אימון אישי בגיל ההתבגרות
האימון האישי (coaching) לנוער ככלי להעצמה אישית וחווייתית
בגיל ההתבגרות
להיות מתבגר זה לא קל. לא קל למתבגר ולא קל לסובבים אותו .
ישנם נושאים רבים שמטרידים את המתבגר, שאלות שמתעוררות ונושאים רבים שצריך להתמודד איתם (דימוי עצמי, ביטחון עצמי, חברות, יחסים, לימודים, משפחה ועוד).
לא בכדי קיבל גיל ההתבגרות תארים כמו "הגיל הלא רגיל", "סערת גיל ההתבגרות" "מרד הנעורים" ועוד.
גיל ההתבגרות הוא תקופה המאופיינת בשינויים רבים העוברים על המתבגר. שינויים קוגניטיביים, פיסיים, רגשיים וחברתיים – כל אלה מעלים אצל המתבגר לא מעט שאלות בנוגע לזהות העצמית שלו, לתפקידו בעולם או יותר נכון "מי אני"? .
נשאלת השאלה האם אפשר להתמודד בצורה קלה יותר עם הגיל הלא רגיל, לעבור את התקופה בשקט יחסי מחד גיסא אך עם תחושה של עצמאות, עוצמה וחוזק אצל המתבגר מאידך גיסא?
אימון מתבגרים הוא כלי נפלא ועוצמתי שיכול לסייע רבות למתבגר.
למה דווקא אימון אישי לנוער ?
בגלל ייחודיות האימון, האופי הקצבי, המהיר אך המעצים בני נוער רבים והוריהם בוחרים לפנות לאימון אישי.
למעשה , מדובר בתהליך משותף שכולל הקשבה, כבוד, הכוונה, שאילת שאלות והעצמה אישית שבו המתבגר מקבל כלים מעשיים שיסייעו לו לממש את הפוטנציאל שלו ולהתמודד טוב יותר גם היום וגם בעתיד.
המאמן האישי לחיים בדיוק כמו מאמן כושר, עוזר בקביעת מטרות ובדרך להשגתן, מעודד, מדרבן, מכוון ובעיקר מסייע למתאמן "למתוח" את היכולות שלו ולהשיג יותר.
כפי שצוין, תהליך האימון הוא תהליך קצר וממוקד של עד 15 פגישות שבועיות, הוא בעל אופי משימתי בו קובעים ביחד את המטרות והיעדים שרוצים להשיג, גוזרים אסטרטגיה להשגת המטרות ודרכי פעולה, כל זאת, תוך משוב מתמיד, בחינת הצלחות ולמידה מכישלונות.
אז מה קורה שם בעצם?
האימון כולל הצבת מטרות ויעדים, בדיקת שאיפות, איתור עוצמות וחוזקות, שיפור התקשורת הבינאישית (עם הורים, חברים, מורים ועוד), שיפור הדימוי העצמי והעלאת הביטחון העצמי. כמו כן נותן האימון האישי כלים להתמודדות עם קשיים ולחצים, כלים להצלחה בלימודים ולניהול הפנאי ועוד.
בני נוער שחוו תהליך של אימון אישי מדווחים בסופו כי הם מרגישים בטוחים בעצמם יותר, בעלי מסוגלות עצמית גבוהה יותר ובעיקר שבעי רצון מעצמם ומחייהם. כמו כן, הם חשים שקיבלו כלים אמיתיים שיסייעו להם בחייהם גם כמתבגרים וגם כבוגרים.
ד', למשל, נער כבן 17, הגיע לאימון אישי כדי לשפר את הביטחון העצמי שלו. תחילה ביררנו מהו ביטחון עצמי עבורו ואיך היה רוצה לראות את עצמו במצב אידיאלי (רצוי ומצוי). בדקנו כיצד שיפור הביטחון העצמי יבוא לידי ביטוי בתחומי חייו השונים (לימודים, חברים, משפחה ועוד). בדקנו מהן נקודות החוזק והעוצמות של ד' ובהמשך התהליך גזרנו דרכי עבודה וגיבשנו אסטרטגיה כיצד להשיג את המטרות והיעדים. ד' קיבל משימות שונות ומגוונות , משימות שהיוו עבורו אתגר אמיתי. הוא נוכח לדעת שהוא מסוגל לעמוד במצבים רבים שלא חשב שיש ביכולתו לעשות זאת. המשימות כללו עבודה מול בני משפחה, חברים ואף מורים. כמו כן התייחסנו במהלך התהליך לשפת הגוף של ד' וערכנו מספר סימולציות בנושא. מנער כפוף, שאינו מישיר מבט ומדבר בלחש הוא הפך לנער זקוף קומה שמחייך, מביע את עצמו ברהיטות ובנועם.
בתום 12 מפגשים שקיימנו חל שיפור אמיתי אצל ד'. הוא קיבל כלים מעשיים להתנהלות נכונה יותר בחייו. התהליך נתן אותותיו גם על תחומים אחרים (לימודים, יחסים עם בני המשפחה, עבודה ועוד). ד' הבין כי הוא מסוגל לקחת אחריות על חייו, להשיג את מטרותיו ואפילו ליהנות מהדרך....
לסיכום, ניתן לראות כי האימון האישי הוא אכן כלי נהדר להעצמת מתבגרים, כלי שמאפשר למתבגרים לעבור את "סערת גיל ההתבגרות" בצורה נעימה, מחזקת ותומכת.
מיכל בן משה-ורד
יועצת חינוכית ומאמנת אישית למבוגרים ולבני נוער (M.A)
© מיכל בן משה-ורד יועצת חינוכית ומאמנת אישית, 2009 michalimun@gmail.com
מיכל בן משה-ורד מורה, יועצת חינוכית ומאמנת אישית למבוגרים ולבני נוער (M.A) מנחת סדנאות והרצאות בתחום החינוך, האימון, התפתחות והעצמה אישית ומקצועית. www.michalimun.com