אתיקה בעסקים היא אינה דבר ברור. גם בימי התלמוד לא היה זה דבר ברור: בימי התלמוד למשל, במסכת "לא יחפור" בתלמוד הבבלי, עוסקים בדיוק בעניין ה"מתי לבן אדם מותר לפתוח עסק זהה לשלך, לידך; מתי לאדם מותר לפתוח עסק שונה משלך לידך" וכו'. גם היום אתיקה בעסקים עוסק במה אסור ומותר, וללא ספק זהו תחום מרתק, שאפשר לשמוע עליו הרצאות מעניינות מאד, לאנשי עסקים וגם לשכירים – ובכלל לכל אירוע. לעתים הושמו חלק ניכר מההצעות למניעת שחיתויות ועבירות בתחום הכלכלה לחוקים ותקנות במגזר זה. כל עניין מערכות היחסים בין עובד ומעביד, שלא יגלשו לאינטימיות / סחיטה / הטרדה מינית למשל, זה תחום שקשור לאתיקה בעסקים. מיקומו של האדם בעבודה - זכויותיו, כבודו וזכותו הטבעית כאדם במערך הארגוני או בקונצרן הכלכלי. הגישות באתיקה הן קוגינטיביות (כלומר מכוח נגזרת ההגיון של זכויות האדם, דבר שמתורגם גם לחוק) ואמפטיות – דין רחמים, שמקורו גם בתלמוד.
התפיסה החמלתית והאמפטית היא חדשה יחסית. פיתוח ערוץ רגשי זה עשוי להועיל למנהלים מקרב קהילת העסקים ושימוש באינטלגינציה רגשית ורגישות גבוהה יותרהיא חשובה ביותר. ניסיון להבין מאיפה העובד שלך "מגיע", מה המטען התרבותי והרגשי שלו – שגורם לו לתפקד במערכת הכוח וההיררכיה יכולת זו היא פרי בשלות קוגנטיבית. בעשורים האחרונים יש חשיבות לפסיכולוגיה של מקום עבודה, ויש על כך דיסיפלינות שלמות באונ' שעוסקות רב בכך – באינטילגנציה רגשית שמתורגמת למקומות של אתיקה במקום עבודה ובפסיכולוגיית הכוח בין עובד ומעביד, וטוב שיש מחקרים בנושאים האלו כי הם מקדמים את היחסים למקום שיש בו רגישות גבוהה והבנה שאמנם ישנה היררכיה אבל בסוף כולם בני אדם. כבוד, זה חשוב במקום עבודה, גם אם מדובר בכרישי עסקים נשכניים.
בעשורים האחרונים האתיקה במקום עבודה הולכת לגמרי למקום של אמפתיה ופחות במקום לוגיקה. מעין מסך בערות – תחשוב שאתה החלש והמסכן, הכנס לנעליים שלו ונסה להבין. מקור המשבה היא לוגית ביסודה, ויש גם בה יסודות תאולוגיים: "באהבתו ובחמלתו הוא גאלם" (ישעיהו, סג, ט). הדגש הוא על רגשות אוניברסליים המשותפים לכל בני האנוש - רגשות סבל של אנשים שמצבם לעתה עתה הוא פחות טוב. רוצים הרצאה טובה לאירוע? אתר מרצים מקצר לכם את הדרך ומסדר לכם את הרצאות הטובות ביותר עם אלפי מרצים המקצועיים ביותר בישראל. אם אתם רוצים הרצאה בנושא זה, פשוט פנו אלינו – לאתר מרצים, ואנחנו כבר נדאג לכל מה שאתם צריכים.