דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אמאל'ה כלב! 

מאת    [ 18/01/2010 ]

מילים במאמר: 991   [ נצפה 2310 פעמים ]

"אמאל'ה... כלב!"

 

אני מנסה לשמור על כושר, ומפעם לפעם יוצאת לשם כך להליכה בשעות הערב. כן, זו הצהרה גרנדיוזית שאינה עומדת תמיד במבחן המציאות. כדי לתת לה כוח אני לוקחת עימי את שון, הכלב שלנו כמלווה קבוע. הוא היחיד ששמח מיד כשהוא רואה את נעלי ההתעמלות שלי יוצאות מהמגרה...

לא אחת כשאני הולכת עם שון קורה שבאים מולנו ילדים בגילאים שונים. לפעמים הם לבד ולפעמים עם ההורים. הם עסוקים במחשבות, פעולות משלהם ואז משהם מבחינים בי עם הכלב הם קופצים בבעתה הצידה "אמאל'ה... כלב!", "איזה פחד, כלב".

נחשו מה התשובה התמידית של ההורים... כן, אני מניחה שניחשתם: "אל תפחד, חמודי" "מה אתה פוחד, זה בסך הכל כלב" "תראה איזה כלב חמוד, הוא קטן..." בפעם האחרונה פגשתי באב יצירתי במיוחד, שהעלה חיוך גדול על פני...הפעם אל תנסו לנחש ...

"מה אמרתי לך להגיד כשאתה רואה כלב?" וביחד הילד והאב אומרים : "כלב בן....כלבה!" צחקתי לעצמי על היצירתיות וחשבתי, אז באמת כמי שעוסקת בהדרכת הורים איך כדאי לענות לילד שפוחד מכלב?! מה התשובה שתסייע לילד הפוחד?

בואו נפתח את הנושא הזה.

"אל תפחד" ברור לכולנו שלא עוזר כי הרי הפחד כבר שם! זה כמו שאתם מספרים לחבר/ה שאתם דואגים ל... והוא אומר אל תדאג, יהיה בסדר. מה זה אומר שבאמת תפסיקו לדאוג ואופס... הדאגה נעלמה?

אז, אל תפחד לא רק שלא עוזר, לדעתי הוא רק מתסכל את הילד.

ואולי התשובה "תהיה גיבור אתה גדול...!" תעזור?

לא במיוחד. הרי זה מעביר מסר סמוי לילד: אתה מתנהג עכשיו כמו תינוק, אתה חלש... אתה לא... ואם אני מנסה להבין מה עובר לו (לילד) בראש אני מניחה שזה משהו בכיוון של  "אוף, עוד פעם לא הצלחתי להתגבר, איזה פחדן אני..."

אני בטוחה שאף אחד מההורים לא רוצה להעביר את המסר הזה לילד שלו ושהכוונות של כולנו ההורים טובות, אנו מתכוונים לעזור לילד להתגבר.

אז באמת מה יכול לעזור במצב הזה?

בטכניקת ההתמקדות אנחנו משתמשים בהקשבה ייחודית. הקשבה עם תשומת לב ספציפית לחווית הגוף ברגע של פחד, במקרה הזה מהכלב. למה הכוונה? ושוב, אז מה כדאי לומר?

 

מה דעתכם על "אתה שם לב שיש שם פחד..." וכדאי להצביע לעבר הגוף

או

"יש שם פחד, עכשיו בגוף..."

או

"משהו שם פוחד מהכלב עכשיו" וכדאי תמיד להשאיר אפשרות לילד לאשר או להכחיש.

או

"חלק ממך שם מרגיש פחד מהכלב עכשיו..." בדגש על חלק ממך

ואולי אפילו תרצו להוסיף "אתה רוצה לספר לי עוד על זה?" זו הזדמנות לפתוח בפניו את האופציה של להמשיך לספר (אל תדאגו גם אם לא יעשה כך מיד). ואם הוא יענה נוכל להמשיך בכוון של

"כמה גדול הפחד שם עכשיו?" ענק, גדול, בינוני או קטן...

ו"איפה אתה מרגיש את זה בגוף?"

ו"כמו מה זה מרגיש שם, הפחד הזה?"

 

בוודאי אתם שואלים אז מה ההבדל, או איך זה עוזר?

 

כל אלו מכוונים להביא תשומת לב והקשבה ייחודית לחוויה שהתעוררה. לא להתעלם ממנה, לא להכחיש אותה, וגם לא להזדהות איתה.

 

1.    זה מאפשר הפרדה בין הילד המתבונן בכלב ובין תחושת הגוף. כשאנו מתייחסים כך לתגובת הילד, הוא אינו מוצף על ידי הפחד. אנחנו בעצם יוצרים הפרדה בינו לבין תחושות שהוא חווה. אנו עוזרים לו לחוות את עובדת היותו ישות נפרדת מרגשותיו וחוויותיו, כדי שאלו לא יציפו אותו.

 

2.    בתגובה זו אנו  מסבים את תשומת לב הילד אל הגוף. עכשיו התעורר שם פחד, רק בחלק מסוים בגוף. לעומת המשפט אני פוחד- שהופך את כל הילד לפחד, המשפטים שהוצעו יוצרים גבולות של מקום לפחד.

 

 

3.    בתגובה זו ניתנת אפשרות לילד לחוש שיש מבוגר שמקשיב לו. לא פוסל את הפחד, לא מבקר את הילד ולא דורש ממנו מאום... הם ביחד שמים לב שהנה התעורר שם משהו וזה בסדר לחוש פחד, זו אחת מתכונות היסוד של כל בן אנוש. .פחד הוא רגש לגיטימי וכולנו פוחדים.

 

 

כשאנו מלמדים זאת בקורסים אצלנו במרכז הישראלי להתמקדות, אנשים בתחילה נוטים לומר שזה מלאכותי להגיב כך. זה לא טבעי.

נכון, אבל זה עוזר. ובמשך הזמן אם נתמיד זה יהפוך לחלק מהשפה הטבעית המקובלת. כלשון המשפט Fake it till you make it .

 

נסו ותווכחו בעצמכם.

 

אשמח אם תוסיפו תגובות המלמדות על התנסויות, באתר הבית של

המרכז הישראלי להתמקדות

www.focusing.co.il  

דר' פרלשטיין וגב' פרולינגר הן מייסדות ומנהלות המרכז הישראלי להתמקדות הראשון בארץ שכל עיסוקו הנחלת טכניקת ההתמקדות, שלוחה של המרכז הבינלאומי בניו יורק. הן נציגות מוסמכות של International Focusing Institute, N.Y להנחות ולהסמיך מתמחים בטכניקת ההתמקדות. תלמידותיו של פרופ' יוג'ין ג'נדלין מגלה השיטה.  


ד"ר פרלשטיין (Ph.D.), פסיכולוגית קלינית. מצוות המורים הבינלאומי. MASTER TEACHERד"ר פרלשטיין מיישמת את עקרונות השיטה בעבודתה הקלינית וכיועצת לארגונים בנושאים העוסקים בתקשורת יעילה וקבלת החלטות.
גב' בלהה פרולינגר (M.A.) עוסקת בפסיכותירפיה ממוקדת טראומה. מאמנת אישית ויועצת ארגונית . מנחה ומדריכה בקורסים וסדנאות בתחום הגישור, פתרון סכסוכי עבודה, פיתוח עבודת צוות, תהליכי קבלת החלטות ותקשורת יעילה.
בקרו באתר שלנו: www.focusing.co.il
כתובת הדוא"ל שלנו:focusingisrael@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב