במהלך חיינו אנו מחליפים תפקודים,תמיד עלינו להתראיין אצל המנהיג המוביל אותנו.
לרוב עפ"י הראיון אנו מתקבלים לעבודה,לתפקיד או למשימה חדשה.
כדי להתקדם בתפקיד,לנוע לראש ההר,לכבוש כל פסגה עלינו כמובן להיות איכותיים בתפקודנו כעובדים,למלא כל משימה באיכות ובמצויינות,להפגין יכולת טובה בכל עשייתנו ולשווק עצמנו-בעשייתנו.
תמיד... תמיד... יראיינו אותנו במהלך כל תהליכי שינוי,שהרי כל מנהיג יודע כי ניתן להיות הטובים ביותר,רק אם העובדים הם הטובים ביותר, יוזמים ויצירתיים,בעלי חשיבה איכותית המחדשים כל הזמן.
חובה עלינו ללמד את עצמנו כיצד להתראיין,להפגין יכולתנו וכישורינו בדרך הטובה ביותר,בדרך כלל נבחרים בעלי תפקיד המופיעים היטב בעת הראיון.
הבה ננסה להכיר כמה תכונות שיסייעו לנו להתראיין היטב –
צורת הישיבה – חשובה ומשדרת בטחון מרבי וזקיפות קומה.
הלבוש – עקרוני ומכבד את המעמד.
הפנים – זוהרות,זקופות,מחייכות ומביעות דימוי עצמי חיובי.
התלהבות – מפגינה רצון עז להצליח ואמונה ביכולת.
רושם – חשוב ועקרוני.
הפגן כישוריך – בזקיפות קומה ובעוצמה.
חשיבות התהליך – הבהר דבריך בשלבים...בתהליך,אין קיצורי דרך.
אש בעיניים – מבחינים בכך כולם.
הימנע מחנופה – אינו מעיד על אופי טוב.
התכונן לשאלות –
במה אתה טוב?
מה משעמם אותך?
במה אתה זקוק לשיפור?
איך אתה מתמודד עם שגרה?
מה הינך עושה כשמשעמם לך?
תן דוגמא של יצירתיות שבך
היש לך אפשרות להבהיר יוזמה שלך?
האם אתה ביצועיסט?
היש בך סבלנות?
האכפתיות חדורה בתוכך?
האם אתה מתמיד?
התוכל לתאר סגנון הדיבור שלך?
האם אתה עוסק רק בעיקר אם גם בשולי...בטפל?
היש בך ישרות?
האתה ישר או מניפולטור?
האם הינך מקפיד על אסתיטקה?
האם הינך מבחין בריח גוף רע?
באילו תכונות היית רוצה להשתפר?
האם אתה אדם ערכי?
החיוך מרבה בהענקת מחמאות?
הקבלת אות הצטיינות או פרס על עמלך הטוב?
היש בך תכונת העקשנות?
האם "הרצון" להצליח מוטמע בך?
עד כמה אתה מאמין בעצמך?
האם הינך מקשיב לחבריך?
האם הינך משתף העובדים ברעיונותיך?
האם יש לך חברים אמיתיים בעבודה?
תאר מספר רעיונות שהגית
האם הינך חולם?
האם אתה תורם לצדקה?
היש לך כישורים כמו מוסיקה,אומנות,דרמה?
מה מידת קריאת הספרים שלך?
האם יש בך תכונת סקרנות?
האם הינך חובב תחרות?
האופי שלך יבש או רטוב?
עד כמה הינך שנון?
היש בך הומור?
התוכל לתאר אירוע-דילמה-משבר-שפתרת?
היש בך משהו יצירתי שמסייע לך להצליח?
מהם חסרונותיך?
תאר דילמה...בעיה...שנתקלת בה וכיצד הגעת לפתרון?
הבהר 2-3 תחומים חדשניים אותם תבצע
מהי עבודת צוות יעילה?
תאר כמה תכונות ריגושיות החדורות בך?
איך אתה מתמודד עם שגרה?
היש בך תכונת "הביצועיסט"?
מה החזון שלך?
באילו תחומים תתמקד בתחילת עבודתך?
כיצד תיצור חיי חברה ?
כיצד תקנה ערכים?
איך תגיע להישגים?
כיצד בונים צוות?
מהם דרכי העצמת מורים?
תאר דילמה וכיצד תתמודד איתה?
איך מאצילים סמכויות?
כיצד הופכים מורים למאושרים?
להלן כמה כללים חשובים כדי להרשים המראיינים -
אל תפגין חנופה
השתדל לא להיות יבש
אל תנסה להרשים בהגזמה
אל תוכיח שאין טוב ממך
אל תהיה מרובע ושמרן
הפגן נאמנות
הבהר חשיבות הקשר האישי
הדגש שילובך האיתן בעבודת צוות
הבהר שיש בך תכונת בטחון ודימוי עצמי
תן תחושה שהינך לומד מכל אדם
ציין כי הנך מקשיב לסובב אותך
הדגש כי טמונות באישיותך-יחס,כבוד,אהבה,אכפתיות...
חשוב שיבינו כי עז רצונך להצליח בכל עשייתך
המראיינים חייבים לקלוט כי יש בך אמונה בעצמך...ביכולתך...
ציין כישוריך
הדגש תכונותיך המנהיגויות
ספר על ספר טוב שקראת
צטט מתוך ספרים ומאמרים
זכור היטב כי יש להתכונן לקראת כל ראיון, זכור כי "האיך" חשוב בדיוק כמו "המה"
למד והכן שיעורי בית על מהות התפקיד שהינך מתראיין ולמד מי... כמה ...ואיך... המקום מתפקד.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.