ד"ר דב רייכמן, ספקטרה אנליטיקס בע"מ
חברות יכולות להפעיל היום מגוון של טכניקות שיווקיות המיועדות לבסס את תדמית החברה, המוצר, ו/או הטכנולוגיה וחשיפת החברה בשווקי היעד הקיימים והחדשים ליצירת יתרון תחרותי שיוביל להגדלת הכנסותיה.
שימוש בתקשורת שיווקית המכילה מסרים ואמצעים מגוונים מחזקת את יעילות האפקט ובונה זיכרון יציב יותר לאורך הזמן בתודעת לקוחות החברה.
יחד עם זאת, הפעלת התקשורת השיווקית צריכה להיעשות על פי תוכנית מסודרת הקובעת את תמהיל השיווק הנכון ובהתאם לתקציב על מנת להשיג תפוקה גבוהה ככל הניתן באשר ליחס עלות/תועלת.
אסטרטגיה שיווקית ותוכנית שיווק
בהליך תכנון מקצועי ומסודר ניתן ללא ספק להשיג את התועלות הגבוהות ביותר.
תכנון אסטרטגי המוביל לאסטרטגיה עסקית לחברה, נמשך בגזירת אסטרטגיה שיווקית אשר על פיה בונים תוכנית שיווק המכילה את כלל הפעולות הנדרשות ליישום האסטרטגיה השיווקית.
תוכנית שיווקית מסוג זה מכוונת את הפעילות ליצירת היתרון היחסי בשוק, שווקי היעד המתוכננים ולוחות הזמנים הרלוונטיים.
לכל שנת פעילות נקבע התקציב המיועד לנצל נכון את משאבי החברה ולהוביל למכירות ולהכנסות המתוכננות.
ארסנל התקשורת השיווקית
בין כלל האמצעים השיווקיים העומדים לרשותו של סמנכ"ל השיווק או מנכ"ל החברה ניתן למנות, בין השאר:
· השתתפות בתערוכות מקצועיות מקומיות ובינלאומיות
· אירגון כנסים ואירועים למובילי הדעה ומקבלי ההחלטות
· הפקת סירטון תדמית ותרגומו לשפות שונות
· משלוח ניוזלטר תקופתי לכלל הלקוחות
· שידרוג אתר האינטרנט – אתר תדמיתי, שירותי או מסחרי
· פירסום ויחסי ציבור
שיווק בינלאומי – דירוג הפעילות ויעילות עסקית
השוק הגלובלי, בפילוח כזה או אחר, הוא שוק היעד לחברות הטכנולוגיה וגם עבור חברות אחרות כניסה למועדון הבינלאומי יכול להוביל לפריצת דרך בפיתוח העסקי של חברה.
בין האמצעים השיווקיים הרבים והמגוונים היכולים לשמש את החברה קיימים פערים גדולים מאד הן בעלויות והן בתועלות.
תוכנית השיווק צריכה לקבוע דירוג בהפעלת הכח השיווקי והאמצעים השונים על מנת ליצור תזרים מזומנים הניזון הן מהון החברה והן מהכנסותיה המדורגות הצפויות בשוק.
מומלץ כי חברה המבקשת לחדור לשוק הבינלאומי תעשה זאת במדינות בהן התשומות הן הנמוכות יותר ומתוך מגמה כי ההצלחה במדינות אלו תמנף את המשך מאמצי החדירה לשווקים מורכבים ותחרותיים יותר.
דירוג זירות הפעילות יגדיל במידה ניכרת את סיכויי ההצלחה ואת השליטה בתזרים המזומנים.
לברור את המוץ מהתבן
הגדרה ברורה של יעדי החברה ותרגומם ליעדים טקטיים תאפשר לדוגמא, לבחון היטב את נחיצותה ותועלתה של השתתפות החברה כמציגה בתערוכה כזו או אחרת.
כמו כן, אסטרטגיה שיווקית ברורה תאפשר לשקול מיקוד מאמץ במדינה מסויימת והשגת נתח מכירות ראשונית מול פריסה רחבה יותר של מאמצי השיווק .
האתגר המקצועי הנדרש מהחברה בהפעלת תוכנית השיווק הוא על מה לוותר ואיך לעשות שימוש מושכל באמצעים הרבים כמו גם קביעת הזירה והעיתוי להפעלת אמצעים אלו.
ד"ר דב רייכמן הוא מנכ"ל ובעלים של חברת ספקטרה אנליטיקס המתמחה בפיתוח עסקי, שיווק, אימון אישי ואימון עסקי www.spectra-analytics.com