כאשר צורבים, מתגלים "תסמינים" שונים של טעויות.
כלומר, הצריבה אינה חלקה, וניכר בעליל, שאין דיוק.
אז, כמה מילים, חשובות מאוד על דיוק. ואתחיל עם ההעתקה.
נכון, שלא כולם בקיאים בציור, ולא כולם יודעים לבחון היטב את הדוגמה המצויה לפניהם. ובכל זאת, ממליצה לעצור את תהליך ההעתקה, לבחון את הדוגמה, ולבדוק באם היא "קריאה" וברורה. פיענוח נכון של הדוגמה תעזור בהחלט בתהליך הצריבה. אמת, שישנן כמה אפשרויות להעתיק את הדוגמאות, אך לא אפרט אותן, משום שאני די מקובעת על ההעתקה המסורתית, הסזיפית אולי, של חזרה על קווים הנמצאים על גבי הדוגמה ישירות לעץ. וכל כך למה? מלאכת השינון. מלאכת השינון בהעתקה עוזרת למי שיצרוב את הדוגמה, משום שתהליך ההעתקה יטמיע את הדוגמה, אי שם בתחתית המוח.
למרות שבתחילת המאמרים הסברתי כיצד מעתיקים, אחזור על זה שוב, משום שהדיוק בהעתקה ובצריבה הם נדבך חשוב בתהליך הצריבה, ככל שיהיה, ויהיה מושלם ככל שנבקש.
1. משתמשים במספר עטים צבעוניות בעלות עובי עט מ- 0.5-0.7. העטים הצבעוניות עוזרות לציין מה הועתק ומה לא, אם מדובר בדוגמה המורכבת מכמה אלמנטים. דקיקות המילוי תורמת לעדינות הקווים, והבטחה שקווי הצריבה יעלו על גוון ההעתקה. כלומר, קווי ההעתקה לא יראו לאחר הצריבה.
2. בודקים שוב ושוב באם הדוגמה הועברה במלואה. לא להיחפז להסיר את הדוגמה ונייר הקופי מהעץ. בררו שכל הפרטים הכי חשובים הועברו, משום שלא כולם יודעים ומסוגלים לאלתר, או להרכיב ביד חופשית את הקווים החסרים. על מנת למנוע עגמת נפש שכזו בהחלט ניתן להדפיס את הדוגמה על נייר פרגמנט מיוחד המיועד למדפסת, ואז, חסל סדר עגמת הנפש.
3. ומה אם החלטנו לא להעתיק כל קו וקו בדוגמה? חשבו על מה תוותרו ולא תעתיקו.... למשל, עלים של פרח (לא עלי כותרת) לא מעתיקים את התכנים, משום שניתן להרכיבם לבד. שיער - מעתיקים בצורה חלשה מאוד את מסגרת השיער, כנ"ל לגבי פרוות, ונוצות.
עם הזמן, ועם המיומנות שתגיע, תחליטו לוותר על מה ניתן לוותר בהעתקה.
הדיוק בצריבה:-
קווי המתאר - חייבים להיות דקים ככל האפשר, ומדויקים ככל האפשר על גבי הקווים המועתקים בנייר הפחם. אם בעת ההעתקה נוצרו קווים מקווקווים זה משום שהראש נתקל בסיבים נגדיים, או לחץ לא נכון עם המכשיר. ניתן לתקן זאת עם ראש אחר (האוניברסלי).
תיקון קווים עקומים. מקווקווים - עושים מתוך הדוגמה הצרובה ולא מחוצה לה. הסיבה:- אם נתקן מתוך הדוגמה הקווים המתוקנים לא יתרחבו, ולא ישנו את הפרופורציות שלהם.
תוצאה של קווים דקים, ועל ידי כך היכולת לרדת לפרטים הכי קטנים שניתן להשיג הם, המשמעות האמיתית של שליטה בצריבה, בטכניקה, ובמימוש הראשים למיניהם. צורב מיומן יוכל לצרוב עם ראש אחד בלבד, עם המכשיר הכי פשוט והכי זול.
אם תאמצו את הגישה של דרישה עצמית לדייקנות, והחיפוש המתמיד כיצד לשפר את הטכניקה, אימונים בצורה מבוקרת, תגלו שגידלתם אמן שאינו עייף מלבקר את עצמו, את עבודותיו, ובעל רעב מתמיד לאמנות באשר היא.
כל הזכויות שמורות שרית צור.
כתיבה, עריכה והגהה.
מאחורי 9 שנות צריבה על עץ, תוך פיתוח שיטה שונה מהשיטה המקובלת המסורתית. החדרת הציור/רישום לתוך העץ, גירוי יכולות ציור, שיטות צביעה ושליטה בצבעי המים על כל צורותיהם. אמנות, הערוי המתמיד לחולים במחלה זו-המוטו שלי! באתי. ראיתי. ניצחתי. http://www.saritush.com/
>