דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נהיגה בשכרות - פסילת רישיון לשנתיים 

מאת    [ 02/12/2009 ]

מילים במאמר: 543   [ נצפה 3374 פעמים ]

האם עונש של פסילת רישיון נהיגה לשנתיים לפחות הוא עונש מרתיע דיו בכל הנוגע לעבירת נהיגה בשכרות? אי אפשר להתכחש לעבודה כי הקטל בכבישי ישראל הוא אחת הבעיות הבוערות והמסוכנות ביותר שלנו. נהיגה בשכרות מגבירה את הסיכון לתאונת דרכים קטלנית בשל הטשטוש שאלכוהול גורם לנו. כשאנו נוהגים שיכורים אנחנו מגיבים הרבה יותר לאט והאיטיות הזו עלולה לעלות לנו בחיינו. האם לאור חומרת העבירה של נהיגה בשכרות, פסילת רישיון של שנתיים זו סנקציה מספקת?

נהיגה בשכרות – מתי מתרחשת?

טרם ננסה לענות על השאלה האם עונש המינימום הקבוע בחוק הוא ראוי, בואו נראה מתי נהיגה בשכרות למעשה מתרחשת. אין חולק על כך כי אף אם לגמנו רק מעט בירה או יין, עדיף שניתן את מפתחות הרכב למי שלא ששתה. עם זאת, נהיגה בשכרות מתרחשת רק כאשר עברנו את המדד המינימאלי שקבוע בחוק. כאשר שוטר עוצר רכב ומבקש מן הנהג לעשות בדיקת אלכוהול, ישנן שתי אופציות. האחת היא לעשות בדיקת דם והשנייה היא לעבור בדיקת נשיפה באמצעות מכשיר הינשוף.

אם תוצאות בדיקת הדם יראו כי יש בדמו של נהג יש יותר מ-50 מיליגרם אלכוהול ביחס ל-100 מיליליטר של דם, סביר להניח כי אתו נהג יואשם בעבירה של נהיגה בשכרות. על פי מכשיר הינשוף שכולנו מכירים, אדם ייחשב כמי שנהג בשכרות אם באוויר נשוף שלו נמצאו יותר מ-240 מיקרו גרם אלכוהול.

פסילת רישיון לשנתיים – עונש מספק?

המחוקק שלנו קבע כי בעבירה של נהיגה בשכרות, יוטל עונש של פסילת רישיון נהיגה של מינימום שנתיים. כמובן כי בית המשפט יכול בקלות רבה להטיל עונש חמור יותר משנתיים כאשר למשל רמת האלכוהול שנמצאה בגופו של הנהג הייתה גבוהה ביותר. יש אנשים שחושבים כי קביעה של עונש מינימום היא מוגזמת היות שיש נהגים שרמת האלכוהול שנמצאה אצלם הייתה רק במעט מעל המותר בחוק. מה דעתכם על כך?

המחוקק סבר כי בשל חומרת העבירה של נהיגה בשכרות, ראוי שיהיה עונש מינימום לכולם ללא קשר לרמת האלכוהול שנמצאה בגופם והוא השאיר למעשה שיקול דעת קטן ביותר לבית המשפט כאשר הוא קבע את הדברים הבאים:

1. סטייה מעונש המינימום – תתרחש רק בנסיבות מיוחדות  וחריגות. כאן המחוקק מוודא כי עונש המינימום יצא אל הפועל ברובם המכריע של המקרים.

2. פירוט ונימוק הסטייה – כאשר בית המשפט כבר סוטה מעונש המינימום וגוזר על הנהג פסילת רישיון פחותה משנתיים, עליו להסביר מדוע עשה כך.

3. הביעו דעתכם – מה אתם חושבים על כל זה? האם לבית המשפט צריכה להיות אפשרות תמידית לסטות מעונש המינימום?

קשה המחשבה שגורלו של נהג אשר רמת האלכוהול שבגופו עלתה רק במעט מאוד מעל המותר בחוק יהיה זהה לגורלו של נהג אשר שתה המון וכי רמת האלכוהול אצלו הרקיעה שחקים.

אודות מכשיר הינשוף

אחד הטיעונים החזקים אולי נגד עונש המינימום הוא הבעייתיות של מכשיר הינשוף. רוב ההרשעות בעבירה של נהיגה בשכרות נעשות על בסיס תוצאותיו של מכשיר הינשוף אשר מהימנותו מוטלת בספק. אין זה ברור עד כמה מדויק המכשיר הזה ולמרות זאת, הוא הכלי המרכזי להרשעה כיום בבתי המשפט. בשל הבעייתיות במכשיר הינשוף, יש הסבורים כי אין זה הגון כי עונש המינימום יהיה בתוקף כל עוד לא התפזר הערפל מעל הינשוף. אכן קשה המחשבה כי אולי יש נהגים אשר הורשעו בעבירה של נהיגה בשכרות על לא עוול בכפם ועוד קיבלו את עונש המינימום הקשוח. מאידך, מי מאיתנו עוד יכול לשאת עוד חדשה ועוד חדשה על מוות בדרכים....

התייעצות נוספת בנוגע לנהיגה בשכרות מומלץ מאוד בפורום דיני תעבורה >>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב