וזאת כדי ששווי השימוש שלו יחושב על פי השיטה החדשה.
גם במקרים בהם על פי השיטה החדשה שווי השימוש בשיטה החדשה גבוה יותר, זה קצר מועד. אחרי שנה (למשל), על פי השיטה הישנה נמשיך לשלם את אותו שווי שימוש אבל על פי השיטה החדשה נשלם אחוז ממחיר המחירון של רכבנו (ורכב בן שנה מחירו יורד ואפילו מאוד) כך שתשלומיינו יצטמצמו במקביל.
הסטטיסטיקה אומרת שמי שרוכש מכונית חדשה (רכישה או ליסינג) יחזיק ברכבו 3 שנים. כלומר, ברוב התקופה יהיה לו רכב שמחיר המחירון שלו נמוך יחסית. לפיכך, כמעט תמיד תשלום המס על פי השיטה החדשה יקטן.
כהערת אגב, המעבר לשיטה הלינארית מעלה באופן מהותי ביותר את הכדאיות שברכישת מכונית משומשת. העלות נמוכה יותר ותשלומי המס מצטמצמים דרמטית (לגבי השאלה מה עדיף- מכונית יד שניה בזול או מכונית חדשה ביוקר, יש לפנות למומחים בתחום הרכב).
לכן- בנוסף לידיעה הכללית שכאשר המדובר בהוצאה כספית, כדאי להמתין כאן יש לנו ידיעה קונקרטית: אם לרכוש או להחליף מכונית- להזדיין בסבלנות עוד חודש....
יוסי נתנזון הוא השותף מנהל במשרד משה נתנזון ושות'. אשמח לקבל הערות והארות על המאמר או בכל נושא אחר לכתובת: articles@natanson.co.il