להצליח בגדול העולם, נכון להיום שייך לבעלי/ות הידע. ידע מורכב מכישורים, ניסיון והשכלה. על פי מחקר שנערך בישראל כל שנת לימודים אקדמית מגדילה את המשכורת העתידית ב- 8%. היו זמנים בהם תואר ראשון היה בבחינת הישג ראוי לציון, תלוי מעמד כלכלי- חברתי ונורמות התנהגות של סביבת החינוך. היום, הלימודים לתואר הם בבחינת BUILT IN בתבנית חיי אלו המעונינים להצליח.כשם שברור לנו שאחרי ביה"ס היסודי ממשיכים לביה"ס התיכון, אחריו לשירות הצבאי, ובל נשכח את חופשת האוורור, בנקודה מרוחקת בקצוות הגלובוס, כך בדילוג קליל ומובן מאליו אנו פונים ללימודים לקראת התואר. התואר, המוצר הסופי של שנות הלימודים מעניק לבעליו הון מזן חדש. הון אינטלקטואלי. ערכם של ארגוני וחברות הי- טק בבורסה נקבע בעיקר בזכות ההון האינטלקטואלי, שהנו סך הידע (השכלה וכישורים) של עובדי/ות הארגון. הלימודים הם מטרה בפני עצמה, אולם במהלך תהליך הלמידה ניתן לקטוף רווחים נוספים. ראייה עתידנית של רווחים אלו יצרה את מודל 10 השלבים להצלחה, המבטיח קידום המימוש העצמי וההצלחה. המודל הוא תוכנית עסקית הניתנת להתאמה אישית לכל סטודנט/יל. שימוש נכון במודל ע"פ שלביו מבטיח הצלחה, הרבה מעבר ולפני קבלת תעודת הגמר. אז, איך משתמשים במודל לקידום ה צ ל ח ה ? שלב 1- הולכים לייעוץ ו מ ק ש י ב י ם, אפילו ובמיוחד אם ברור שיודעים מה רוצים. ייעוץ מקצועי עשוי לכוון, לשנות, ואולי לגלות אפשרויות חדשות. בתהליך הייעוץ האישי עובדים על יצירת מארג הרמוני בין כישורים, צרכים אישיים ורצונות לצורך בחירת מסלול הלימודים, כמובן תוך התחשבות בדרישות השוק. אין טעם להשקיע 3 שנים בלימודים שלא יבטיחו, לפחות ברמה העקרונית תעסוקה לבעליהם. שלב 2 - מגדירים מדדים להצלחה. כמה שנים אנו מתעתדים להקדיש ללימודים? אלו ציונים יוגדרו כהצלחה מלאה/ חלקית? כל תוכנית עסקית מלווה בלוח זמנים המבטיח ארגון וגבולות ברורים וכמובן, ניתן לשינוי. שלב 3- האוניברסיטאות מאפשרות שדרוג ה"אני" הפרטי. מגוון הסטודנטים מכל קצוות הקשת החברתית- כלכלית מאפשר למידה מתוך התבוננות בדמויות ראויות לחיקוי והפנמת ערכים, סמלים וקודי התנהגות בהתאם לרצונות וצרכים: פיתוח "האני"- כמותג לכל דבר, החל מהתדמית האסתטית עבור לסגנון התקשורת האישיוהחיבור ביניהם. שלב 4- רכישת כלים ופיתוח מיומנויות תקשורת לצורך שיפור התקשורת הבין- אישית. הפנמת תכנים מקורסי תקשורת, שיווק, מכירות, ניהול ופסיכולוגיה ויישומם בתכני "האני" הפרטי. בנקודה זו המידע הופך לידע, ממצבור אמירות ואקסיומות לכלים לקידום האישי. לדעת לתקשר, ללמוד לשווק את עצמך, למכור רעיונות והצעות, לנהל פרוייקטים, תוכניות ואת חייך, ליישם ולא לדקלם. זהו השלב בו הפרט מטמיע את התובנה שידע (הון אינטלקטואלי)= כוח= המשאב הפרטי החשוב ביותר. תנאי הכרחי להצלחה בשלב זה הנו רכישת הרגלי הקשבה, לא לעצמנו, אלא לזולת. הקשבה אקטיבית, בערוץ השמיעתי ובערוץ התחושתי (קליטת מסרים המשודרים בשפה הלא- מילולית, שפת הגוף): הקשבה למרצים, לסטודנטים אחרים, למידה מניסיון החיים שלך ושל הזולת. שלב 5- התמקדות בלימודים- נוכחות מרבית- הקשבה פעילה- התעדכנות בחומר חסר והטמעת התובנה שהלימודים הם אמצעי להשגת היעד, אולם גם מטרה בפני עצמה (הנאה+ ידע= כוח, המוגדר כהון האינטלקטואלי שהנו המשאב החשוב ביותר העומד לרשות הפרט או הארגון. שלב 6- פרזנטציות, המככבות בגדול בכל הפקולטות מהלכות אימים על רובנו. לא קל להעמיד עצמנו בפני קהל ולהציג, אולם אם נזכור שגם בעולם הגדול המחכה לנו בחוץ, עם סיום התואר נתבקש לעיתים קרובות לערוך מצגות ונתייחס אליהם כאל case STUDY , מעין רצף הזדמנויות לבחינת היכולות לתיקון, שיפור ולמידה לקראת המפגשים ב- REAL WORLD נרוויח בגדול את מקסום הפוטנציאל האישי בתחום זה. שלב 7- בניית NET WORKING- רשת קשרים אישית עם סטודנטים, מרצים ומרצים/ מומחים אורחים מחו"ל ומישראל. השמים הם הגבול. הדרך היא שימוש בתקשורת בין- אישית פתוחה, נתינה והקשבה. קשרים סוללים את הדרך לעתיד מוצלח: עבודה, לימודים לתואר שני ושיתופי פעולה עסקיים בעתיד. שלב 8- שיווק עצמי וקידום מכירות אישי במכללה. מה אני עושה למען המכללה ומה היא עושה עבורי? כתיבה בעיתון המכללה ממצבת את הכותב במקום בולט. בחירת עבודות/ מצגות מעוררות עניין מעמיקה את נוכחות יוצרה, השתתפות במשלחות לחו"ל ואירוח משלחות זרות מספקת הכרה, קשרים ויוקרה. בחירת עבודות גמר בנושאים אטרקטיביים, כגון מודלים של הצלחה בחברה הישראלית, אלימות נשים כלפי ילדים ועוד , הניתנות ל"חיצון" סוללת את הדרך למדיה, להכרה ציבורית ואולי אף למלגות ומחקרים בעתיד. שלב 9- מסטודנט למנהיג. זהו שלב פיתוח המנהיגות: השתלבות בועד הסטודנטים, בכדי להיות שותף בתהליכי קבלת ההחלטות, להשפיע, לקבוע ולהטביע חותם מאפשרת עשייה ומבטיחה חשיפה תקשורתית פנים- ארגונית (במכללה) וחוץ ארגונית (בחברה הישראלית). ישראל מדינה קטנה, כולם מכירים את כולם ולכן, השפעת החשיפה התקשורתית עצומה, כדאי לזכור: מי שמופיע- משפיע. שלב 10- בחירת המשרד הנכון להתמחות ויישום 9 השלבים הקודמים במהלך ההתמחות. מי שהשכיל להשתמש בכל הפלטפורמות שזימן לו המוסד בו למד, שדרג עצמו בפן תדמיתי ותקשורתי,ארג לעצמו רשת קשרים תומכת ומאגר המלצות, התחבר לאנשים הנכונים, חיזק את הביטחון העצמי בו וביכולותיו וכעת כל שנותר הוא לבחור את "הבית" החדש בו שיאפשר ה צ ל ח ה. כל הזכויות שמורות לשירית בן- ישראל
שירית בן- ישראל
מנכ"לית STS
הדרכה לעיצוב ארגונים מובילים בע"מ
מרצה,יועצת ומאמנת ניהולית ועסקית
MSM במנהל עסקים ו-15 שנות נסיון
מנכ"לית STS
הדרכה לעיצוב ארגונים מובילים בע"מ
מרצה,יועצת ומאמנת ניהולית ועסקית
MSM במנהל עסקים ו-15 שנות נסיון