ניהול סחר אלקטרוני - להפוך את הטכנולוגיה ליתרון עסקי
המסחר האלקטרוני (E-commerce) מחייב שינוי מידי בחשיבה העסקית של כל עסק ועסק ברחבי העולם בתחומי המכירות והמסחר.
בספרו " "העולם הוא שטוח", תומאס פרידמן, מתאר את החיים במציאות הגלובלית החדשה המחייבת כל אחד ואחד מאיתנו לבצע גיבוש תפישה חדשנית של המציאות. כדי להיות משמעותיים ורלוונטיים בעולם השטוח, "עולם ללא גבולות" עלינו לבצע התאמות ושינויי חשיבה בתחום העסקי.
יתרון רשת האינטרנט נובע מהיכולת שלה לגשר על הפערים הגיאוגרפיים הן ברמה המקומית והן ברמה הגלובלית ולהקטין את תלותן של פעילויות עסקיות וחברתיות בשיקולי מקום וזמן. המסחר האלקטרוני דרך הרשת יגדיל באופן ניכר את מגוון המוצרים אליהם נחשף הצרכן. הגדלת הנגישות למספר ספקים רב של אותו מוצר, תאפשר השוואת מחירים בעלות מינימאלית ורכישת מוצרים במחיר הזול ביותר.
כל פעולת רכישה כרוכה בשלוש שאלות עקרוניות: מה ברצוננו לקנות, היכן ניתן לרכוש את המוצר בתנאים הטובים ביותר וכיצד ניתן לבצע את הרכישה עצמה. השימוש ברשת האינטרנט מספק תשובות חדשניות ויעילות לכל שלושת הדרישות הנ"ל. באיתור המוצר ניתן כבר היום להשתמש במנועי חיפוש המאפשרים לאתר לא רק את המוצר המבוקש, אלא גם מוצרים תחליפים ומספקים שונים. פיתוח מנועי חיפוש חדשים יחד עם שיפור חווית קניה ללקוח ,מאפשרת איתור מוצרים לפי קריטריונים של מחיר, איכות, שירות, זמינות וכדומה. הרשת מאפשרת קבלת מידע ברמת אפיון המוצר, בפירוט מכסימלי, הכולל מפרט טכני ותצוגת המוצר עצמו תוך שימוש במדיה ויזואלית מגוונת על המסך. הצרכן יכול לקיים קשר אינטראקטיבי, עם ספקי המוצר ולקבל תשובות מידיות לשאלות ספציפיות. שלב הרכישה עצמה ניתן לביצוע בצורה יותר מהירה ויותר ידידותית למשתמש , על ידי מילוי טופס הזמנה אינטראקטיבי, שימוש באמצעי תשלום אלקטרונים כדוגמת כרטיסי אשראי.
השימוש הגובר באתרי השוואת מחירים והשיפור הגדל בביטחון השימוש באמצעי תשלום אלקטרונים, יגרום למחירי מוצרים רבים להתכנס למחירים אחידים. גורם שיזרז את התחרות בין היצרנים להתמקד בתחומי מגוון המוצרים , עם ערך מוסף ללקוח, ייעוץ לצרכן, והשירות לאחר הקנייה.
העסקים הקטנים והבינוניים סובלים מחסרונות תחרותיים הנובעים מריחוק ישראל משווקי חומרי הגלם , המוצרים וההון . השימוש ברשת האינטרנט כמנוף לפיתוח עסקי מהווה פוטנציאל גבוה למהפך עסקי, הפיכת המרחק הגיאוגרפי בין השחקנים הכלכליים השונים ברחבי העולם לחסר משמעות.
פתיחה ותפעול חנויות לסחר אלקטרוני באתרי המסחר המובילים בעולם כדוגמת eBay, Amazon
ו-Yahoo .
ביצירת תמהיל מכירה נכון מאפשרת הגדלת הרווחיות בהשקעה נמוכה מאד , חשיפה למיליוני לקוחות מידי יום ברחבי העולם, כאשר תהליכי הניהול העסקי הקיימים : רכש ו/או יצור, שרות לקוחות ,מערכות מלאי, גביה, ושילוח קיימים גם בעולם הסחר האלקטרוני.
התפרסם במגזין ספטמבר 2009 : עולם גדול של עסקים קטנים.
{להב – לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל.}