מנדלה פירושה בסנסקריט (שפה הודית עתיקה) מעגל מקודש. המנדלה קיימת בכל התרבויות העתיקות . בבודהיזם, המנדלה מקודשת
כיוון שהיא מהווה מודל להבנת היקום והאדם. גדולת היקום מעניקה קדושה למודל אשר מייצג אותו ומכאן היא נעשית מעגל מקודש.
כשהמנדלה מגיעה אל הפרט היא נעשית מקודשת בהיותה כלי אדיר להבנה עצמית ולחינוך עצמי.
ציור המנדלה הוא ציור אנרגטי המתחיל מנקודה מרכזית ממנה יוצאות שלוחות היוצרות מעגל גדוש בקווים, צורות גיאומטריות סימנים
וסמלים. יצירת המנדלה מבוססת על צורת המעגל וידועה בדרכי ריפוי אישיים ואנרגטיים. היא מייצגת זרימה מהחוץ אל הפנים ולהפך וכן את
מעגל החיים.
הדפוס המנדלי הדפוס המנדלי קיים בטבע, במעשי אדם, טקסי ריפוי, תרבויות, מבנים עתיקים ואפילו באורגניזם.
בטבע : בפרחים, אדוות מעגליות, הוריקן, פתיתי שלג ועוד. במבנים עתיקים כדוגמת "רוג'ום"- אל הירי (תל החתול הפראי) במרכז
רמת הגולן שנבנה לפני למעלה מ 5000 שנה, מקדש " סטונהנג' " באנגליה, מקדש סנשי בהודו ועוד.
בתרבויות רבות ביניהם האינדיאנים, האבורג'ינים, הטיבטים ועוד. במזרח נוהגים הנזירים הטיבטים לבצע טקס יצירת מנדלה כחלק מתהליך
הלימוד והחינוך היצירתי שלהם. המנדלות נוצרות על תרשים מוכן, כאשר הנזירים ממלאים אותו בחולות צבעוניים. התהליך עצמו מתחיל
בתפילה והתכוונות ונעשה בריכוז מלא. לאחר עבודה ממושכת כשהמנדלה מוכנה, הם נפרדים ממנה בטקס ומפזרים את החול במקור מים
קרוב כשהמשמעות היא להעביר את הידע האצור באופן אנרגטי בסמלים השונים שנוצרו במנדלה.
אצל האינדיאנים בצפון אמריקה השאמאן - המרפא האינדיאני, יוצר מנדלה מחולות צבעוניים בהתאם לצרכיו של החולה. החולה נשכב
במרכז המנדלה כדי לקבל את הכוחות החסרים לו.
גם ביהדות יש מקום של כבוד למעגל, כדוגמת סיפור חוני המעגל. ואף מצוין בספר תשבי כרך א' : "אין לך עיגול בעולם שאינו נעשה מתוך
נקודה אחת העומדת באמצע...ונקודה זו העומדת באמצע נוטלת כל האור ומאירה לגוף ונאור הכול"
ניתן לראות את הדפוס המנדלי גם ביצורים חד תאיים ואפילו בנו כבני אדם החל מתהליך הזיגוטה- מפגש הביצית והזרע דרך חלוקת התאים
ומבנה ה ד.נ.א.
הפסיכואנליטיקאי קרל יונג הגדיר את המנדלה כארכיטיפ ואף השתמש במנדלות לחקר נפש האדם. על פי תפיסתו ה"עצמי" (חלקי
האישיות) מחולק לשלושה חלקים :
האיד - האינסטינקטים הבסיסיים-הגשמיים.
האגו - ההכרה של האדם בנפרדות שלו-אינדיוידואל
סופר אגו - מה שמוטל על האדם מטעם החברה
לפי תפיסתו מרכז המנדלה אחראי על ההתפתחות הרוחנית שלנו.שהאגו מגיע להרמוניה עם הניצוץ השמימי הקיים בכל אחד מאיתנו,
והאישיות שלנו מתאחדת עם ההשראה הפנימית שלנו זוהי אחדות הנפש המגיעה לאחר התפתחות רוחנית.יונג הבחין כי מטופליו שואפים
לאחדות נפשית, לחיבור בין עולמם הפנימי-אישי והעולם החיצוני חברתי.
המנדלה אצל ילדים
ילדים בשלבי ההתפתחות המוקדמת מציירים מנדלות ללא הנחיית מבוגר. עובדה זו מסכמת את מכלול ההתפתחות הפסיכו-פיזית עד
לשלב התפתחות האינטליגנציה הרגשית ומוכיחה את נוכחותו העליונה של הדפוס המנדלי בטבע. החיים בחברה המערבית גורמים לנו
לשכוח דפוס זה במשך שנות התבגרותנו אך הדפוס המנדלי קיים בתוכנו. משום כך, אין צורך בידע אומנותי או ניסיון קודם בציור. ציור
המנדלה הוא כמו יוגה, ככל שמתרגלים יותר כך המנדלה יוצאת באופן טבעי ומשוחרר יותר.