מהו אודישן?
אודישן הינו מבחן בו מתמודדים הנבחנים על תפקידים ראשיים ומשניים בהפקות שונות מול אנשי מקצוע מהתחום. באודישנים משתתפים זמרים, דוגמנים, שחקנים ורקדנים, גברים ונשים מכל הגילאים, הנבחנים למגוון תפקידים. אלו שיעברו בהצלחה את האודישן יישלחו למבחנים נוספים או יתקבלו לתפקיד. מלבד טאלנטים מוכרים ובעלי מעמד, כולם חייבים לעבור אודישן על מנת להתקבל לתפקידים השונים - אודישן הוא שלב הכרחי בדרך להצלחה. רובם המכריע של השחקנים המפורסמים שכולנו מכירים התחילו את דרכם באודישנים, וחלקם נכשלו באודישנים רבים לפני שזכו לתפקיד משמעותי ראשון.
האודישנים נפוצים מאד בתעשיית הבידור, ומדי יום מתקיימים אודישנים רבים. במרבית האודישנים משתתפים עשרות ומאות נבחנים, ורק מעטים עוברים אותם בהצלחה. לעתים ניתן הטקסט, השיר, קטע המחול או הקטע הדרמטי למתמודד מראש, ואז הוא מתכונן אליו לפני האודישן; לפעמים עליו להציג קטע שניתן לו במקום על ידי הבוחנים; ולפעמים הוא יכול לבחור בעצמו את הקטע שיציג. אודישנים יכולים לכלול הופעות של יחידים או הופעות משותפות של כמה נבחנים; לדוגמא דיאלוג במסגרת מחזה. במרבית המקרים כל נבחן מופיע לזמן קצר בלבד, בו עליו להרשים את הבוחנים, ובנוסף הוא נשאל מספר שאלות אישיות, למשל בנוגע לקורות החיים שלו ושאיפותיו. נבחנים רבים מנסים להפתיע את הבוחנים בדרכים שונות על מנת למשוך את תשומת ליבם: לסטות מהטקסט המוכר, לאלתר תנועות מקוריות, לספר בדיחות בזמן השיחה עם הבוחנים וכדומה. אך בעוד הדבר יכול לעיתים לסייע להתרשמות אנשי המקצוע מן הנבחן, יש לקחת בחשבון שהדבר יכול גם להזיק.
כיצד מגיעים לאודישן?
את האודישנים עורכות חברות הפקות ופרסום שונות, המחפשות מועמדים לתפקידים שונים בהפקותיהן. הבוחנים כוללים לרוב מלהקים ואנשי מקצוע אחרים. לעתים מודיעות חברות ההפקה לציבור על האודישנים, ואז ניתן פשוט להירשם ולהגיע אליהם, אך לעתים קרובות המידע על האודישנים נמסר רק לסוכנויות ולסוכנים, ואז רק מי שמיוצג על ידם מגיע לאודישנים. חשוב להדגיש כי להפקות המרכזיות והיוקרתיות ולתפקידים החשובים והנחשקים ניתן, בדרך כלל, להגיע רק דרך סוכנים, ולא באופן עצמאי. כמו כן, במקרים רבים המלהקים וההפקות יעדיפו לבחור לתפקיד נבחן שהגיע דרך סוכנות מוכרת, כגון "גו מנג'מנט ישראל".
מהי סוכנות ומה חשיבותה?
סוכנות היא למעשה הגוף המייצג את האמן (שחקן, זמר, רקדן, דוגמן וכדומה) מול כל הגורמים הרלוונטיים, והיא זו שדואגת לכל הפרטים הדרושים לעבודתו. הסוכנות חשובה במיוחד עבור כישרונות צעירים ולא מוכרים, שיתקשו להשיג תפקידים בלעדיה: הסוכנות תשלח אותם לאודישנים שמתאימים להם ויכולים לקדם את הקריירה שלהם, ותכין אותם לקראתם. בנוסף, הסוכנות דואגת ליחסי הציבור של האמן, מפיצה את תמונותיו ופרטיו בקרב חברות ההפקה והפרסום ודואגת לראיונות ודיווחים באמצעי התקשורת. הסוכנות גם מטפלת בכל העניינים האדמיניסטרטיביים הנלווים לעבודה: אישורים (למשל בכל הנוגע לטאלנטים-ילדים), ביטוח, תשלומים ועוד.
סוכנויות קטנות וגדולות
סוכנות יכולה להיות גדולה או קטנה. לכל סוג יתרונות משלו: סוכנות גדולה מוכרת יותר לרוב והיא בעלת קשרים הדוקים עם משרדי ההפקות והפרסום המובילים, ולכן יכולה להשיג תפקידים נחשקים יותר. באופן טבעי, גם היוקרה של אמן שמגיע מסוכנות כזו גבוהה יותר. מצד שני, קשה יותר להתקבל אליה, והעובדה שהיא מייצגת אמנים רבים עשויה למנוע ממנה, לעתים, להעניק יחס אישי לכל המיוצגים על ידה. למועמד קל יותר להתקבל לסוכנות קטנה והיא גם צפויה לקיים יחס אישי ואינטימי יותר עם האמן. עם זאת, היא כנראה לא תזכה לתפקידים הנחשקים ביותר, ותמיד קיימת סכנה שהיא פשוט תעלם באופן פתאומי, ותשאיר אותך ללא ייצוג. לפיכך, יש להיזהר ביותר בבחירת הסוכנות, ולברר עליה פרטים לפני כן - למשל באינטרנט, בפורומים שונים, בגוגל וכדומה.
"Go Management ישראל" היא סוכנות דוגמנות וטאלנטים שזהו הסניף השלישי שלה בעולם. לבעליה ניסיון של מעל 10 שנים בתחומי האופנה, צילום, הפקות ויחסי ציבור.