ניהול ביצועים באמצעות בינה עסקית
Business Intelligence Performance Management
במאמר זה נסקור יישום של מודל ניהול ביצועים אשר פותח עבור חברה בורסאית גלובאלית המוכרת בכל העולם. המודל מנהל עבור הנהלת החברה את הרווח הגולמי כולל KPI's (ראה את המודל בלינק הבא)
http://xcelsius.community.officelive.com/Documents/GrossMargin.swf
למודל תשעה מסכים. על מנת לעבור בין מסך למסך יש ללחוץ על השורה העליונה (Revenue by Territory) ולשנות את המסך למסך המבוקש.
תשעת מסכי המודל הם:
- מסך מכירות של מפת העולם לפי טריטוריה - תקציב, ביצוע ותחזית כולל שעון שמראה את החריגה של מכירות הטריטוריה מהתקציב
- מסך מפת רווח גולמי לפי לקוח - מראה בצורת מפה של "בועות" צבעוניות את סכום מכירות הלקוח (ציר Y), את כמות העסקאות (גודל הבועה) ואת הרווחיות של העסקאות (ציר X)
- מסך KPI - מסך שמראה בצורה של שעונים את הפרמטרים העיקריים שמשפיעים על הרווח הגולמי.
- מסך של רווח גולמי לפי מוצר - המסך מראה בצורה ויזואלית (תמונות של המוצרים) את סכום המכירות מכל מוצר, רווחיות גולמית של המוצר ומספר עסקאות שבוצעו
- מסך של תרחיש What if Scenario - מאפשר להנהלה לבצע תרחישים של מה תהיה הרווחיות אם נגדיל את הכנסות מוצר A במיליון דולר או מה יהיו ההכנסות אם הכנסות מוצר B יקטנו בכך וכך מיליוני דולרים.
- מסך תחזית 2010 שמאפשר להנהלה לבצע ניתוח רגישות ולשנות פרמטרים שונים (הכנסות, הוצאות פיתוח, בונוסים לעובדים, שינוי בשער הדולר, עליות מחירים של ספקים ועוד) על מנת לראות מה יקרה לרווחיות של החברה
- עשרת הלקוחות הרווחיים ביותר - מסך שמראה את עשרת הלקוחות הרווחיים (ניתן גם להוסיף את עשרת הלקוחות הפחות רווחיים)
- רווח גולמי לפי רבעונים
- נתונים גולמיים
הנתונים נשאבים באופן אוטומטי במערכת ה ERP של החברה, מקובצי אקסל וממערכת ה CRM.
מערכת Performance Management מאפשרת להנהלת החברה להגדיר יעדים אסטרטגיות ולנהל את הביצוע השוטף אל מול היעדים האסטרטגיים. בין השאר, ההנהלה נדרשת להגדיר מדדי ביצוע מרכזיים (KPI - Key Performance Indicators). בדוגמא שלנו, היעד הינו ניהול הרווח הגולמי של החברה - מדדי הביצוע המרכזיים שהוגרו הינם:
- הכנסות מוצר A
- הכנסות מוצר B
- הכנסות מוצר C
- הכנסות שירות
- השפעת שער הדולר על הרווחיות הגולמית כתוצאה מעליית מחירי ספקים
- עמידה ביעדי המכירות של הטריטוריות השונות
כבכל מערכת Performance Management לצבעים יש משמעות. בדוגמא שלנו, צבע ירוק משמעו - הפרמטר נמצא בטווח שמעל ליעדים, צבע צהוב - אומר שהפרמטר נמצא בתוך טווח היעדים וצבע אדום - אומר שהפרמטר נמצא מתחת לטווח היעדים.
מבחינת ההנהלה, צבע אדום אומר שיש לתחקר את הסיבות לסטייה מהיעדים ולהכין תוכנית פעולה לתיקון המצב. לדוגמא ניתן לראות במסך הראשון של מפת העולם (Revenue by Territory) לאחר שתלחצו על יבשת אירופה שהשעון של הסטייה מהתקציב נמצא על הטווח האדום. בגרף נוכל לראות שהתקציב לרבעון הראשון הינו מעל הביצוע של הרבעון הראשון ושהתקציב לשלושת הרבעונים הבאים הינו מעל לתחזית של שלושת הרבעונים הבאים. תמונה זו מחייבת את ההנהלה לזמן את מנהל המכירות של אירופה לבירור הסיבות.
במסך מפת הרווח הגולמי המנכ"ל סימן בצבע ירוק את הכיוון האסטרטגי שאליו הוא מכוון - עסקאות עם סכום מכירות גבוה ואחוז רווחיות גבוה (המלבן הירוק). ניתן לראות שיש ריכוז של עסקאות עם סכום גבוה אבל רווחיות נמוכה יחסית (בחלק העליון השמאלי). תמונה זו מחייבת את ההנהלה לזמן את אנשי המכירות של עסקאות אלו ולברר את הסיבות לכך.
במסך ה What if Scenario - ההנהלה יכולה לבצע שינויים בתוכנית ולראות כיצד השינויים משפיעים על הרווחיות של המוצרים המרכזיים. ניתן להוסיף עוד פרמטרים שמשתנים מעבר לפרמטרים שאתם רואים על המסך
במסך 2010 Forecast ההנהלה יכולה לבדוק כיצד שינויים ב KPI's משנים את רווחיות החברה. הפרמטרים הניתנים לשינוי הם: הכנסות, השפעת שינוי בשער דולר, עליות מחירים של ספקים, העלאת מחירים ללקוחות החברה, מתן בונוסים לעובדים, הגדלה של הוצאות הפיתוח. את הפרמטרים ניתן לשנות על ידי הזזה ימינה או שמאלה של הכפתור הכחול.
היישום נבנה באמצעות תוכנת בינה עסקית של Business Objects.
Business Objects- אחד מהיישומים המובילים בעולם בתחום ה-BI, בעל תפוצה של מיליוני משתמשים במעל 14,000-ארגונים ביותר מ- 80 מדינות ברחבי העולם
לדוגמאות נוספות, כנסו לאתר שלנו או צרו קשר בטלפון לשיווק שלנו:
052-3681784
http://xcelsius.community.officelive.com/default.aspx
לדוגמאות נוספות, כנסו לאתר שלנו או צרו קשר בטלפון לשיווק שלנו:
052-3681784