במהלך השנה האחרונה צפו כמה מומחים שהרשתות החברתיות הן טרנד חם שיגווע במהירות שבה צמח. בינתיים, נראה שהמציאות רחוקה מהתחזית הזו.
סוכנות המחקר הישראלית TrendSpotting Marketing Research הפיצה דו"ח המנבא, לפי מומחים בתחום, מה תהיה תמונת המצב של הרשתות החברתיות בשנת 2010.
בינתיים נראה שההירשמות לרשתות החברתיות רק צוברת תאוצה, והן הולכות ונהיות דומיננטיות בנוף האינטרנטי.
יותר ויותר עסקים נרשמים לרשתות הללו, ויותר עסקים ימשיכו להירשם. ההבדל הוא שבשנת 2010 יחול תהליך של "התבגרות", יגובשו אסטרטגיות מגובשות יותר בנוגע לשיווק במדיה, ובעלי העסקים יתחילו להתייחס לרשתות "יותר ברצינות". כתוצאה מכך יתפתחו כלי מדידה שמטרתם למדוד השקעה ורווח בפעילות השיווקית הנעשית ברשתות.
עם זאת, כתוצאה מההירשמות ההמונית לרשתות, כמות העדכונים שמקבל הגולש הממוצע תגבר, וייעשו מאמצים שונים "לסנן" את העדכונים הללו. לדוגמא, יתפתחו יותר רשתות חברתיות סגורות ואקסקלוסיביות שאינן מאפשרות כניסה לכולם. גם הרשתות עצמן יתחילו לפתח כלים לסינון הודעות שאינן רלוונטיות לגולשים. הגולשים עצמם יתחילו למחוק חברים המופיעים בשם חברה או מותג.
בנוסף לזה, צפויים להתפתח שני טרנדים מעניינים:
• צריכה מבוזרת – אם בעבר גולשים נכנסו לאתרים עצמם כדי לצפות במידע שהם מציגים, בשנה הקרובה יותר גולשים יצרכו את התכנים שלהם במקום אחד המרכז את כולם: דרך IGoogle, Rssים וכו'. ייתכן שגם הרשתות החברתיות ישמשו כמקור מידע עיקרי, וגולשים יצפו בקישורים המוצעים להם בפייסבוק ובטוויטר.
• קהילות נישתיות – יתפתחו יותר קהילות נישתיות בנושאים שונים (אוכל, סגנון חיים, ספרות וכו'), שיפעלו בכמה פלטפורמות בו זמנית (פייסבוק, טוויטר וכו'). מפרסמים יתחילו להפנות את תשומת ליבם לקהילות הללו.
כיצד יתפתח תחום השיווק באינטרנט בשנת 2010?
• חברות שיווק באינטרנט ישקיעו יותר בשלב ההתחלתי: עידוד הגולש להירשם לרשימת התפוצה של החברה ולקבל ממנה עדכונים. אם בעבר חברות יכלו לבצע הוספה רנדומאלית בפייסבוק, ולצפות שחברים יאשרו אותם, בעתיד חברות ישקיעו מאמץ רב יותר כדי לגרות את הגולשים ולעניין אותם בעדכונים שהם צפויים לקבל.
• חברות לשיווק באינטרנט ישקיעו יותר זמן ומשאבים במדיה החברתית.
• יותר אתרים המשווקים את עצמם ברשת יאפשרו לגולשים לעקוב אחר התכנים שלהם בRSSים או בכל דרך שנועדה לשמור על קשר עם משתמשים שאינם גולשים באתר.
• חברות לשיווק באינטרנט יתחילו לשווק את אתרי לקוחותיהם בקרב הקהילות הנישתיות המתאימות להם.
אלון סודרי, מנהל מחקר ופיתוח בנייה ועיצוב אתרי אינטרנט אוריון - http://www.aurion.co.il
>