פסילה מנהלית – מי מוסמך לפסול רישיון ומדוע
פסילה מנהלית יכולה להיפרס על פני תקופה ארוכה, השימוע הוא הרגע הגורלי עבורך, לכן עליך להתכונן אליו כראוי על מנת למנוע פסילה מנהלית של רשיונך.
פסילה מנהלית - מבוא
רגע האמת בפסילת רשיון הוא השימוע בפני קצין המשטרה. בשימוע יכול הקצין להחליט האם לבצע פסילה מנהלית או אם לאו. לכן אם לדוגמא נתפסת נוהג במהירות מופרזת ויש לך שימוע, עליך להתכונן לשימוע ואולי אף מומלץ להביא עימך עורך דין.
ראשית – בכל הקשור לענייני תעבורה פסילה מנהלית מהירות מופרזת וכו' כדאי להתייעץ בפורום מקצועי ויעיל ברשת: פורום דיני תעבורה>>
מי מוסמך להטיל על הנהג פסילה מנהלית
1. קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה - אם נתפסת מבצע עבירת תנועה לדוגמא נהיגה במהירות מופרזת, קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה יכול לפסול פסילה מנהלית של רשיונך. אם שוטר הנמצא בזירת האירוע שאינו קצין בדרגת מפקח ומעלה תפס אותך מבצע עבירה של מהירות מופרזת, הוא יכול לפסול את רשיונך בוא במקום ולזמנך לשימוע תוך שלושה ימים. השימוע ייערך על ידי קצין המוסמך לבצע פסילה מנהלית של רשיונך.
2. מהן העילות - ישנם מקרים רבים בהם קמה למשטרה הסמכות לבצע פסילה מנהלית של רשיונך. דוגמאות: אי ציות לתמרור עצור, נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול, נהיגה במהירות מופרזת החורגת מן המותר קרי 30ב קמ"ש בדרך עירונית או ב40 קמ"ש בדרך שאינה עירונית או בדרך מהירה , חציית קו הפרדה רצוף, גרימת סיכון להולכי הרגל במעבר חצייה, הסעת נוסעים ברכב כאשר מספר הנוסעים עולה על המותר.
פסילה על ידי קצין המשטרה
1. השיקולים - כאמור רק קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה רשאי לבצע פסילה מנהלית של רשיון הנהג. אולם הקצין חייב לשקול שני שיקולים עיקריים לפני שהוא מחליט לבצע את הפסילה ואם לאו. השיקול הראשון הוא ההנחה שאכן יוגש נגד הנהג כתב אישום מכיוון שאין צורך במלוא הראיות כאשר למעשה הדו"ח הוא כתב האישום. השיקול השני שיש לקחת בחשבון הוא רמת הסיכון של הנהג, הקצין צריך לנסות להבין האם הנהג הניצב בפניו באמת מסוכן לציבור, והאם השבה של הרשיון לנהג תהפוך את הנהג לגורם אשר יכול להוות סכנה לציבור.
2. פרמטרים מכריעים - במסגרת השיקול השני ישנם שני פרמטרים עיקריים לפיהם הקצין מחליט האם להחזיר את הרשיון לנהג. הפרמטר הראשון מתייחס לנסיבות המקרה. למשל אם העבירה הייתה במהירות מופרזת, אזי האם החריגה במהירות הייתה חריגה קיצונית, כי אם כן ניתן לומר שהנהג מועד לפורענות והוא אכן מסוכן לציבור. הפרמטר השני בודק את גיליון ההרשעות של הנהג, לדוגמא אם הנהג ביצע עבירה במהירות מופרזת וזו העבירה הראשונה שלו אזי יכול להיות שהקצין כן יחליט להתחשב בנהג למחול לו ולא להטיל עליו פסילה מנהלית.
השימוע – רגע האמת
1. להיזהר בשימוע - לדיון בפני הקצין ניתן להביא עורך דין שיסייע לנהג וישטח את טענותיו בפני השוטר. הנהג עצמו לא מחויב לדבר, למרות שקיימת המלצה כן לדבר. הדיון נערך עם פרוטוקול וטענות הנהג נרשמות. אם יתקיים דיון בבית משפט לתעבורה ניתן להגיש את דף הפרוטוקול כראיה בדיון, לכן הנהג צריך להיזהר כאשר הוא טוען טענותיו כיוון שכל מה שיאמר בשימוע יכול לשמש נגדו ביית המשפט במידה ותתגלה סתירה בעדותו.
2. כדאי מאוד להתייצב לשימוע - חובה להתייצב לשימוע בתוך שלושה ימים מן הפסילה שכן אם הנהג לא יתייצב בפני קצין המשטרה למרות הזימון, אזי יפסול הקצין את רשיונו של הנהג, ואם הקצין פוסל את הרשיון חזקה על הנהג שהוא יודע שהוא פסול ולכן אינו רשאי לעלות על הכביש.