ההקשבה מהווה את אחד מאבני היסוד בעלי המשמעות והחשיבות הגבוהות ביותר לצורך יצירת תיקשורת בינאישית אפקטיבית .
זו עובדה כי ההקשבה גוזלת מאיתנו זמן ואנרגיה רבים במהלך תיפקודנו היומיומיים במצבי ובמסגרות החיים בהם אנו נמצאים .
הוכח כי המשתנים הממוצעים הקיימים בתיקשורת מדורגים באופן הבא:
כתיבה - % 9
קריאה - % 16
שיחה - % 30
הקשבה - % 45
--------------------------
למרות זאת הוכח כי % 75 מהתקשורת המילולית מתאדה והולכת לאיבוד , אינה מובנת כהלכה ואינה מקבלת את ההתיחסות הראויה לה.
עובדה נוספת היא כי 25% מתוכן הדברים שנאמרים בשיחה ניכחים תוך זמן קצר למדי.
מה זו הקשבה??
המילה נובעת משתי מילים אנגלו סקסיות:
- HLYSNAN לשמוע
HLOSNIAN - להקשיב
השמיעה שייכת אמנם לאחד מחמשת החושים אך היא אינה הקשבה. גלי הקול הופכים לאימפולסים שאדם עם יכולת שמיעה קולט אותם.
ההקשבה היא פעולה אקטיבית לעומת השמיעה שהיא פסיבית. מדובר במיקוד תשומת הלב והריכוז ובמתן פירוש ומשמעות לנשמע כלומר בהבנתו.
קיימים 4 סוגים של מקשיבים:
1. מקשיבים מעשיים:
קבוצה זו שייכים אותם בני אדם האוהבים להקשיב למידע עובדתי וזאת על מנת לבחון לאחר מכן את שלמדו על ידי יישום. אנשים אלו נהנים בדרך כלל מהחדש והלא שיגרתי, מהתנסויות מעשיות ונמצאים רוב הזמן בתהליך של חיפוש אחר האיכות המשולבת באפקטיביות (תוצאיות).
אחת השאלות האהובות והמקובלות שנשנמע מאנשים השייכים לקבוצה זו היא: " כיצד ניתן ליישם את מה שאמרת במציאות?"
2. מקשיבים אנליטיים:
כאן מדובר במקשיבים הממוקדים ומעונינים יותר בתוכן, במידע, בדיעות המובעות מאשר באדם המוסר אותן.
הנאתם היא בעצם ניתוח כל בעיה שלב אחר שלב בדומה לקילוף קליפות בצל. הם אוהבים להתאים את כל הפרטים לתמונה הכללית כמו שמרכיבים פאזל.
השאלה האהובה עליהם היא : " מה?"
3. מקשיבי פעולה:
לקבוצה זו שייכים האנשים הקשובים לסמוי ולבלתי נראה - למסרים החבויים.
הם מאד אוהבים שינוי וגיוון וישנה להם יכולת התאמה והגמשה טובה מאד. יתרונם הבולט ביותר הוא בנקיטת צעדים ופעולה ובביצוע תוכניות.
ניתן לזהות אותם באמצעות השאלה האהובה עליהם "אם".
4. מקשיבי התפיסה:
אנשים אלו ממוקדים ומעונינים באדם השולח מסר. הם רגישים,יצירתיים ומלאי דמיון. חשוב להם שיתוף פעולה.
השאלה האהובה עליהם היא: "מדוע זה קרה?".
מקשיבים טובים תמיד:
- יתיחסו ברצינות לדובר אפילו כשתוכן השיחה משעמם למדי.
- ישבו תמיד במקום ממנו יוכלו לראות ולשמוע היטב את הדובר.
- יראו מעונינים.
- יתעלמו מגינונים טיקסיים כגון סוגי מבטא או לבוש.
- ינסו לפתור נקודות מפתח.
- יקשיבו לנאמר "בין השורות".
- יחשבו על מה שנאמר.
- ימנעו מלהפריע לדובר.
- יעריכו ללא משוא פנים.
- יתרשמו גם משפת הגוף והרגשות המובעים.
כיצד נוכל לעזור לעצמנו בתהליך ההקשבה?
- נחפש אחר דבר מה מעניין בתוכן.
- נתעלם מטכניקת דיבור גרועה על מנת להבין את המסר.
- נפגין ענין בדובר.
- נבהיר נקודות מפתח מהתוכן.
- נחשוב על הנאמר.
- נשקיע מאמץ כן ואמיתי ולא נאפשר לרעש או תנועה להסיח את דעתנו.
- נרשום מילות מפתח ,ראשי פרקים לנקודות חשובות.
- ישנה את צורת הישיבה שלנו לתנוחה טובה ונוחה יותר מידי פעם.
- נתקדם עם התוכן ןהדובר ולא נחזור ונחשוב על שנאמר קודם לכן.
- נהיה צמודים להווה העכשווי.
זו עובדה כי ההקשבה גוזלת מאיתנו זמן ואנרגיה רבים במהלך תיפקודנו היומיומיים במצבי ובמסגרות החיים בהם אנו נמצאים .
הוכח כי המשתנים הממוצעים הקיימים בתיקשורת מדורגים באופן הבא:
כתיבה - % 9
קריאה - % 16
שיחה - % 30
הקשבה - % 45
--------------------------
למרות זאת הוכח כי % 75 מהתקשורת המילולית מתאדה והולכת לאיבוד , אינה מובנת כהלכה ואינה מקבלת את ההתיחסות הראויה לה.
עובדה נוספת היא כי 25% מתוכן הדברים שנאמרים בשיחה ניכחים תוך זמן קצר למדי.
מה זו הקשבה??
המילה נובעת משתי מילים אנגלו סקסיות:
- HLYSNAN לשמוע
HLOSNIAN - להקשיב
השמיעה שייכת אמנם לאחד מחמשת החושים אך היא אינה הקשבה. גלי הקול הופכים לאימפולסים שאדם עם יכולת שמיעה קולט אותם.
ההקשבה היא פעולה אקטיבית לעומת השמיעה שהיא פסיבית. מדובר במיקוד תשומת הלב והריכוז ובמתן פירוש ומשמעות לנשמע כלומר בהבנתו.
קיימים 4 סוגים של מקשיבים:
1. מקשיבים מעשיים:
קבוצה זו שייכים אותם בני אדם האוהבים להקשיב למידע עובדתי וזאת על מנת לבחון לאחר מכן את שלמדו על ידי יישום. אנשים אלו נהנים בדרך כלל מהחדש והלא שיגרתי, מהתנסויות מעשיות ונמצאים רוב הזמן בתהליך של חיפוש אחר האיכות המשולבת באפקטיביות (תוצאיות).
אחת השאלות האהובות והמקובלות שנשנמע מאנשים השייכים לקבוצה זו היא: " כיצד ניתן ליישם את מה שאמרת במציאות?"
2. מקשיבים אנליטיים:
כאן מדובר במקשיבים הממוקדים ומעונינים יותר בתוכן, במידע, בדיעות המובעות מאשר באדם המוסר אותן.
הנאתם היא בעצם ניתוח כל בעיה שלב אחר שלב בדומה לקילוף קליפות בצל. הם אוהבים להתאים את כל הפרטים לתמונה הכללית כמו שמרכיבים פאזל.
השאלה האהובה עליהם היא : " מה?"
3. מקשיבי פעולה:
לקבוצה זו שייכים האנשים הקשובים לסמוי ולבלתי נראה - למסרים החבויים.
הם מאד אוהבים שינוי וגיוון וישנה להם יכולת התאמה והגמשה טובה מאד. יתרונם הבולט ביותר הוא בנקיטת צעדים ופעולה ובביצוע תוכניות.
ניתן לזהות אותם באמצעות השאלה האהובה עליהם "אם".
4. מקשיבי התפיסה:
אנשים אלו ממוקדים ומעונינים באדם השולח מסר. הם רגישים,יצירתיים ומלאי דמיון. חשוב להם שיתוף פעולה.
השאלה האהובה עליהם היא: "מדוע זה קרה?".
מקשיבים טובים תמיד:
- יתיחסו ברצינות לדובר אפילו כשתוכן השיחה משעמם למדי.
- ישבו תמיד במקום ממנו יוכלו לראות ולשמוע היטב את הדובר.
- יראו מעונינים.
- יתעלמו מגינונים טיקסיים כגון סוגי מבטא או לבוש.
- ינסו לפתור נקודות מפתח.
- יקשיבו לנאמר "בין השורות".
- יחשבו על מה שנאמר.
- ימנעו מלהפריע לדובר.
- יעריכו ללא משוא פנים.
- יתרשמו גם משפת הגוף והרגשות המובעים.
כיצד נוכל לעזור לעצמנו בתהליך ההקשבה?
- נחפש אחר דבר מה מעניין בתוכן.
- נתעלם מטכניקת דיבור גרועה על מנת להבין את המסר.
- נפגין ענין בדובר.
- נבהיר נקודות מפתח מהתוכן.
- נחשוב על הנאמר.
- נשקיע מאמץ כן ואמיתי ולא נאפשר לרעש או תנועה להסיח את דעתנו.
- נרשום מילות מפתח ,ראשי פרקים לנקודות חשובות.
- ישנה את צורת הישיבה שלנו לתנוחה טובה ונוחה יותר מידי פעם.
- נתקדם עם התוכן ןהדובר ולא נחזור ונחשוב על שנאמר קודם לכן.
- נהיה צמודים להווה העכשווי.
ד"ר יגאל גליקסמן הנו פסיכותרפיסט, מטפל באמנות, מטפל זוגי ומשפחתי מטפל בשיטת הביופדבק.
http://www.gliksman.co.il
http://www.gliksman.co.il