הלחנה לסרטים
מוזיקה לסרטים: הלחנה לקולנוע ו- הלחנה לטלוויזיה
הלחנה לסרטים היא תחום מרתק, מהנה ומספק מאין כמוהו וכן תחום המחייב אותנו להפנמה יסודית ביותר של הויז'ואל שכן בעבודה זו נדרש המלחין לסייע לבמאי בהעצמתה של הסצנה והמסרים המועברים לצופה במהלך התרחשותה. למעשה, מתקיים שיתוף פעולה צמוד בין הבמאי למלחין, כל זאת במטרה להביא את הצופה למצב הרגשי שבו הבמאי רוצה אותו, בזמן נתון בסרט (שמחה והתרוממות רוח, אימה, אהבה ורומנטיקה, חיפזון ומרדף, מתח, תקווה וחלום, אקשן וכו').
העצמתה של סצנה מסוימת אינו מתמצה אך ורק בהתאמת האווירה המושמעת לאווירה המוקרנת על המסך אלא בהעברת מסר כלשהו לצופה, דרך המוסיקה, מסר שסופו להשפיע על האופן שבו הצופה חווה את הסצנה כולה. לעתים נחזה בתמונה מסוימת, כאשר המוסיקה תנגן את האווירה של התמונה הבאה ובכך למעשה תהווה מעין רמז מטרים לצופה על העומד להתרחש, ממש בעוד רגע. למשל כאשר המסך מגלה שדות ירוקים והמוסיקה המלווה דווקא מיליטנטית, מבין הצופה שמדובר בשקט שלפני הסערה כך שמשהו עומד להתרחש ממש אוטוטו...
אז איך באמת מתקבלות החלטות לגבי איפיוני המוסיקה ביצירה המוקרנת - כמובן שהמלחין, מניסיונו האישי, ולאחר שצפה ב - Rough Cut , מוזמן להמליץ על אפיוני האווירה המתאימים בכל סצנה וסצנה ואולם בדרך כלל, ההחלטות מתקבלות במהלכה של ישיבה בה נוכחים המלחין, הבמאי וכן אנשים נוספים מן ההפקה. כאמור, הרעיון שעומד מאחורי פס-הקול הנו מינופה של הסצנה והאדרה של ההשפעה שלה על הצופה, ואולם צריך להדגיש כי כל זאת ראוי שייעשה מבלי לגנוב פוקוס מהחומר המצולם. במילים אחרות: הצופה לא אמור לשכוח מן הסרט ולאמר לעצמו "מממממממ.... איפה אני יכול לקנות את הדיסק". לאחר שנתקבלו ההחלטות לגבי מס' האווירות הרצויות וכן לגבי מוטיב אחד או שניים כלליים שבהם הולכים להשתמש לטובת הסרט, מתחיל המלחין לבצע את עבודתו ולהלחין מס' קטעים שונים, הכל כפי שהוחלט. במהלך העבודה תיתכנה פגישות עבודה נוספות בין המלחין לבמאי על מנת להדק יותר את האווירות אל הסצנות המצולמות (מבחינת ההלחנה) ומשניתן ה"אור הירוק" למוטיבים המולחנים, מתחיל שלב ההפקה המוזיקלית ותיזמור הכלים.
כמובן כי כאשר להפקה יש תקציב ראוי הרי ששימוש בכלים חיים (כנרים, נשפנים, תופים אקוסטיים, גיטרות) יוסיף נופך נוסף ומימד גרנדיוזי לפס הקול. לעתים אף תוכנה סקיצות על גבי המחשב ורק לאחר שניתן האור הירוק, יתחיל שלב ההקלטות של התזמורת או רביעיית כלי הקשת ושאר הכלים החיים.
מה עושים כשאין תקציב גבוה במיוחד ?
מפיק מוסיקלי או מעבד מוסיקלי מנוסה ידע להגיע לתוצאות משכנעות ומרגשות גם בהפקות דלות תקציב (כשאין רביעיית כנרים), כמובן שהכל תלוי במידת שליטתו ומיומנותו בתכנותי המידי של כלי ה-VST, כלים וירטואליים ממוחשבים, שברשותו (ורצוי שאלה יהיו מהאיכות הטובה ביותר). מעבר לכך, מפיק מוסיקלי אשר שולט במספר כלי נגינה כמו פסנתר, גיטרות, בס, תופים, כלי נשיפה וכו' יוכל להציג תוצאות נהדרות במינימום הוצאה, תוך חיסכון בעלויות ובתשלומים לנגנים. בגמר עבודת ההלחנה וההפקה המוסיקלית, כל הקטעים חוזרים להפקה לעבור תהליך אחר ונפרד הקרוי "פוסט פרודקשיין" אשר אמור לאחד את הויז'ואל, קטעי הדיבור והאפקטים השונים של החלל המצולם בכל סצנה וסצנה יחד עם הקטעים המוזיקליים שהולחנו.
יואב (יויה) אסיף | מפיק מוסיקלי | יויה-מיוזיק | אולפן הקלטות | www.yoyamusic.co.il
יואב (יויה) אסיף, מפיק מוזיקלי - יויה מיוזיק
הפקה מוזיקלית לאמנים | מוזיקה לפירסומות | מוזיקה לסרטים | מוזיקה לתיאטרון | מוזיקה לאתרים | מוזיקה למולטימדיה | אולפן הקלטות | www.yoyamusic.co.il