גופים העושים שימוש בשטחים ניכרים כגון: הנהלות בנקים, חברות ביטוח, הנהלות רשתות שיווק, מרכזים לוגיסטיים וכיו"ב נוהגים מעת לעת לבחון את האלטרנטיבות השונות למיקום נכסי הענק שלהם ולרבות העתקת פעילות מעיר לעיר. אחת הסוגיות המהותיות ביותר נוגעת לתשלומי האגרות וההיטלים (במקרה של הקמת נכס חדש) ותשלומי הארנונה השוטפים. לעניין זה מעסיקים גופים אלו אנשי מקצוע בתחומי המשפט והכלכלה שתפקידם לבצע השוואה בין הרשויות השונות במטרה לבחון את המיקום המיטבי של הנכס. נוכח רגישות העניין גופים אלו מתחילים את תהליך קביעת תשלומי המיסים לרשויות המקומיות בשלבים מאד מוקדמים טרם קבלת ההחלטה על העתקת הפעילות. בדרך כלל לאחר בדיקה ראשונית של מאפייני החיוב השונים נוהגים נציגי הגופים להידבר עם הפקידים הרלוונטיים ברשויות המקומיות ולהגדיר בהתאם לחוק הכללי, חוקי העזר המקומיים ולצו הארנונה המקומי את החיוב החוקי הראוי לנכס. בחלק מהמקרים הדברים משתכללים עד לכדי הסכם המותנה בהעתקת הפעילות. רק לאחר קביעת השומה ברמה גבוהה של וודאות יש בידי הגוף המסחרי את הוודאות הכול כך חיונית להמשך תהליך תכנון העתיד. ואולם, ישנם מקרים בהם ניתנות על ידי נציגי הרשויות המקומיות וראשי הערים כל מיני "התחייבויות" ו-"הבטחות" במטרה לפתות את הגופים הללו להעתיק את הפעילות לעירם. בחלק מהמקרים גופים אלו מקבלים את הדברים כפשוטם ומסתמכים על ההבטחות ומוותרים על התהליך של הסדרת העניין מבעוד מועד. כבר עתה יצוין כי אין לרשויות המקומיות סמכות לתת הנחה ו/או הפחתה בארנונה שאינה תואמת את המוגדר בתקנות. מאחר והיקף הפטורים וההנחות הוא מוגבל ביותר הרי שהרשויות המקומיות ממילא מוגבלות ביותר. לפיכך, כל התחייבות שניתנת צריכה להילקח בעירבון מוגבל. סוגיה של הבטחה שלטונית בנושא ארנונה עלתה בעת"מ 2207/08 טלרד נטוורקס בע"מ נגד עיריית לוד. בפסק הדין נדונה התחייבות של בעלי התפקידים בעיריית לוד לתת לטלרד הנחה בארנונה במידה וזו תשיב את פעילותה שהועתקה לראש העין ללוד. בית המשפט קבע כי למרות שההבטחה ניתנה על ידי כל הגורמים הרלוונטיים בעירייה הרי שהם לא היו מוסמכים לתת הנחה המנוגדת לתקנות. לפיכך, בית המשפט קבע כי ההבטחה ניתנה ללא כיסוי. המסקנה המתבקשת היא שמומלץ לבחון את הסוגיה בשלבים מוקדמים של בחינת המקום הראוי לפעילות הנכסים. כמו כן יש לבצע את הבדיקה על ידי גורמי מקצוע האמונים על הנושא ואין די בהסתמכות על הבטחות של הרשויות המקומיות.
נכתב על ידי משרד עורכי הדין כץ גבע איצקוביץ KGI, המתמחה במיסוי מוניציפאלי ובמקרקעין. האמור מהווה סקירה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. www.kgilaw.com