יום ראשון 18 אוקטובר 2009
מנטורינג העוצמה של מנטורינג
איך להדגיש את העוצמה של מנטורינג? חשבתי לעצמי איך לפתוח את המאמר הזה שמטרתו להדגיש את העוצמה של מנטורינג. מה שעלה לי בראש זה אותו מאפיין מוזר שלנו כבני אדם. אותו מאפיין מוזר שמתבטא בעובדה שקל לנו הרבה יותר לראות פוטנציאל אצל אחרים מאשר אצלנו. מרבית האנשים לא מאמינים בעצמם ולא מעריכים את עצמם מספיק, הם מוכרים את עצמם בזול, בכך שהם מסתפקים בחיים בינוניים ומשעממים. הם מוצאים להם "אזור נוח" לחיות בו, אזור שבו אין צורך להתאמץ כל כך, פשוט לעשות מה שכולם עושים ולהסתפק במה שיש לכולם. הם חולמים על כל מיני דברים שהם היו רוצים להיות, לעשות ולהשיג, אך לא עושים שום דבר בנידון. לו רק הם היו יודעים שיש כלי רכב שיכול לקחת אותם מאיפה שהם היום למקום שאליו הם רוצים להגיע- לו רק היו יודעים על מנטורינג!
מנטורינג יכול להתאים במקרים מגוונים מנטורינג יכול להתאים במקרים מגוונים: הוא מתאים לאנשים שמאסו ב"אזור הנוחות" הזה ולעתים הוא מתאים גם לאנשים שנמצאים ב"אזור ההישרדות" או במילים אחרות בתחתית. כמו כן, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהרבה אנשים שנחשבים כבר למצליחנים בכל תחומי החיים, גם הם נמצאים בתהליך מנטורינג ונעזרים במנטור שמוציא מהם את הטוב ביותר שלהם.
מנטורינג זה תהליך של טרנספורמציה
מנטורינג זה תהליך של טרנספורמציה, לא במובן של "לשנות את האדם". האדם שמגיע לתהליך מנטורינג לא צריך להשתנות, הוא פשוט בוחר להיות יותר ממי שהוא באמת, מי שהוא אמור להיות. הטרנספורמציה היא במובן של יצירת העתיד, יצירת יש מאין, היות ובסופו של תהליך מנטורינג, האדם מוצא את עצמו במציאות אחרת של מה שהיה אפשרי עד כה עבורו.
מנטורינג עוסק הן בנראה לעין והן בבלתי נראה לעין
מנטורינג עוסק הן בנראה לעין והן בבלתי נראה לעין, הוא עוסק הן בהוויה של האדם והן בעשייה שלו, זה תהליך מעצב, תהליך של התפתחות אישית. תהליך מנטורינג כולל שילוב מתמשך בין למידה ועשייה, זה תהליך של צמיחה אישית שלמה. מנטורינג מבוסס על מערכת יחסים של אמון והתמסרות בין המנטור לחניך, מערכת יחסים כזו בה מצד אחד- החניך מעריך את המנטור ורואה בו במידה מסוימת גם מודל לחיקוי. עצם היותו של המנטור מוערך על ידי החניך הופכת אותו לדמות חשובה עבור החניך ואז החניך נע, פועל ומפיק תוצאות. זאת מכיוון שהאדם נע ופועל בהשפעת הדמויות החשובות בחייו.
תהליך מנטורינג עלול להיות המסגרת היחידה שבה רואים את החניך כגדול
מצד שני, המנטור רואה את גדולתו של החניך ובמקרים רבים הוא היחיד בחייו של החניך שבאמת רואה את גדולתו ומקשיב ל"זהב" שלו. במקרים רבים, תהליך מנטורינג עלול להיות המסגרת היחידה שבה רואים את החניך כגדול, מאחר ובסביבה הרגילה של חייו כולם מסתכלים עליו כקטן. "הזהב" של החניך זה הכישרונות, החוזקות, החלומות, התשוקות, האהבות, המוטיבציות, הערכים, החלומות, היכולות ומקורות האנרגיה שלו.
מנטורינג הוא תהליך של הכלה המנטור מעניק לחניך מרחב שבו הוא יכול להתפתח, לצמוח ולפעול בביטחון. מנטורינג זה תהליך שבו המנטור מכיל את החניך בתוך מסגרת ההתלהבות והמחויבות שלו ויוצר את האנרגיה המתהווה שמובילה להצלחה ולהגשמת מטרות החניך.
מנטורינג מכניס המון מודעות ובהירות אל תוך חיי היומיום מנטורינג זה תהליך שמכניס המון מודעות ובהירות אל תוך חיי היומיום של החניך. מדובר בתהליך חיובי, חווייתי ומעצים. התהליך הזה יוצר מסגרת שלמה של התפתחות אישית מאחר והוא נוגע בכל ארבעת האלמנטים של האדם השלם: האלמנט המנטאלי (המוח, המחשבות, הדמיון, האמונות, הפרדיגמות, יכולות היצירה והמחוללות של האדם), האלמנט הרגשי (רגשות, תנועות של אנרגיה, ביטויי האהבה של האדם בחייו), האלמנט הרוחני (החזון, הייעוד, כוחה של הנשמה, האינטליגנציה הרוחנית והחיבור לתבונה האינסופית) והאלמנט הפיזי (בריאות פיזית, חוויות פיזיות, תוצאות פיזיות בחיים).
למידה היא מרכיב קריטי בתהליך מנטורינג
תהליך מנטורינג לעתים עושה המון שכל ולעתים נוגע עמוק בפנים ברגשות, לעתים הוא מורגש כמו רוח שנמצאת בכל מקום שאתה הולך, ובסופו של דבר רואים את התוצאות שלו בחיים. הלמידה היא מרכיב קריטי בתהליך מנטורינג, כבר הוכח מחקרית שברגע שהמוח של האדם נחשף לרעיון או ידע חדש, הוא לעולם לא יחזור ל"גודלו" המקורי (לא מבחינה פיזית כמובן), אלא רק יתרחב עוד ועוד- זוהי צמיחה מנטאלית.
להיות יותר - זו המטרה הראשית של תהליך מנטורינג
תהליך מנטורינג יוצא מנקודת הנחה בסיסית שבכדי להשיג יותר, צריך להיות יותר ולעשות יותר ואין קיצורי דרך. להיות יותר זו המטרה הראשית של תהליך מנטורינג, לאפשר לאדם להיות מי שהוא רוצה להיות. המילה לאפשר מתפרשת בשני מובנים בתהליך מנטורינג: מצד אחד, זוהי אפשרות- הדיאלוג של מנטורינג הוא דיאלוג של אפשרויות ולא של בעיות. מצד שני, זה אפשרי! תהליך מנטורינג מחזק את אמונתו של האדם בכך שמה שהוא רוצה בהחלט אפשרי. כאשר האמונה שזה אפשרי מתבססת היטב, המציאות משתנה ללא היכר.
תהליך מנטורינג אינו "תמונה ורודה" חשוב לי לציין שלא בכוונתי להראות רק את ה"תמונה הורודה" של תהליך מנטורינג, שכן תהליך כזה, למרות היותו מעצים ומעשיר, הוא תהליך שמזכיר נסיעה ברכבת הרים. לפעמים אתה למעלה ולפעמים למטה ומה שחשוב זה להיות מוכן גם לרגעים שבהם אתה למטה, מתמודד אם אי ודאות, עם אי נוחות, עם אזורים חדשים ולא מוכרים, עם פחדים, עם ספקות, עם קשיים ועם מכשולים.
תהליך מנטורינג דורש ממך לקפוץ ל"אזור הסכנה" תהליך מנטורינג דורש ממך מחויבות ויכולת להפיק למידה מכל מה שקורה בדרך, זה דורש ממך לצאת מאזור הנוחות ולקפוץ ל"אזור הסכנה" כפי שמכונה ע"י בריאן טרייסי. אזור הסכנה מכריח אותך לקחת סיכון, הוא מכריח אותך לעשות דברים שאף פעם לא עשית, הוא מכריח אותך לפרוץ דרך. אם אתה לא לוקח סיכון אתה לא יכול לגדול ואם אתה לא יכול לגדול, אתה לא יכול להיות במיטבך ואם אתה לא יכול להיות במיטבך, אתה לא יכול להיות באמת מאושר ושלם עם עצמך ואם אתה לא יכול להיות מאושר ושלם עם עצמך, אז מה לעזאזל נשאר?!
מנטורינג מאפשר לך ערך יוצא דופן שילווה אותך כל החיים
לא רק שהוא מאפשר לך להשיג תוצאות בלתי רגילות, אלא תהליך מנטורינג גם מאפשר לך ללמוד איך להשיג תוצאות בלתי רגילות ובכך אתה מקבל ערך יוצא דופן שילווה אותך כל החיים. העוצמה של מנטורינג מתרחשת במיטבה כאשר הטיימינג מתאים, למנטור יש גם תפקיד רוחני בחייו של החניך והם בדרך כלל נפגשים לא סתם. "צירופי המקרים" שמביאים חניך אל מנטור מעידים על כך שכנראה שלשניהם יש משהו ללמוד אחד מהשני. על זה נאמר: כשהתלמיד מוכן, המורה יופיע...
מנטורינג העוצמה של מנטורינג
איך להדגיש את העוצמה של מנטורינג? חשבתי לעצמי איך לפתוח את המאמר הזה שמטרתו להדגיש את העוצמה של מנטורינג. מה שעלה לי בראש זה אותו מאפיין מוזר שלנו כבני אדם. אותו מאפיין מוזר שמתבטא בעובדה שקל לנו הרבה יותר לראות פוטנציאל אצל אחרים מאשר אצלנו. מרבית האנשים לא מאמינים בעצמם ולא מעריכים את עצמם מספיק, הם מוכרים את עצמם בזול, בכך שהם מסתפקים בחיים בינוניים ומשעממים. הם מוצאים להם "אזור נוח" לחיות בו, אזור שבו אין צורך להתאמץ כל כך, פשוט לעשות מה שכולם עושים ולהסתפק במה שיש לכולם. הם חולמים על כל מיני דברים שהם היו רוצים להיות, לעשות ולהשיג, אך לא עושים שום דבר בנידון. לו רק הם היו יודעים שיש כלי רכב שיכול לקחת אותם מאיפה שהם היום למקום שאליו הם רוצים להגיע- לו רק היו יודעים על מנטורינג!
מנטורינג יכול להתאים במקרים מגוונים מנטורינג יכול להתאים במקרים מגוונים: הוא מתאים לאנשים שמאסו ב"אזור הנוחות" הזה ולעתים הוא מתאים גם לאנשים שנמצאים ב"אזור ההישרדות" או במילים אחרות בתחתית. כמו כן, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהרבה אנשים שנחשבים כבר למצליחנים בכל תחומי החיים, גם הם נמצאים בתהליך מנטורינג ונעזרים במנטור שמוציא מהם את הטוב ביותר שלהם.
מנטורינג זה תהליך של טרנספורמציה
מנטורינג זה תהליך של טרנספורמציה, לא במובן של "לשנות את האדם". האדם שמגיע לתהליך מנטורינג לא צריך להשתנות, הוא פשוט בוחר להיות יותר ממי שהוא באמת, מי שהוא אמור להיות. הטרנספורמציה היא במובן של יצירת העתיד, יצירת יש מאין, היות ובסופו של תהליך מנטורינג, האדם מוצא את עצמו במציאות אחרת של מה שהיה אפשרי עד כה עבורו.
מנטורינג עוסק הן בנראה לעין והן בבלתי נראה לעין
מנטורינג עוסק הן בנראה לעין והן בבלתי נראה לעין, הוא עוסק הן בהוויה של האדם והן בעשייה שלו, זה תהליך מעצב, תהליך של התפתחות אישית. תהליך מנטורינג כולל שילוב מתמשך בין למידה ועשייה, זה תהליך של צמיחה אישית שלמה. מנטורינג מבוסס על מערכת יחסים של אמון והתמסרות בין המנטור לחניך, מערכת יחסים כזו בה מצד אחד- החניך מעריך את המנטור ורואה בו במידה מסוימת גם מודל לחיקוי. עצם היותו של המנטור מוערך על ידי החניך הופכת אותו לדמות חשובה עבור החניך ואז החניך נע, פועל ומפיק תוצאות. זאת מכיוון שהאדם נע ופועל בהשפעת הדמויות החשובות בחייו.
תהליך מנטורינג עלול להיות המסגרת היחידה שבה רואים את החניך כגדול
מצד שני, המנטור רואה את גדולתו של החניך ובמקרים רבים הוא היחיד בחייו של החניך שבאמת רואה את גדולתו ומקשיב ל"זהב" שלו. במקרים רבים, תהליך מנטורינג עלול להיות המסגרת היחידה שבה רואים את החניך כגדול, מאחר ובסביבה הרגילה של חייו כולם מסתכלים עליו כקטן. "הזהב" של החניך זה הכישרונות, החוזקות, החלומות, התשוקות, האהבות, המוטיבציות, הערכים, החלומות, היכולות ומקורות האנרגיה שלו.
מנטורינג הוא תהליך של הכלה המנטור מעניק לחניך מרחב שבו הוא יכול להתפתח, לצמוח ולפעול בביטחון. מנטורינג זה תהליך שבו המנטור מכיל את החניך בתוך מסגרת ההתלהבות והמחויבות שלו ויוצר את האנרגיה המתהווה שמובילה להצלחה ולהגשמת מטרות החניך.
מנטורינג מכניס המון מודעות ובהירות אל תוך חיי היומיום מנטורינג זה תהליך שמכניס המון מודעות ובהירות אל תוך חיי היומיום של החניך. מדובר בתהליך חיובי, חווייתי ומעצים. התהליך הזה יוצר מסגרת שלמה של התפתחות אישית מאחר והוא נוגע בכל ארבעת האלמנטים של האדם השלם: האלמנט המנטאלי (המוח, המחשבות, הדמיון, האמונות, הפרדיגמות, יכולות היצירה והמחוללות של האדם), האלמנט הרגשי (רגשות, תנועות של אנרגיה, ביטויי האהבה של האדם בחייו), האלמנט הרוחני (החזון, הייעוד, כוחה של הנשמה, האינטליגנציה הרוחנית והחיבור לתבונה האינסופית) והאלמנט הפיזי (בריאות פיזית, חוויות פיזיות, תוצאות פיזיות בחיים).
למידה היא מרכיב קריטי בתהליך מנטורינג
תהליך מנטורינג לעתים עושה המון שכל ולעתים נוגע עמוק בפנים ברגשות, לעתים הוא מורגש כמו רוח שנמצאת בכל מקום שאתה הולך, ובסופו של דבר רואים את התוצאות שלו בחיים. הלמידה היא מרכיב קריטי בתהליך מנטורינג, כבר הוכח מחקרית שברגע שהמוח של האדם נחשף לרעיון או ידע חדש, הוא לעולם לא יחזור ל"גודלו" המקורי (לא מבחינה פיזית כמובן), אלא רק יתרחב עוד ועוד- זוהי צמיחה מנטאלית.
להיות יותר - זו המטרה הראשית של תהליך מנטורינג
תהליך מנטורינג יוצא מנקודת הנחה בסיסית שבכדי להשיג יותר, צריך להיות יותר ולעשות יותר ואין קיצורי דרך. להיות יותר זו המטרה הראשית של תהליך מנטורינג, לאפשר לאדם להיות מי שהוא רוצה להיות. המילה לאפשר מתפרשת בשני מובנים בתהליך מנטורינג: מצד אחד, זוהי אפשרות- הדיאלוג של מנטורינג הוא דיאלוג של אפשרויות ולא של בעיות. מצד שני, זה אפשרי! תהליך מנטורינג מחזק את אמונתו של האדם בכך שמה שהוא רוצה בהחלט אפשרי. כאשר האמונה שזה אפשרי מתבססת היטב, המציאות משתנה ללא היכר.
תהליך מנטורינג אינו "תמונה ורודה" חשוב לי לציין שלא בכוונתי להראות רק את ה"תמונה הורודה" של תהליך מנטורינג, שכן תהליך כזה, למרות היותו מעצים ומעשיר, הוא תהליך שמזכיר נסיעה ברכבת הרים. לפעמים אתה למעלה ולפעמים למטה ומה שחשוב זה להיות מוכן גם לרגעים שבהם אתה למטה, מתמודד אם אי ודאות, עם אי נוחות, עם אזורים חדשים ולא מוכרים, עם פחדים, עם ספקות, עם קשיים ועם מכשולים.
תהליך מנטורינג דורש ממך לקפוץ ל"אזור הסכנה" תהליך מנטורינג דורש ממך מחויבות ויכולת להפיק למידה מכל מה שקורה בדרך, זה דורש ממך לצאת מאזור הנוחות ולקפוץ ל"אזור הסכנה" כפי שמכונה ע"י בריאן טרייסי. אזור הסכנה מכריח אותך לקחת סיכון, הוא מכריח אותך לעשות דברים שאף פעם לא עשית, הוא מכריח אותך לפרוץ דרך. אם אתה לא לוקח סיכון אתה לא יכול לגדול ואם אתה לא יכול לגדול, אתה לא יכול להיות במיטבך ואם אתה לא יכול להיות במיטבך, אתה לא יכול להיות באמת מאושר ושלם עם עצמך ואם אתה לא יכול להיות מאושר ושלם עם עצמך, אז מה לעזאזל נשאר?!
מנטורינג מאפשר לך ערך יוצא דופן שילווה אותך כל החיים
לא רק שהוא מאפשר לך להשיג תוצאות בלתי רגילות, אלא תהליך מנטורינג גם מאפשר לך ללמוד איך להשיג תוצאות בלתי רגילות ובכך אתה מקבל ערך יוצא דופן שילווה אותך כל החיים. העוצמה של מנטורינג מתרחשת במיטבה כאשר הטיימינג מתאים, למנטור יש גם תפקיד רוחני בחייו של החניך והם בדרך כלל נפגשים לא סתם. "צירופי המקרים" שמביאים חניך אל מנטור מעידים על כך שכנראה שלשניהם יש משהו ללמוד אחד מהשני. על זה נאמר: כשהתלמיד מוכן, המורה יופיע...
באהבה ובהערכה :)
יואב זילכה
www.mentorme.co.il
באהבה ובהערכה,
יואב זילכה, מנכ"ל ומנטור ראשי.
___________________________________
Mentor Me
מנטורינג ליצירת שפע והצלחה בחיים ובעסקים
טל: 072-2509699 פקס: 072-2509690
נייד: 054-7929566
דוא"ל: info@mentorme.co.il
http://www.mentorme.co.il