בס"ד
עצות מעשיות ליצירת משמעת חיובית בכתה/ד"ר דוד אבודרהם
· חיזוק חיובי מניב תוצאות לאורך זמן ומחזק את ההתנהגות החיובית
· חיזוק שלילי=איום-ענישה,לכל היותר יעצור את ההתנהגות השלילית באופן זמני או יגבילה למקומות אחרים,אך לא ישנה התנהגות באופן בסיסי.
· שינוי התנהגותי אורך זמן,דורש סבלנות-יש להגיב בחיוב על כל צעד בכיוון החיובי ולו הקטן ביותר.
· ילד לקוי למידה סובל מחוסר עקביות התנהגותית,יום למעלה ויום למטה-מצב זה דורש הבנה,סבלנות ועידוד הימים הטובים בלי להשוותם בתוכחה סמויה לימים הקשים("אתמול היית ילד טוב,והיום על הפנים"-מה שמחזק את התסכול מהכרת עצמו ומגבלותיו-לעומת- הערה נקודתית- " התנהגותך היום לא ראויה" או התעלמות אם אפשר ורק לחזק החיובי)
משמעת מונעת
· הציניות היא נשק מסוכן,אינה מתורגמת נכון ע"י הילד ומחזקת רצונו "לנקום" ולהחזיר 'מנה אחת אפיים'
· החרמת רכוש-יעילה לפרק זמן מדוד מראש ובקביעת תנאי קבלה ברורים בהחרפה מדורגת( שעה-יום-מנהל-הורים וכ')
· עונש בהכפלת ש"ב-עשוי לתת מסר מבולבל, האם השעורים עונש או צורך?
· כשהמורה צופה מראש שהילד עשויי לחרוג-עדיפה הודעה תקיפה-ידידותית מראש מאשר "לחקות לו בפינה" ולהענישו לאחר מעשה
· בניה של סביבה מובנית,ברורה,צפויה מראש-מרגיעה את הילד ומסייעת לארגון סדר היום שלו.
· סדר יום-נושאי השעור כתובים על הלוח ע"פ סדר-ברור היכן מתחילים ומתי מסיימים,מסייע להיות חלק מהשעור.
· חוקים קבועים,ברורים הידועים מראש-סדר פעולות מוגדר לכל מורה בשעוריו,נוסכים בטחון בילד ומחברים אותו להתרחשויות..
· שימוש נכון בקול-קול רך וידידותי לאמירה מחמיאה-קול תקיף לאזהרה- וכ'
· מורה המנהל ויכוח עם תלמיד תמיד מפסיד!- 'צריך שניים לטנגו' ולכן אל תהיה צד בויכוח,רק חזור על עמדתך כך שתהיה ברורה(התקליט השבור)
· שבח מדוד ופרופורציונאלי -לא מופרז-יתקבל באמון-עדיף לשבח המעשה מלשבח את האדם, נשמע פחות מביך ויותר אמין.
· התייחסות חיובית מעבר לזמן הלימודים עשויה לתת תנופה אדירה לחיזוק התנהגות חיובית.(שבח טלפוני בערב)
משמעת מתקנת
· עונש קולקטיבי בד"כ נובע מתסכול המורה להתמודד עם העבריין ומתסכל את התלמידים שבד"כ לא מסוגלים לפתור הבעיה. צריך להגיב בחריפות לגורם המפריע ולא לגבות תשלום מכולם(בהארכת השעור או במניעת הטבה וכ')
· שכר קולקטיבי-יעיל ומחזק מאוד תלמידים חלשים.-"בשל מעשהו החיובי של פלוני-כל הכתה תקבל הטבה"...מקרה כזה יהפוך התלמיד לאהוב במיוחד.
· ענישה הולמת-קשורה בקשר הגיוני לטיב העבירה וממין העניין. נקיון מקיף בעבור לכלוך במזיד וכ'
· אכזבה=עונש אכזרי וכואב במיוחד.עדיף כעס וענישה ע"פ ביטויי אכזבה . בכל אופן לשימוש רק במצבים קיצוניים.
· בשיחת משמעת יש להקפיד על הזמן והמקום המתאימים. משרד מנהל -משדר תקיפות,חצר- משדרת פתיחות וזרימה. בחירת הזמן-עדיף ברגיעה ולא בעידנא דריתחא.,בזמן שהילד 'פנוי' לקבל.
· כשיש ביקורת כדאי לעוטפה בסנדויץ של כבוד והערכה. פתיחה חיובית מפרגנת-ביקורת עניינית-וסיום חיובי הנותן אמון ביכולת לתקן.
· כשהילד 'חסר כשרון'-יש לחפש כל כשרון מינימאלי קיים ולפרגן לו ולחזקו אפילו ביצירת מצבים מלאכותיים הדורשים הפגנת כישוריו..
ילד כמבוגר משחק במשחק החיים ונדרש ל"אסימוני משחק" רבים ככל שאפשר. ביכולתך להעניק לו מלאי אדיר מהם או לגרום להדלדלות במאגר!
בידך לחזק אישיותו או לחזק כשלונותיו!!!
מאמר זה נכתב בהשראת הסרט:"כשהאסימונים נגמרים"
הכותב:דוד אבודרהם, דוקטור בחינוך,בניהול רגשי של ADHD
מעל 35 שנים בחינוך, בניהול תיכון שש-שנתי,
בהכשרות מנהלים ומורים והרצאות להורים ולמנהיגות צבאית
בוגר הכשרה טיפולית של האגודה הישראלית לביופידבק
davidabu10@gmail.com
052-3694077
הכותב:דוד אבודרהם, דוקטור בחינוך,בניהול רגשי של ADHD
מעל 35 שנים בחינוך, בניהול תיכון שש-שנתי,
בהכשרות מנהלים ומורים והרצאות להורים ולמנהיגות צבאית
בוגר הכשרה טיפולית של האגודה הישראלית לביופידבק
davidabu10@gmail.com