אחרי שבשבועות הקודמים העלינו מספר נקודות כיצד להערך ברמת הדו"ח השנתי לקראת תום שנת המס, ברצוננו להזכיר מספר נקודות במסגרת ההתנהלות העסקית שחובה לכסות לקראת תום שנת המס במטרה לחסוך במסים.
מלאי מת
בכל עסק המחזיק מלאי, קיים גם מלאי מת- מוצרים חסרי ערך אשר אין סיכוי למכרם ואשר יוצרים רק עלויות והוצאות בעצם קיומם. המחקר האקדמי מגלה שבמקרים רבים, המלאי המת גבוה יותר ועלות החזקתו יקרה יותר מאשר חושבים בעלי הפירמה.
לקראת תום שנת המס, זו הזדמנות מצויינת להשמיד את המלאי המת הזה ובכך גם לשפר את יעילות הפירמה וגם לחסוך במסים מאחר ובעצם השמדת המלאי ניתן לגרוע אותו מהספרים.
על פי החוק, אנו מחוייבים להודיע למס הכנסה מראש על כוונתנו לבצע השמדה של מלאי מת ולהזמינם להיות נוכחים בעת הביצוע (הם לא יגיעו). במקביל, מומלץ לתעד את ביצוע ההשמדה (למשל- צילום המהלך) כדי שיהיה תיעוד מסודר. במקרה של חברה בע"מ, רואה החשבון של החברה יבקש להיות נוכח בזמן השמדת המלאי המת.
חובות רעים
אחד התוצאות של המשבר הכלכלי שהכה בנו היא שלא פעם הגענו לחובות אבודים או קשי גבייה. הלקוחות שלנו (גם ובמיוחד ההגונים שבהם) נתקלו בקשיים רבים ולא פעם פשוט לא מצליחים לעמוד בהתחייבויותיהם לספקים (אנו).
בניתוח קר של המצב העסקי, אנו מבינים שיש מקרים שבהם לא נצליח לגבות את מלוא החוב. באותם מקרים, כדאי להגיע להסכם מסודר עם בעל החוב עוד לפני תום שנת המס. בהתבסס על הסכם זה, נוכל להכיר בהפסד מהחוב האבוד (החלק עליו נוותר). בלי הסכם, צפויים לנו קשיים גדולים בשיכנוע רשויות המס בקיומם של חובות רעים.
ניתוב הכנסות והוצאות
בשנים כתיקונן, אנו מנסים לדחות הכנסות ולהקדים הוצאות לקראת תום שנת המס, במטרה לדחות מסים לשנים הבאות (כמו בבדיחה הקלאסית: עד שנה הבאה יש עוד הרבה זמן. או שהמלך ימות, או שהכלב ימות, או שאני אמות).
ייתכן והשנה אין הצדקה לפעילות שכזו ויש מקום אפילו לפעילות הפוכה: שנת 2009 היתה שנה קשה שבה מרבית העסקים נפגעו בהכנסותיהם וברווחיותם. עם זאת, החודשים האחרונים של השנה מביאים אינדיקציות שהחלק הקשה מאחורינו ואנו במגמת שיפור.
אם אכן זה המצב, הרווחיות בשנה הבאה צפויה להשתפר. לכן, אין טעם להוסיף ולשפר אותה על ידי דחיית הכנסות והקדמת הוצאות. ייתכן אפילו שכדאי לפעול הפוך כדי להעביר רווחים לשנת 2009 ולשפר את ניצול מדרגות המס הנמוכות יותר.
יוסי נתנזון הוא השותף מנהל במשרד משה נתנזון ושות'. אשמח לקבל הערות והארות על המאמר או בכל נושא אחר לכתובת: articles@natanson.co.il