חרדת בחינות - מהות, משמעות ודרכי טיפול
מהי חרדת מבחנים?
מדובר באחת " הבנות " של משפחת החרדה הגדולה, המורכבת ולעיתים קרובות מקשה בצורה משמעותית על יכולת התיפקוד היומי של האדם.
בכל זאת קיים הבדל משמעותי בין חרדת המבחנים לאחיותיה האחרות. זוהי חרדה ייחודית המוגבלת למצב מוגדר בתחום אחד בלבד - הלימודים.
חרדת המבחנים שכיחה מאד בקרב ילדים ובמיוחד בקרב מתבגרים. בדרך כלל מדובר בתלמיד עם פוטנציאל לימודי טוב, משקיען, שולט בחומר הנילמד ושהתכונן היטב למבחן.
הישגיו של התלמיד עם חרדת המבחנים אינם משקפים את הידע שלו בתחום. לעיתים מופיעה החרדה וסימניה כגון: קשיי נשימה, כאבי בטן או ראש, סחרחורות וכמובן קשיים בריכוז מספר ימים לפני מועד המבחן עצמו ואז מתקשה התלמיד בתהליך הלמידה או החזרה על החומר לקראת הבחינה.
בנוסף לתופעות הנ"ל מוכרות תופעות המופיעות בזמן המבחן עצמו כמו: תחושה של "נתק או שיתוק מחשבתי" , מעיין מסך שחור לפני העיניים או אובדן זיכרון.
אחד העקרונות הטיפוליים החשובים ביותר בחרדת הבחינות הוא הקניית ידע, כלים ומיומנויות לחיזוק השליטה העצמית. התלמיד לומד להבין את מנגנון החשיבה עם התוכן החרדתי ואת אופן יצירתו, כלומר עד כמה שזה ישמע מוזר, למעשה מדובר כאן ביצירה עצמית של החרדה ותחושותיה הנילוות.
התלמיד מבין בתהליך הטיפולי כי ככל שציפיות הסביבה או ציפיותיו שלו מעצמו להצלחה גבוהות יותר כך יגבר אותו הלחץ שהוא מכניס עצמו אליו וככל שהלחץ גובר נפגמת יכולתו והישגיו פוחתים.
התלמיד לומד את ההשפעה השלילית של מחשבות מכשילות וכיצד הוא ולא אחר המזין את מוחו בתוכן מחשבתי מכשיל.
אחד הטיפולים המוצלחים ביותר בהתמודדות עם חרדות בכלל ועם חרדת מבחנים בפרט הוא הטיפול בשיטת הביו- פידבק. כאן מדובר בטיפול חוויתי, ממוקד, לא פולשני וללא תרופות המאפשר לתלמיד לרכוש תוך זמן קצר את אותו ידע ,כלים ומיומנויות של שליטה עצמית, ריכוז וקשב. כמו כן לפתח יכולת לזהוי תחושותיו באשר לחרדה . וחשוב לא פחות כיצד להפוך את החרדה לאיכפתיות ולנצל את האנרגיה המחשבתית להצלחה במבחן.
התלמיד לומד להשתמש בדמיון ובמשפטים מרגיעים עם תוכן של חשיבה חיובית. הוא יכול לראות כיצד הוא יכול לגרום לשינויים רצוניים במערכת הבלתי רצונית בגוף כגון: קצב פעימות הלב, הנשימה, הפעילות המוחית ורמת המתח הפיזיולוגי והרגשי שלו. כך למעשה נפסק הסיחרור של תחושת חוסר השליטה המאפיין את חרדת המבחנים.
לסיכום: אין כל הצדקה להמשיך ולהדחיק את תחושת חרדת המבחנים, אין כל בושה להודות בקיומה ואין זה נכון להמשיך את הנצחתה. חשוב, רצוי ומגיע לכל תלמיד באשר הוא להשתחרר ממצוקת חרדת המבחנים על מנת לאפשר למידה חוויתית, מהנה ומספקת ושהמבחנים אכן ישקפו בצורה אוביקטיבית את רמת הידע.
מהי חרדת מבחנים?
מדובר באחת " הבנות " של משפחת החרדה הגדולה, המורכבת ולעיתים קרובות מקשה בצורה משמעותית על יכולת התיפקוד היומי של האדם.
בכל זאת קיים הבדל משמעותי בין חרדת המבחנים לאחיותיה האחרות. זוהי חרדה ייחודית המוגבלת למצב מוגדר בתחום אחד בלבד - הלימודים.
חרדת המבחנים שכיחה מאד בקרב ילדים ובמיוחד בקרב מתבגרים. בדרך כלל מדובר בתלמיד עם פוטנציאל לימודי טוב, משקיען, שולט בחומר הנילמד ושהתכונן היטב למבחן.
הישגיו של התלמיד עם חרדת המבחנים אינם משקפים את הידע שלו בתחום. לעיתים מופיעה החרדה וסימניה כגון: קשיי נשימה, כאבי בטן או ראש, סחרחורות וכמובן קשיים בריכוז מספר ימים לפני מועד המבחן עצמו ואז מתקשה התלמיד בתהליך הלמידה או החזרה על החומר לקראת הבחינה.
בנוסף לתופעות הנ"ל מוכרות תופעות המופיעות בזמן המבחן עצמו כמו: תחושה של "נתק או שיתוק מחשבתי" , מעיין מסך שחור לפני העיניים או אובדן זיכרון.
אחד העקרונות הטיפוליים החשובים ביותר בחרדת הבחינות הוא הקניית ידע, כלים ומיומנויות לחיזוק השליטה העצמית. התלמיד לומד להבין את מנגנון החשיבה עם התוכן החרדתי ואת אופן יצירתו, כלומר עד כמה שזה ישמע מוזר, למעשה מדובר כאן ביצירה עצמית של החרדה ותחושותיה הנילוות.
התלמיד מבין בתהליך הטיפולי כי ככל שציפיות הסביבה או ציפיותיו שלו מעצמו להצלחה גבוהות יותר כך יגבר אותו הלחץ שהוא מכניס עצמו אליו וככל שהלחץ גובר נפגמת יכולתו והישגיו פוחתים.
התלמיד לומד את ההשפעה השלילית של מחשבות מכשילות וכיצד הוא ולא אחר המזין את מוחו בתוכן מחשבתי מכשיל.
אחד הטיפולים המוצלחים ביותר בהתמודדות עם חרדות בכלל ועם חרדת מבחנים בפרט הוא הטיפול בשיטת הביו- פידבק. כאן מדובר בטיפול חוויתי, ממוקד, לא פולשני וללא תרופות המאפשר לתלמיד לרכוש תוך זמן קצר את אותו ידע ,כלים ומיומנויות של שליטה עצמית, ריכוז וקשב. כמו כן לפתח יכולת לזהוי תחושותיו באשר לחרדה . וחשוב לא פחות כיצד להפוך את החרדה לאיכפתיות ולנצל את האנרגיה המחשבתית להצלחה במבחן.
התלמיד לומד להשתמש בדמיון ובמשפטים מרגיעים עם תוכן של חשיבה חיובית. הוא יכול לראות כיצד הוא יכול לגרום לשינויים רצוניים במערכת הבלתי רצונית בגוף כגון: קצב פעימות הלב, הנשימה, הפעילות המוחית ורמת המתח הפיזיולוגי והרגשי שלו. כך למעשה נפסק הסיחרור של תחושת חוסר השליטה המאפיין את חרדת המבחנים.
לסיכום: אין כל הצדקה להמשיך ולהדחיק את תחושת חרדת המבחנים, אין כל בושה להודות בקיומה ואין זה נכון להמשיך את הנצחתה. חשוב, רצוי ומגיע לכל תלמיד באשר הוא להשתחרר ממצוקת חרדת המבחנים על מנת לאפשר למידה חוויתית, מהנה ומספקת ושהמבחנים אכן ישקפו בצורה אוביקטיבית את רמת הידע.
ד"ר יגאל גליקסמן הנו פסיכותרפיסט, מטפל באמנות, מטפל זוגי ומשפחתי מטפל בשיטת הביופדבק.
http://www.gliksman.co.il
כתב את הספרים:
1 . "ביופידבק הכוח בידיך" (עברית)
2 . וספר חדש באנגלית:
biofeedback you are in control
Click here to enter into the Book Page:
http://gliksman.co.il/Biofeedback/Book.html
Click here to the Preview of the book:
http://gliksman.co.il/PreviewBook4.pdf
http://www.gliksman.co.il
כתב את הספרים:
1 . "ביופידבק הכוח בידיך" (עברית)
2 . וספר חדש באנגלית:
biofeedback you are in control
Click here to enter into the Book Page:
http://gliksman.co.il/Biofeedback/Book.html
Click here to the Preview of the book:
http://gliksman.co.il/PreviewBook4.pdf