מה?
שימושיות (Usability) היא תכונת איכות למדידת קלות השימוש בממשקי משתמש. המילה "שימושיות" מתייחסת גם לשיפור קלות השימוש במהלך שלבי התכנון.
לשימושיות יש 5 מרכיבי איכות:
• לימודיות (Learnability): כמה קל למשתמשים לבצע מטלות פשוטות ברגע שנתקלו בפעם הראשונה בממשק?
• יעילות (Efficiency): ברגע שמשתמשים למדו את הממשק כמה מהר הם מסוגלים לבצע מטלות?
• זכירות (Memorability): כאשר
משתמשים חוזרים למערכת אחרי פרק זמן ללא שימוש בה, כמה קל להם לרכוש מיומנות חוזרת?
• שגיאות (Errors): כמה שגיאות משתמשים מבצעים, כמה חמורות השגיאות וכמה קל לתקן את השגיאות?
• סיפוק (Satisfaction): מהי מידת האהדה שמשתמש רוחש למערכת?
ישנן תכונות איכות חשובות נוספות.
תכונה חשובה כזו היא תועלתיות (Utility), המתייחסת לפונקציונליות של הממשק.
האם הממשק עושה מה שמשתמשים זקוקים לו?
שימושיות ותועלתיות חשובות באותה המידה: זה משנה מעט אם ממשק קל לשימוש אבל איננו מה שאתם זקוקים לו.
באותה המידה זה לא טוב אם המערכת יכולה בצורה היפוטתית לעשות את כל מה שאתם זקוקים לו אבל אתם לא מצליחים בגלל שממשק המשתמש כל כך מסובך.
בכדי ללמוד על תועלתיות של ממשק ניתן להשתמש באותם הכלים אשר משמשים למחקר שימושיות.
מדוע?
ברשת האינטרנט שימושיות היא תנאי הכרחי להישרדות.
אם אתר אינטרנט קשה לשימוש, אנשים נוטשים.
אם העמוד הראשי לא מצליח להעביר מסר ברור של מה החברה מציעה ומה משתמשים יכולים לעשות באתר, אנשים נוטשים.
אם אנשים הולכים לאיבוד באתר, הם נוטשים.
אם המידע באתר אינטרנט קשה לקריאה או אינו עונה על שאלות הבסיס של המשתמשים, הם ינטשו.
שמתם לב לתבנית כאן?
אין משתמש שקורא מדריך לשימוש באתר או מבזבז זמן יקר בניסיון להבין את ממשק האתר.
ישנם אתרים רבים אחרים בנמצא. נטישה היא קו ההגנה הראשון כאשר משתמשים מגלים קושי.
החוק הראשון של מסחר אלקטרוני הוא שאם משתמש אינו יכול למצוא מוצר הוא לא יכול גם לקנות אותו.
במערכות אינטרא-נט שימושיות היא עניין של תפוקת עובדים.
זמן יקר שאותו מבזבזים עובדים בניסיון להבין תהליכים במערכת הוא כסף שהמעסיק משלם ללא עבודה שמתבצעת.
כיום מקובל שכ 10% מתקציב עיצוב הממשק יוקצה לשימושיות. בממוצע הוצאה זו תכפיל את הישגי האתר ותשיג מעט פחות מפי 2 תוצאות טובות יותר במערכות אינטרא-נט.
עבור מערכות תוכנה ומוצרים ההישגים יהיו מעט נמוכים יותר מפי 2 אולם עדיין יהיו ניכרים כאשר יושם דגש על שימושיות בתהליך יצירת הממשק.
איך?
קיימות דרכים רבות ללמוד שימושיות אך הבסיסי ביותר הוא מבחן משתמשים, שמורכב משלוש יחידות:
• משתמשים מייצגים - כמו לקוחות של אתרי מסחר אלקטרוני או עובדים בהקשר של מערכת אינטרא-נט שאינם חלק מן המחלקה שלכם.
• בקשו מהמשתמשים לבצע מטלות מייצגות בממשק.
• התבוננו במה שהמשתמשים עושים, היכן הם מצליחים והיכן הם נתקלים בקשיים מול ממשק המשתמש.
חשוב לבחון משתמשים ביחידות ולאפשר להם לפתור בעיות בעצמם.
אם תסייעו להם או תכוונו אותם אל חלק מסוים בממשק תחבלו בתוצאות הבדיקה.
בכדי לזהות את הבעיות החמורות ביותר בממשק יספיקו בדרך כלל 5 משתמשים.
לעומת מחקר גדול ויקר, עדיף שימוש במשאבים קטנים יותר בכדי לזהות בעיות בממשק במחזורים קטנים.
כך תוכלו לתקן בעיות בצורה איטרטיבית שהיא הדרך הטובה ביותר לשיפור חווית המשתמש.
ככל שיתרבו מספר המחזורים כך ישתפר ממשק המשתמש.
מתי?
שימושיות מהווה אלמנט מהותי בתהליך עיצוב ויצירת הממשק למשתמש.
הצעדים העיקריים לביצוע חקירת שימושיות בין משתמשים יחידים בצורה מהירה
וזולה:
• לפני שמתחילים עם ממשק חדש, בדקו את הממשק הישן בכדי לזהות נקודות טובות שרצוי לשמור או להדגיש, ונקודות רעות שיש להשמיט.
• במידה ואתם לא עובדים באינטרא-נט, בדקו את הממשק של המתחרים שלכם בכדי לבחור ממאגר גדול יותר של ממשקים בעלי תכונות דומות לשלכם.
• הריצו מחקרי שדה בכדי לבדוק כיצד משתמשים מתנהגים בסביבה הטבעית שלהם.
• צרו אבות-טיפוס על נייר של רעיונות הממשק שבראשכם. עדיף להשקיע פחות זמן ברעיונות הללו מפני שתאלצו לשנותם ללא הרף בהתאם לתוצאות הבדיקות.
• שפרו את הממשקים שהצליחו בבדיקות במחזורי בדיקה מרובים תוך מעבר לממשק נאמן יותר לתוצר הסופי.
• בחנו את הממשק ביחס לקווי מתווה מקובלים שהגעתם אליהם מפרסומי מחקר או על בסיס ניסיון ומחקר אישי.
• ברגע שהוחלט על עיצוב ממשק סופי, בחנו אותו שוב. בעיות שימושיות קריטיות תמיד צצות בשלב המימוש.
אל תתחילו בבדיקת משתמשים רק לאחר שיש בידיכם עיצוב וממשק מלא.
אם תעשו כן, יהיה בלתי אפשרי לתקן בעיות שימושיות קשות שהמבחנים לא יגלו.
כמו כן יהיה קשה מאד לבצע שינויים בארכיטקטורה של המוצר.
הדרך היחידה לחווית משתמש באיכות גבוהה היא דרך שילוב בדיקת השימושיות בשלבים הראשון של יצירת המערכת.
היכן?
אם אתם מריצים בדיקת שימושיות לפחות אחת לשבוע, משתלם להקים מעבדת שימושיות ייחודית.
מרבית החברות יכולות להסתפק בהרצת בדיקות בחדר הישיבות או במשרד, כל עוד סוגרים את הדלתות למניעת הסחות דעת.
העובדות החשובות הן שכל מה שאתם זקוקים לו הם משתמשים אמיתיים, לשבת ולהתבונן בהם משתמשים בממשק שלכם ופנקס רשימות.
מערכת חשבונית ירוקה מאפשרת הפקת חשבוניות, קבלות וכל מסמך חשבונאי אחר מכל מחשב המחובר לאינטרנט. המערכת מאושרת לשימוש ע"י רשות המיסים, ומאפשרת שליחת חשבונית חתומה דיגיטלית במייל, ללא צורך בהדפסה וצריכת נייר.