דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קופירייטר- המצאת שם נכון למוצר חברה או שרות 

מאת    [ 23/11/2006 ]

מילים במאמר: 786   [ נצפה 8963 פעמים ]

שוויו של שם טוב ונכון לחברה הוא רב ביותר.החברה קודם כל,עשויה להתגאות בו ולהרגיש איתו בנוח ובנוסף הוא משדר את כוונותיה,טיבה ומטרותיה בקלות וביעילות ובמילה אחת מצומצמת וקולעת. רבים מן העוסקים במלאכת ההרכבה של השם שעשויה להימשך זמן רב (עקב התלבטויות וחוסר הבנה בתחום) "הולכים לאיבוד" באיזשהו שלב של המצאת השם מכיוון שאין להם ידע מתאים של דרך החשיבה שיש לנקוט כדי להגיע לקביעת השם.

ראשית יש להבחין בין שם שמוצא חן בעיני הממציא לבין שם שפועל טוב ושמשרת את מטרתו שלשמה הוא נועד.אין די בכך שממציא השם ירגיש סיפוק ותחושה טובה של חשיבות עצמית ,שעה שהשם עצמו הינו בסך הכל בינוני ושאינו משרת את המטרה.נכון הדבר שישנה חשיבות לכך שהחברה תהיה מרוצה מן השם,אולם החשוב ביותר הינו שהשם יהיה טוב "כלפי חוץ" - כלומר,כלפי השוק.

שם טוב אמור לענות על הדברים הבאים:

א. להיות מקורי - כזה שאף אחד עדיין לא השתמש בו
ב. להיות מכוון או אל המחשבה או אל הרגש או אל היצר או אל שלושתם ביחד (אל נקודת הפיקסציה).
ג. לשדר את הדבר שבחרנו שהוא ישדר(שידור=אוסף של הרבה תכונות ביחד,להבדיל מתכונה אחת שפשוט נמצאית בדבר עצמו ושאינה עוברת) : מקצועיות, עיניניות,קלילות וכן הלאה.
ד. להיות מוגדר היטב בתכונות (שהן שונות משדר) : האם הוא יהיה שם שקט ובטוח,האם הוא יהיה שם עליז,האם הוא יהיה שם ידידותי,האם הוא יהיה שם עם נוכחות, וכן הלאה.
ה. להיות מתואם עם ציפיות ודרישות הדברים שלשמו הוא נועד (בהתאם לתחום העיסוק של החברה שיוזמת את המצאתו).

עלינו גם להבין למי ועבור מה הוא מיועד:

א. להרגשה הטובה של בעליו?
ב. להרגשה הטובה של העובדים עם החברה בשוק?
ג. להרגשה הטובה של כל המתקשרים עם החברה במהלך עבודותיה (כדי שיהנו לעבוד עם חברה בעלת שם כזה / או עם מוצר בעל שם כזה).
ד. לשימוש בתקשורת? (להיות מוזכר בעיתונים בטלויזיה וכן הלאה)
ה. לשידור רצינות וקיום.
ו. להופעה ברישומי הטפסים / אתר האינטרנט וכן הלאה.

לשם תיאום חמשת המרכיבים הללו למציאות הרי שנוכל להביט על כלל השמות האחרים שהומצאו ושמשתמשים בהם באותו תחום עיסוק- דוגמאות של שמות אחרים של חברות /מוצרים דומים שקיימים זה לא מכבר.


לאחר שהבנו את כל הבסיס עלינו להבין שבעת המצאת שם אנו גם "מעצבים" אותו.
"עיצוב" פירושו "לשחק, עם צורתו (של האותיות ושל הצלילים).

מעט על עיצוב שם:

היות ושם הוא למעשה אותיות הנשמעות כצליל הרי שבתהליך המצאת השם ניתן לבחור באחד מן הדברים הבאים:

שם עם צליל עמום
שם עם צליל חד
שם עם צליל מתמשך (שלא נגמר...)
שם עם צליל נקטע וחד וקצר בסופו


היות ושם הוא אחרי הכל גם מילה הרי שישנו צורך להבין גם את הדברים הבאים:

א. מהי התחילית (האות הראשונה שלו שהיינו רוצים) - אפשר לקבוע זאת לפי צליל שאהוב עלינו
ב. מה היינו רוצים לשמוע בסופו.
ג. מבחינת משמעות - האם אנו מחפשים משמעות יחידה או אפילו דאבל מינינג.
ד. מה היינו רוצים מראש שהוא יעשה לשומעיו? (מעבר לתחושת הקיום שלו ): התפעלות,יגרום הערכה,יעורר תשומת לב,יגרום להעלאת מחשבות (ומאיזה סוג),ירגיע,ילהיב - וכן הלאה.


שאלות שיש לשאול בעת עבודה על המצאת שם:

א. מהן מיגבלות האורך שלו (כמה אותיות,הברות וכן הלאה)
ב. האם היינו רוצים שהוא יהיה שיגרתי ("עובר" וזה הכל) או משהו מיוחד
ג. לאיזה סיווג היינו רוצים להכניס אותו : לסיווג של שמות עתידניים,לסיווג של שמות הרפתקניים,לסיווג של שמות שנשמעים מקצועיים,לסיווג של שמות שנשמעים קלאסיים,לסיווג של שמות שנשמעים מעניינים -
ד. האם מוצרינו יכולים לעמוד אכן מאחורי התחייבות של שם כזה שבחרנו? (לדאוג שנוכל אכן לתת את הגיבוי בשוק ו"להתחייב" לשם כזה טוב.


דבר שכיח ומקובל בענף הקופירייטריות הינו שחברות הזקוקות לשם חדש עבור מוצריהן נוהגות לפנות לקופירייטרים רבים ,ואלו מצידם מציעים שמות שונים כהצעות. תכופות קורה ששמות שונים אינם מוצאים חן בעיני מזמיני המצאת השם והם מבקשים לפתור את העניין בפניה לקופירייטר חדש ואחר שיביא להם רוח חדשה ורעננה ושינסה למצוא עבורם מחדש שמות אחרים.

על כן,פניה מראש לקופירייטר שהינו מספיק מקצועי ומנוסה היא הדרך הנכונה אף לחסוך בעלויות ובסירבול.אך יש לזכור שתהליך עבודה על שם אינו שבוע או שבועיים.וודאי לא עבור מוצר/שרות /חברה שעתידה לתפקד היטב מתוקף השם שנים רבות וטובות.בסיסה הוא שם טוב (בייחוד כלפי השוק והתקשורת).שם טוב אמור להנשא בפי כל ולספק תחושות גאווה למזמיניו.על כן אין להספתק בעת ייאוש בהמצאת "סתם" שם כדי שפשוט "יהיה" שם.יש להתאזר בסבלנות ולתת לקופירייטר מספיק מקצועי והמתמצא בעניין לבצע את עבודתו.

קופירייטר היודע להקשיב במדוייק לצרכים של מבקשי המצאת השם יוכל להגיע תוך מספר פגישות או תוך מספר דפי הצעות שמות אל התקרבות די יפה לרצונם של הפונים לשירותיו. כפי שנהוג, התהליך יכול לקחת מעט זמן והגעה לשם מוצלח תוך חודש של עבודה שזהו בהחלט זמן מקובל הינה יפה ונחשבת למקצועית.

עדיפות כדאי תמיד גם לתת לקופירייטר היודע לא רק להמציא שמות,אלא גם להגיש קווי הדרכה מפורטים שבהם מופיעים כללים והנחיות כיצד אתם ניגשים איתו ביחד למלאכה ומהם הדברים המנחים בתהליך המצאת השם.קופירייטר מקצועי אמור להיות מסוגל לשלוח למזמין השם דפים המפרטים הוראות מדוייקות של העבודה כפי שהן מפורטות במאמר זה בקצרה ועל קצה המזלג.

בהצלחה.





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב