נשים...נשים...נשים
אמר פעם מישהו שמי שיצליח להבין אישה יבין את סוד היקום. אינני יודע אם אלו המילים המדוייקות אך אין לי ספק שזו היתה הכוונה של הנאמר.
כעוסק בהכוונה והדרכה בתחומי הרוחניות בשנים האחרונות וכפועל יוצא של הרוב הנקבי שמגיע אלי, היה זה בלתי נמנע שנושא זה יהווה נושא להבנה ולמידה.
ההבדל שבין הצד הזיכרי לבין הצד הניקבי ברור וחד לכל הבקי בנושאים רוחניים בסיסיים כמו עץ ספירות, קטבים ותדרים.
התאוריה והסתיגמה החברתית המקובלת בכל הנוגע והקשור לצד הניקבי לוקה בחסר, בלשון המעטה, טועה ומטעה:-
מקובל כי האישה היא רכה, ריגשית, אמפטית, נותנת, גמישה ומן הסתם עוד הרבה קלישאות וסתיגמות, האמת היא מעט אחרת - קו שמאל (הצד הנקבי) הוא המקבל ולא הנותן, הוא הנוקשה ולא הרך, הוא המדוייק ולא הגמיש.
אם הסתיגמות והתאוריות אינן נכונות, כנראה שמשהו הבנתי מאד שורשי התעוות. השאלה היא מה והיכן?
הסתכלות קצרה על מונחים כמו שוויון האישה, מעמד האישה, תפקידי האישה בחברה המודרנית ואחורה מעלות תהייה רבה שכן ברור לכל בר דעת שיש כאן משהו לא טבעי ומעוות.
תיקצר כאן היריעה מלנסות ולבחון נושאים אלו דרך מקבילות של אי שוויון ודיכוי כגון השחורים בארה"ב או במקומות אחרים, אם כי בחינה שכזו מובילה להבנה מופלאה של שולט / נשלט, של חזק / חלש.
באופן לא מפתיע, כאשר אני מבקש להבין משהו ברמה השורשי שלו אני חוזר לנקודת המוצא, אל הראשית שכתובה ומתועדת, אל ספר בראשית.
ובכן לאחר כל ההקדמה הזו ראוי שניגש לעיקר:-
נושא המינים עולה ומוזכר בפעם הראשונה, בספר בראשית פרק א' - כז ו?י??ב?ר?א א?ל?ה?ים א?ת-ה?א?ד?ם ב??צ?ל?מו?, ב??צ?ל?ם א?ל?ה?ים ב??ר?א א?תו?: ז?כ?ר ו?נ?ק?ב?ה, ב??ר?א א?ת?ם.
כלומר, הוא ברא אותם ימין ושמאל ומאחר ולא מצויין אחרת - שווים.
הפעם השניה, ספר בראשית פרק ב' - יח ו?י??אמ?ר י?הו?ה א?ל?ה?ים, ל?א-טו?ב ה?יו?ת ה?א?ד?ם ל?ב?ד?ו?; א?ע?ש??ה-ל?ו? ע?ז?ר, כ??נ?ג?ד?ו?.... כב ו?י??ב?ן י?הו?ה א?ל?ה?ים א?ת-ה?צ??ל?ע א?ש??ר-ל?ק?ח מ?ן-ה?א?ד?ם, ל?א?ש???ה; ו?י?ב?א?ה?, א?ל-ה?א?ד?ם. כג ו?י??אמ?ר, ה?א?ד?ם, ז?את ה?פ??ע?ם ע?צ?ם מ?ע?צ?מ?י, ו?ב?ש??ר מ?ב??ש??ר?י; ל?ז?את י?ק??ר?א א?ש???ה, כ??י מ?א?יש? ל?ק?ח?ה-ז??את...
החיבור של שני הקטעים המובאים בפעם השניה מעלה בברור כי תפקידה של האישה להיות ע?ז?ר, כ??נ?ג?ד?ו?.
לכאורה יש כאן מצב והיפוכו - עזר / כנגדו - האמת היא שהמשמעות הינה להיות לעזר דרך העמידה מולו. לעמוד מול מישהו מכיל את היכולת להראות, לשקף, לעצור, לשמור וכו. במילים אחרות אפשר היה לנסח את זה כ"הובלה". חיזוק לראיה זו ניתן למצוא בפסוק ההמשך - כד ע?ל-כ??ן, י?ע?ז?ב-א?יש?, א?ת-א?ב?יו, ו?א?ת-א?מ?ו?; ו?ד?ב?ק ב??א?ש??ת?ו?, ו?ה?יו? ל?ב?ש??ר א?ח?ד.
כמובן שיש בפסוק זה משמעויות נוספות אך ללא ספק יש בכך בכדי להצביע על הליכה אחרי... על הובלה ועל תפקיד שיש בו הקבלה להורות (אביו ואימו) מלשון הוראה.
אם לא ברור וחד דיו הנאמר עד כה בכל הקשור לתפקידה של האישה (הצרפתים אמרו זאת מזמן - "חפש את האישה"), הרי שהפרק הבא בספר בראשית - פרק ג מוסיף ומחזק - ו ו?ת??ר?א ה?א?ש???ה כ??י טו?ב ה?ע?ץ ל?מ?א?כ?ל ו?כ?י ת?א?ו?ה-הו?א ל?ע?ינ?י?ם, ו?נ?ח?מ?ד ה?ע?ץ ל?ה?ש??כ??יל, ו?ת??ק??ח מ?פ??ר?יו?, ו?ת??אכ?ל; ו?ת??ת??ן ג??ם-ל?א?יש??ה? ע?מ??ה?, ו?י??אכ?ל.
כל החלק הקודם לפסוק זה, הדיאלוג שבין הנחש לבין האישה, לא הגבר, ולאחר מכן המענה לשאלה של אלהים - יב ו?י??אמ?ר, ה?א?ד?ם: ה?א?ש???ה א?ש??ר נ?ת?ת??ה ע?מ??ד?י, ה?וא נ?ת?נ?ה-ל??י מ?ן-ה?ע?ץ ו?א?כ?ל.
אינני יכול להתעלם מהמוטיב החוזר של ההובלה אשר מבהיר ללא כל ספק את תפקידה ואת מעמדה של האישה כמובילה ומראה את הדרך. כמובן שההבנה שכבר קיימת לגבי מהותו ואיפיונו של קו שמאל - הקו הנקבי - לא משאירם הרבה מקום לבילבול.
אבל כאן בנקודה זו מגיעה השאלה המעניינת - אם זה כך אז כיצד ומדוע ההתפתחות האנושית יצרה מציאות אחרת? מדוע נוצר אי השוויון הקיים? מדוע ברוב הדתות מעמדה של האישה נחות ומדוכא? האם יכולה להיות שגיאה בבריאה?
המקור לתשובה הוא אותו מקור שממנו נוצרה ההבנה - ספר בראשית פרק ג' - ה"חטא" נוצר על ידי האישה, הובלת התהליך הגלום בפסוק - ו ו?ת??ר?א ה?א?ש???ה כ??י טו?ב ה?ע?ץ ל?מ?א?כ?ל ו?כ?י ת?א?ו?ה-הו?א ל?ע?ינ?י?ם, ו?נ?ח?מ?ד ה?ע?ץ ל?ה?ש??כ??יל, ו?ת??ק??ח מ?פ??ר?יו?, ו?ת??אכ?ל; ותוצאותיו הם אשר יצרו את המציאות החברתית המוכרת לנו. זה נאמר ומוסבר בצורה ברורה בפסוקים הבאים - טז א?ל-ה?א?ש???ה א?מ?ר, ה?ר?ב??ה א?ר?ב??ה ע?צ??בו?נ?ך? ו?ה?ר?נ?ך?--ב??ע?צ?ב, ת??ל?ד?י ב?נ?ים; ו?א?ל-א?יש??ך?, ת??ש?ו?ק?ת?ך?, ו?הו?א, י?מ?ש??ל-ב??ך?.
למרות הבנאליות הרבה שבפרשנות השיטחית, לא ניתן להתעלם מהנאמר ומהעובדה שזה נלקח ויושם תרתי משמע - ו?א?ל-א?יש??ך?, ת??ש?ו?ק?ת?ך?, ו?הו?א, י?מ?ש??ל-ב??ך?.
האמת היא שמשמעותו העמוקה פסוק זה שונה בתכלית מהמציאות שהוא יצר, אך כידוע, בבריאה כל האפשרויות קיימות ועל כן פרשנות זו הינה אפשרות ככל אפשרות אחרת.
בחינה מדוקדקת של תהליך אכילת הפרי האסור מובילה להבנה כי על שלושה דברים אנחנו "נופלים":-
1. טו?ב ה?ע?ץ ל?מ?א?כ?ל - אלמנט השובע שהקשרו נוגע בחומר
2. ת?א?ו?ה-הו?א ל?ע?ינ?י?ם - אלמנט היופי וההדר שאינו מצריך הסבר
3. ו?נ?ח?מ?ד ה?ע?ץ ל?ה?ש??כ??יל - אלמנט המעמד הנמדד היום יותר מבעבר במדיד ההשכלה
ההובלה והנפילה בשלושת התחומים הר"מ, בין אם זה יעורר תינגודת ובין אם לא, מצויה בצד הניקבי שכן זהו הצד המכיל את התדר ואת המאפיינים הנדרשים לכך:-
1. צמצום ודיוק - במונחי השובע
2. יופי, הדר, מעמד ונוחיות במונחי ה"אני" "לעצמי" של האגו שהינו אלמנט של קו שמאל.
אם עדיין לא ברור כי ההובלה היא של האישה וכתולדה מכך הבחירה באלמנטים הממעידים או לא הינה בחירה של קו שמאל, ואם לא ברור עדיין כי הבחירה בהם מולידה את התוצאה של - ו?א?ל-א?יש??ך?, ת??ש?ו?ק?ת?ך?, ו?הו?א, י?מ?ש??ל-ב??ך?, הרי כדאי שתיפקחו את העיניים.
האישה היא המובילה תפקידה הוא להורות ולהראות ומעמדה, ככזו, עולה על מעמדו של הגבר. תפקידה ומעמדה של האישה הינם פועל יוצא של בחירתה ולא של "שוויון האישה".
למרות שהמשפט הבא יראה יומרני וסוחף, אין הוא כזה כלל וכלל:-
התפתחותנו כחברה, כאינדיבידואלים הינה פועל יוצא של ההבנה וההכרה של הנשים בתפקידן ובמעמדן בתהליך הבריאה.
זו אחת התשובות לכך שאחוז גבוה חותר של נשים מגיעות להבנה והכרה בצורך וברצון להתפתח ולהישתנות.
באהבה רבה
רובי
אמר פעם מישהו שמי שיצליח להבין אישה יבין את סוד היקום. אינני יודע אם אלו המילים המדוייקות אך אין לי ספק שזו היתה הכוונה של הנאמר.
כעוסק בהכוונה והדרכה בתחומי הרוחניות בשנים האחרונות וכפועל יוצא של הרוב הנקבי שמגיע אלי, היה זה בלתי נמנע שנושא זה יהווה נושא להבנה ולמידה.
ההבדל שבין הצד הזיכרי לבין הצד הניקבי ברור וחד לכל הבקי בנושאים רוחניים בסיסיים כמו עץ ספירות, קטבים ותדרים.
התאוריה והסתיגמה החברתית המקובלת בכל הנוגע והקשור לצד הניקבי לוקה בחסר, בלשון המעטה, טועה ומטעה:-
מקובל כי האישה היא רכה, ריגשית, אמפטית, נותנת, גמישה ומן הסתם עוד הרבה קלישאות וסתיגמות, האמת היא מעט אחרת - קו שמאל (הצד הנקבי) הוא המקבל ולא הנותן, הוא הנוקשה ולא הרך, הוא המדוייק ולא הגמיש.
אם הסתיגמות והתאוריות אינן נכונות, כנראה שמשהו הבנתי מאד שורשי התעוות. השאלה היא מה והיכן?
הסתכלות קצרה על מונחים כמו שוויון האישה, מעמד האישה, תפקידי האישה בחברה המודרנית ואחורה מעלות תהייה רבה שכן ברור לכל בר דעת שיש כאן משהו לא טבעי ומעוות.
תיקצר כאן היריעה מלנסות ולבחון נושאים אלו דרך מקבילות של אי שוויון ודיכוי כגון השחורים בארה"ב או במקומות אחרים, אם כי בחינה שכזו מובילה להבנה מופלאה של שולט / נשלט, של חזק / חלש.
באופן לא מפתיע, כאשר אני מבקש להבין משהו ברמה השורשי שלו אני חוזר לנקודת המוצא, אל הראשית שכתובה ומתועדת, אל ספר בראשית.
ובכן לאחר כל ההקדמה הזו ראוי שניגש לעיקר:-
נושא המינים עולה ומוזכר בפעם הראשונה, בספר בראשית פרק א' - כז ו?י??ב?ר?א א?ל?ה?ים א?ת-ה?א?ד?ם ב??צ?ל?מו?, ב??צ?ל?ם א?ל?ה?ים ב??ר?א א?תו?: ז?כ?ר ו?נ?ק?ב?ה, ב??ר?א א?ת?ם.
כלומר, הוא ברא אותם ימין ושמאל ומאחר ולא מצויין אחרת - שווים.
הפעם השניה, ספר בראשית פרק ב' - יח ו?י??אמ?ר י?הו?ה א?ל?ה?ים, ל?א-טו?ב ה?יו?ת ה?א?ד?ם ל?ב?ד?ו?; א?ע?ש??ה-ל?ו? ע?ז?ר, כ??נ?ג?ד?ו?.... כב ו?י??ב?ן י?הו?ה א?ל?ה?ים א?ת-ה?צ??ל?ע א?ש??ר-ל?ק?ח מ?ן-ה?א?ד?ם, ל?א?ש???ה; ו?י?ב?א?ה?, א?ל-ה?א?ד?ם. כג ו?י??אמ?ר, ה?א?ד?ם, ז?את ה?פ??ע?ם ע?צ?ם מ?ע?צ?מ?י, ו?ב?ש??ר מ?ב??ש??ר?י; ל?ז?את י?ק??ר?א א?ש???ה, כ??י מ?א?יש? ל?ק?ח?ה-ז??את...
החיבור של שני הקטעים המובאים בפעם השניה מעלה בברור כי תפקידה של האישה להיות ע?ז?ר, כ??נ?ג?ד?ו?.
לכאורה יש כאן מצב והיפוכו - עזר / כנגדו - האמת היא שהמשמעות הינה להיות לעזר דרך העמידה מולו. לעמוד מול מישהו מכיל את היכולת להראות, לשקף, לעצור, לשמור וכו. במילים אחרות אפשר היה לנסח את זה כ"הובלה". חיזוק לראיה זו ניתן למצוא בפסוק ההמשך - כד ע?ל-כ??ן, י?ע?ז?ב-א?יש?, א?ת-א?ב?יו, ו?א?ת-א?מ?ו?; ו?ד?ב?ק ב??א?ש??ת?ו?, ו?ה?יו? ל?ב?ש??ר א?ח?ד.
כמובן שיש בפסוק זה משמעויות נוספות אך ללא ספק יש בכך בכדי להצביע על הליכה אחרי... על הובלה ועל תפקיד שיש בו הקבלה להורות (אביו ואימו) מלשון הוראה.
אם לא ברור וחד דיו הנאמר עד כה בכל הקשור לתפקידה של האישה (הצרפתים אמרו זאת מזמן - "חפש את האישה"), הרי שהפרק הבא בספר בראשית - פרק ג מוסיף ומחזק - ו ו?ת??ר?א ה?א?ש???ה כ??י טו?ב ה?ע?ץ ל?מ?א?כ?ל ו?כ?י ת?א?ו?ה-הו?א ל?ע?ינ?י?ם, ו?נ?ח?מ?ד ה?ע?ץ ל?ה?ש??כ??יל, ו?ת??ק??ח מ?פ??ר?יו?, ו?ת??אכ?ל; ו?ת??ת??ן ג??ם-ל?א?יש??ה? ע?מ??ה?, ו?י??אכ?ל.
כל החלק הקודם לפסוק זה, הדיאלוג שבין הנחש לבין האישה, לא הגבר, ולאחר מכן המענה לשאלה של אלהים - יב ו?י??אמ?ר, ה?א?ד?ם: ה?א?ש???ה א?ש??ר נ?ת?ת??ה ע?מ??ד?י, ה?וא נ?ת?נ?ה-ל??י מ?ן-ה?ע?ץ ו?א?כ?ל.
אינני יכול להתעלם מהמוטיב החוזר של ההובלה אשר מבהיר ללא כל ספק את תפקידה ואת מעמדה של האישה כמובילה ומראה את הדרך. כמובן שההבנה שכבר קיימת לגבי מהותו ואיפיונו של קו שמאל - הקו הנקבי - לא משאירם הרבה מקום לבילבול.
אבל כאן בנקודה זו מגיעה השאלה המעניינת - אם זה כך אז כיצד ומדוע ההתפתחות האנושית יצרה מציאות אחרת? מדוע נוצר אי השוויון הקיים? מדוע ברוב הדתות מעמדה של האישה נחות ומדוכא? האם יכולה להיות שגיאה בבריאה?
המקור לתשובה הוא אותו מקור שממנו נוצרה ההבנה - ספר בראשית פרק ג' - ה"חטא" נוצר על ידי האישה, הובלת התהליך הגלום בפסוק - ו ו?ת??ר?א ה?א?ש???ה כ??י טו?ב ה?ע?ץ ל?מ?א?כ?ל ו?כ?י ת?א?ו?ה-הו?א ל?ע?ינ?י?ם, ו?נ?ח?מ?ד ה?ע?ץ ל?ה?ש??כ??יל, ו?ת??ק??ח מ?פ??ר?יו?, ו?ת??אכ?ל; ותוצאותיו הם אשר יצרו את המציאות החברתית המוכרת לנו. זה נאמר ומוסבר בצורה ברורה בפסוקים הבאים - טז א?ל-ה?א?ש???ה א?מ?ר, ה?ר?ב??ה א?ר?ב??ה ע?צ??בו?נ?ך? ו?ה?ר?נ?ך?--ב??ע?צ?ב, ת??ל?ד?י ב?נ?ים; ו?א?ל-א?יש??ך?, ת??ש?ו?ק?ת?ך?, ו?הו?א, י?מ?ש??ל-ב??ך?.
למרות הבנאליות הרבה שבפרשנות השיטחית, לא ניתן להתעלם מהנאמר ומהעובדה שזה נלקח ויושם תרתי משמע - ו?א?ל-א?יש??ך?, ת??ש?ו?ק?ת?ך?, ו?הו?א, י?מ?ש??ל-ב??ך?.
האמת היא שמשמעותו העמוקה פסוק זה שונה בתכלית מהמציאות שהוא יצר, אך כידוע, בבריאה כל האפשרויות קיימות ועל כן פרשנות זו הינה אפשרות ככל אפשרות אחרת.
בחינה מדוקדקת של תהליך אכילת הפרי האסור מובילה להבנה כי על שלושה דברים אנחנו "נופלים":-
1. טו?ב ה?ע?ץ ל?מ?א?כ?ל - אלמנט השובע שהקשרו נוגע בחומר
2. ת?א?ו?ה-הו?א ל?ע?ינ?י?ם - אלמנט היופי וההדר שאינו מצריך הסבר
3. ו?נ?ח?מ?ד ה?ע?ץ ל?ה?ש??כ??יל - אלמנט המעמד הנמדד היום יותר מבעבר במדיד ההשכלה
ההובלה והנפילה בשלושת התחומים הר"מ, בין אם זה יעורר תינגודת ובין אם לא, מצויה בצד הניקבי שכן זהו הצד המכיל את התדר ואת המאפיינים הנדרשים לכך:-
1. צמצום ודיוק - במונחי השובע
2. יופי, הדר, מעמד ונוחיות במונחי ה"אני" "לעצמי" של האגו שהינו אלמנט של קו שמאל.
אם עדיין לא ברור כי ההובלה היא של האישה וכתולדה מכך הבחירה באלמנטים הממעידים או לא הינה בחירה של קו שמאל, ואם לא ברור עדיין כי הבחירה בהם מולידה את התוצאה של - ו?א?ל-א?יש??ך?, ת??ש?ו?ק?ת?ך?, ו?הו?א, י?מ?ש??ל-ב??ך?, הרי כדאי שתיפקחו את העיניים.
האישה היא המובילה תפקידה הוא להורות ולהראות ומעמדה, ככזו, עולה על מעמדו של הגבר. תפקידה ומעמדה של האישה הינם פועל יוצא של בחירתה ולא של "שוויון האישה".
למרות שהמשפט הבא יראה יומרני וסוחף, אין הוא כזה כלל וכלל:-
התפתחותנו כחברה, כאינדיבידואלים הינה פועל יוצא של ההבנה וההכרה של הנשים בתפקידן ובמעמדן בתהליך הבריאה.
זו אחת התשובות לכך שאחוז גבוה חותר של נשים מגיעות להבנה והכרה בצורך וברצון להתפתח ולהישתנות.
באהבה רבה
רובי
אודות הכותב:
רובי גוטליב, יעוץ,ההדרכה וטיפול אנרגטי
robi@astrologya-cosmit.com
http://www.astrologya-cosmit.com
רובי גוטליב, יעוץ,ההדרכה וטיפול אנרגטי
robi@astrologya-cosmit.com
http://www.astrologya-cosmit.com