מנועי החיפוש - (אזהרה: בשורות הבאות מונחים שוברי שיניים) סרגיי ברין ולארי פייג' פיתחו מנוע חיפוש מתוחכם ששינה סדרי גלישה, ביצע אקסטנציה של הבינה האנושית והפך לפלטפורמה פרסומית אפקטיבית. פעולת חיפוש באמצעות מילות מפתח אפשרה לאלפי עסקים להיחשף למיליוני גולשים בדרך שאף מדיה אחרת לא הציעה להם לפני כן. במילים מסובכות, הפרסונליזציה של הגולש גרמה לספציפיקציה של המסר הפרסומי. מנועי חיפוש בכל התחומים הצטרפו למהפכה ועשו סדר בים של מידע: דירות, מכוניות, עבודה, היכרויות, תיירות, קבצי וידאו, מוסיקה וכל מה שזז. מה יהיה? נראה יותר ויותר מנועי חיפוש ומעבר בלתי נמנע לחיפוש איכותי, שיוביל לקסטומיזציה, כלומר התאמת המוצר והמסר הפרסומי לגולש בהתאם לניתוח מאפייני החיפוש שלו.
עוברים ל- WEB 3.0 - אם WEB 1.0היה הזרמת תוכן של חברות האינטרנט בלי אפשרות של גולשים להגיב, ו- 2.0 WEB נשא את דגל יצירת התוכן ע"י הגולשים (שיתוף קבצים, בלוגים, פורומים, טוקבקים) אז WEB 3.0 יאופיין במערכת העברת מידע דו סטרית בין בעלי האתרים והמפרסמים לבין הגולשים, תוך התייחסות אינדיבידואלית לאופי הגולש ולתחומי ההתעניינות שלו. למשל, גולש לחוץ שמחפש חופשה משפחתית בעוד שבוע בלונדון יקבל הצעת מחיר אחרת מגולש שמחפש את אותה חופשה בעוד חצי שנה. בספר "כלכלת האינטרנט - אסטרטגיה תחרותית לעידן הדיגיטלי" (מאת סון יאנג-קוי ואנדרו בי. ווינסטון) ניבאו המחברים את המודל המשתנה של המידע והתמחור והתאמתו לגולש לפי פרמטרים של מאפיינים אישיים וזמן (ע"ע קסטומיזציה). מומלץ לקרוא, ולהפנים.
אתר לכל גולש - כל אדם הופך להיות אזרח הרשת. כל התגובות שלו, האתרים אליהם הוא גולש, העסקאות שביצע, ובעצם כל פעולה שלו "נרשמת" ומתועדת . מסתבר שאפקט "האח הגדול" לא ממש מרתיע את הגולשים. יתרה מכך, יותר ויותר מקימים אתר אישי ללא עלות כספית (דרך אתרים אחרים שמאפשרים זאת) ובכך יוצרים תרבות חדשה המושתתת על קהילות וקבוצות הומוגניות, שחיות ומתנהלות ברשת האינטרנט גם אם אין כל קשר ביניהן בעולם החיצוני. הכריש המהיר מכולם, גוגל, הריח את פוטנציאל ההכנסות מהמגמה והשיק את גוגל Adsense וכך מאפשר לבעלי אתרים ליהנות מהכנסות שוות מפרסום עסקים באתר שלהם.
אתרי נישה - נכון ש"וואלה!" ו- YNET הם הפורטלים הגדולים ביותר עם טראפיק עצום, אבל מחירי הפרסום שם בהתאם. אם בעבר למפרסמים בינוניים ובייחוד קטנים לא היתה אלטרנטיבה ראויה, שנת 2006 פתחה את הדלת לפרסום באתרים קטנים יותר וכך המפרסמים תופסים שני ציפורים בקליק אחד: גם אפשרות לפרסם במחירים סבירים וגם לפנות לקהל היעד שלהם בצורה יותר ממוקדת. אתר בנושא דירות, למשל, מאפשר לאנשי מקצוע בתחום לפרסם ו"לתפוס" את הגולשים במקום הנכון. המגמה בה חברות ענק כמו דפי זהב ואינטרנט זהב קונים אתרי נישה תתרחב, כל הצדדים יהיו מרוצים, כולם ירוויחו ובה לציון דוא"ל (מגפת הניוזלטרים רק בתחילתה).
פרסום בסלולרי - מדברים על זה שהפרסום בסלולרי יגלגל יותר כספים מהפרסום באינטרנט. את הנוסחה של פרסום בסלולרי עדיין לא פיצחו, אבל נראה שהפתרון נמצא בשילוב האופטימלי בין הסלולר לאינטרנט. כבר היום, באתרים מסוימים, יש "סוכן חכם" ששולח לך הודעות SMS לפי קריטריונים שהגדרת באתר. ניתן גם להפעיל את הגולש ולבקש שישלח SMS כדי להשתתף במכרז שנערך באינטרנט או לשלוח לו לנייד קופון מתנה לסרט בתנאי שיגלוש לאתר של קניון מסוים ועוד רעיונות משולבים.
קניות באינטרנט - המחסום הפסיכולוגי של קנייה דרך האינטרנט נשבר. הגולשים כבר לא מפחדים להשאיר את מספר כרטיס האשראי הפרטי (ויש גם את PAYPAL ושרות חדש של גוגל, "צ'ק אאוט"). "אמאזון" ו- ebay הם רק הקצה הבולט של הקרחון, אבל יש עוד מאות אתרים שמציעים מוצרים ושרותים בתשלום. התופעה גורמת להקמת חנויות מקוונות, כי היום כל אחד יכול. יש לך רעיון למכור חולצות T עם הדפסים משוגעים? תקים חנות וירטואלית וזה גם לא יעלה לך כסף, כי יש אתרים שמאפשרים זאת (אתר cafepress הוא מהגדולים בעולם). ואם יש רעיונות, ויש מסחר ויש פלטפורמה וכבר אין פחד אז היכונו למבול של חנויות מקוונות ב- 2007.
HAPPY NEW YEAR.COM
מיתוג, פרסום ויח"צ לאתרי אינטרנט.
http://www.onandoff.co.il
shaul@onandoff.co.il