תהליך רכישה ומכירה של נכס משתנה ממדינה למדינה. בישראל מסכמים הקונה והמוכר את הפרטים הראשונים בע"פ ומעבירים את כתיבת ההסכם לעורכי הדין שלהם. כל צד מביא בדרך כלל עורך דין שמיצג אותו. כאשר יסכמו עורכי הדין בניהם את אופן ביצוע העסקה יחתמו הצדדים על מסמך משפטי מחייב וכסף יעבור מהקונה לידיו של המוכר בשלבים. ברכישת נכס בארה"ב רושם המתווך של הקונה את ההצעה. ההצעה מוגשת לקונה אשר יכול לקבלה או לשנות פרט זה או אחר ולהשיבה למציע. כאשר שני הצדדים קיבלו את התנאים במסמך הכתוב יש חוזה מכר חתום – יש עסקה.
החוזה החתום עובר לידי נאמן או Title Company. הנאמן הנו צד שלישי שאינו מחויב לצדדים בעסקה ולוקח על עצמו לבצע את מה שסוכם בכתב בין הצדדים. הנאמן מחזיק את כספו של הקונה בחשבון נאמנות Escrow Account עד לנקודה בה כל המסמכים הדרושים נחתמו, סולקו כל החובות בגין הנכס והוא יכול להעביר את הזכויות מהמוכר לקונה. רק בנקודה בה מבוצע הרישום על שמו של הקונה עובר הכסף מהנאמן למוכר. בכל שלב בו מחליטים הקונה או המוכר לסגת אפשרי הדבר מבלי שצד זה או אחר שולט בצד שכנגד ובתנאי שההסכם עליו חתמו הצדדים מאפשר זאת. מכיוון שהנאמן אינו קשור לצד זה או אחר בעסקה הוא אמון על ביצוע ההסכם כלשונו. כאשר הדבר לא מתאפשר מפרק הנאמן את העסקה ונותן לכל צד להמשיך בדרכו ללא כל נזק כלכלי.
חלק נוסף וחשוב בעבודתו של הנאמן הנו רכישת ביטוח לשטר הבעלות Title Insurance. הביטוח מאפשר לקונה שקט נפשי מכיוון שהוא יופעל במידה והנכס לא נרשם בטאבו על שם הקונה או במידה והרישום לא נעשה כראוי. עלותו של הביטוח נמוכה (מאות דולרים בודדים) והוא מאפשר לקונה להתקדם בבטחה בעסקה.
נחום רוזנשיין. בעל חברה לניהול נכסים וחבר באיגוד המתווכים של אונטריו, קנדה. פעיל בתחום משנת 2002.
03-522-5256