לצבע משמעות רבה בעיצוב-פנים, הן מנקודת מבטה של האדריכלות המערבית, והן מנקודת מבטה של "האדריכלות ההוליסטית" - ה"פנג שואי" - שמקורה במזרח.
כה רבה השפעתו של צבע עלינו, עד כי מחקרים זיהו קשר ממשי בין מנת המשכל של ילדים לבין חשיפה לצבע. מחקרים הראו כי ילדים אשר נחשפו לצבעוניות פיתחו יכולות שכליות גבוהות יותר מילדים שנחשפו לצבעי שחור ולבן בלבד. מדהים ביותר, שתוצאות דומות נמצאו גם בילדים עיוורים, כלומר ילדים שלא ראו כלל את הצבעים!
מכאן ניתן להסיק כי השפעתו של הצבע היא ככל הנראה, לא רק ברמה הסובייקטיבית כפי שהיא נתפסת באמצעות חוש הראייה, אלא גם ברמה האובייקטיבית - לכל צבע אורך גל שונה, ובהתאם לו הוא "רוטט" ומשפיע על הסביבה האנרגטית באופן ייחודי לו.
כדי להבין זאת טוב יותר עלינו להתייחס למושג נוסף, המהווה את הבסיס לעקרונות פאנג שוואי והוא הצ'י. הצ'י או "כוח החיים" הוא מהות אנרגטית בלתי-נראית, אך חשובה ביותר לתפקודנו הגופני, הרגשי והשכלי. אותה אנרגיה, כונתה "קי" בפי היפנים (ב"רייקי" לדוגמה), "פראנה" בפי ההודים, "אורגון" בפי וילהלם רייך ובשמות נוספים ברחבי העולם, והיא הבסיס לתורות הריפוי והלחימה של המזרח.
הצבע האדום למשל, שאורך הגל שלו הוא המקסימלי, ממריץ ומעודד את תנועת הצ'י יותר מכל צבע אחר. בזכות תכונתו זו של האדום -היותו צבע "חסר מנוחה" שאינו מאפשר לשוהים במחיצתו להישאר אדישים או סטטיים - מחבבים הסינים צבע זה במיוחד. במסעדות סיניות למשל, הצבע האדום הוא הדומיננטי ביותר. הוא נמצא באלמנטים המקשטים את החלל כמנורות סיניות אדומות, כיתובים סינים אדומים, דרקונים סינים אדומים וכיו"ב. אלה מעודדים את הלקוחות להיכנס אל תוך המסעדה. אך האדום לא עוצר בעיצוב החוץ. גם בתוך המסעדה ניתן למצוא אותו ממריץ את הלקוחות לאכול… ולעזוב בהקדם.
האדום מעודד תחלופה של לקוחות, שהיא מטרתן העיקרית של מסעדות ולמעשה של כל עסק השואף להצלחה.
מסעדות מזון מהיר דוגמת "מק'דונלדס" ו"ברגר קינג", שגם מטרתן היא תחלופה מהירה של לקוחות, אימצו אף הן את הצבע האדום ושילבו אותו בלוגו שלהן, באריזות המזון ובדקורציה של סניפיהן.
להלן משמעותם העיקרית של הצבעים השונים לפי פאנג שוואי :
אדום - חיים
האדום הוא גם צבעה של הצ'קרה הראשונה - צ'קרת הבסיס או השורש - "השער האנרגטי" שלנו. זהו גם צבעו של הדם הזורם בעורקנו, ועל-כן הצבע האדום מייצג אצל הסינים חיים. צבע זה נחשב למביא מזל במיוחד. שימוש רב באדום יתאים רק לעיצוב עסקים, וגם אז, לא לכל סוג של עסק. בבית מומלץ להשתמש בו רק "כצבע דגש". בחדר השינה עדיף להימנע במידת האפשר מאדום "טהור". במקום זאת אפשר להשתמש בארגמן ובוורוד.
כתום - ריגוש
כתום הוא צבעה של הצ'קרה השנייה - צ'קרת המין. הכתום היא האנרגיה הליבידיאנית המעודדת אותנו להיפתח ברמה החברתית והאינטימית. זהו צבע המעודד חיוניות ושמחת חיים, ביטוי עצמי והתלהבות, ומתאים להשתמש בו במקומות שבהם בני-אדם נפגשים, למשל בפינת האוכל ובסלון. היותו צבע המעורר אנרגיות מיניות ניתן לשלבו בחדר השינה "כצבע דגש", אולם יש לנקוט זהירות.
צהוב - אינטלקט
צהוב, צבעה של הצ'קרה השלישית – "מקלעת השמש", מייצג חוכמה, בהירות מנטלית וסובלנות.
לא בכדי היה הצהוב הצבע המועדף על קיסרי סין, בעיקר בצורתו כצבע זהב.
בבית הוא יתאים בייחוד למטבח ולפינת האוכל. עדיף להימנע משימוש בו בחדר השינה, אך הוא יתאים בהחלט לחדרי עבודה ולמשרדים בהיותו צבע של עבודה אינטלקטואלית ושל קבלת החלטות.
ירוק - התפתחות
הירוק מייצג את צ'קרת הלב, את עולם הצומח ואת יסוד העץ ועל כן מביא אנרגיה של צמיחה וגדילה, של תנועה, נסיעות ושינויים. הצבע המתאים "לחדרי הין" של הבית - חדרי שינה, חדר העבודה וחדר האמבטיה.
כחול - שלווה
הכחול מייצג את הצ'קרה החמישית - צ'קרת הגרון. הצבע הכחול משרה רגיעה, נינוחות, ביטחון ואמון ומתאים במיוחד "לחדרי היין" ומעל הכול - לחדר השינה, לקליניקות ולחדרי-טיפולים.
סגול - רוחניות
הסגול, הוא צבעה של הצ'אקרה השישית - "העין השלישית", מתקשר לאינטואיציה, לעבודה על-חושית, לאידאליזם ולמסירות. הוא מתאים בעיקר לחדרי שינה ולמקומות המשמשים לפעילות רוחנית, דתית והוליסטית כגון פינת מדיטציה.
לבן - טוהר
הלבן הוא צבעה של הצ'קרה השביעית - "צ'קרת הכתר". על-פי הסינים הלבן אינו צבע, בדומה לשקוף בתפיסה המערבית. מסיבה זו הוא הצבע שלובשים בתקופת אבל, לייצג אי-קיום. בבית הוא מביא אנרגיות של ניקיון, רעננות והתחדשות. בהיותו "אי-צבע", מומלץ שלא להגזים בשימוש בו ולשלבו עם צבעים נוספים.
שחור - עוצמה
באופן הפוך מן הלבן, השחור מייצג צמצום וספיגה היות והוא סופח הכל אל תוכו. הוא מביא עמו עוצמה, ידע ומסתורין, אך בדומה ללבן, מומלץ שלא להפריז בשימוש בו מכיוון שעודף ממנו ייצור הרגשת דכדוך.
אפור - איפוק
האפור אינו צבע אהוד בפנג שואי משום שהוא מאט וממתן ועלול אף ליצור פחד ודיכאון. עם זאת, מומלץ להשתמש בו במקומות שבהם יש "לרכך" את האנרגיות, או במקומות שבהם חשובים המיתון והאיפוק. הוא מתאים בעיקר לעסקים ולסיטואציות פורמליות.
חום - יציבות
הצבע החום הוא צבע הקושר לקרקע, ומייצג אמינות, יציבות ופרקטיות.
ורוד - אהבה
צבע חם ומרגיע זה (תלוי בגוון) מייצג רגישות, רומנטיקה ושמחה.
ירון זפרן הוא דוקטור לפסיכולוגיה טראנספרסונלית, מחבר ומרצה בינלאומי, ומן המורים הרוחניים המובילים בישראל. במשך 25 שנים הוא לומד, מיישם ומלמד שיטות רוחניות שונות. במסגרת "המכללה ללימודים רוחניים", אותה הוא מנהל, הוא מציע קורסים להכשרת מאמנים בגישה רוחנית, ריפוי בתקשור, שחזור גלגולים והכשרת יועצי פאנג שוואי. 03-5660066. מידע נוסף בנושא זה באתר הבית של דר' ירון זפרן