מאת: נחום בקשטנסקי, חברת דרייבר השכרת נהגים.
1.בדקו היטב כי המוכר הינו הבעלים הרשום ברישיון הרכב. אל תתפתו לקבל סיפורים של: "אמא שלי אחותי אחי גיסי גיסנו וכו'. במקרים כאלה עדיף לכם לסרב לרכישה, נוצצת ככל שתהיה.
2. יש לראות את הרכב באור יום. לא בחניון, לא עם פרוז'קטור קסנון, אך ורק באור יום.
3. רכב נקי מידי ומרוסס עלול להיות חשוד. [הכוונה היא בתרסיסי לוח שעונים, ריחות למיניהם, גלגלים מבריקים, פגושים שחורים ומבריקים] בדרך כלל מגוון הצרות שמעלימים באמצעות ספריי. עם הקניה, הרכב אולי יהיה נוצץ, אבל מהר מאוד תגלו סימנים המתחילים בריח עישון חריף או בצמיגים מיובשים ועד לפגושים מתפוררים והרשימה עוד ארוכה.
4. חשוב לבדוק שרישוי הרכב נעשה ובזמן. השוו את התאריך בתוקף הרישיון לזה שבחותמת מכון הרישוי - לחתימת מכון רישוי לאחר התוקף נידרש הסבר מדוע הרכב לא עבר טסט בזמן. בכל מקרה אין לקנות רכב ללא רישוי למרות מגוון הסיפורים של: "אין בעיה ויש לי חבר".
5.בדקו כי על גבי הרישיון מופיע מספר הבעלים הקודמים של הרכב. המספר +1 הוא המספר הנכון. הבעלים הנוכחי יהפוך לקודם רק לאחר רכישת הרכב כך כשרכב הנו יד ראשונה, בסעיף בעלים קודם ייכתב: 00.
בכל מקרה חשוב לדעת: סוחרי רכב מורשים על ידי מדינת ישראל רושמים את הרכב תחת המונח: "תו סוחר". רישום זה אינו נספר ,לכן כדאי ורצוי לקבל במשרד הרישוי רשימת בעלים קודמים על מנת לדעת האם הרכב עבר אצל סוחר.
6. בדקו כי ברישיון הרכב לא מופיע רישום מקורי מחברות השכרה ליסינג וכו'.
7.בדקו כי הביטוח בתוקף [כך ניתן לדעת שלא מדובר ב"פיל לבן" שעמד בחצר תקופה ארוכה].
8. בדקו כי אין עיקולים ושעבודים הרשומים של הרכב. במידה ולא בודקים במשרד הרישוי, יש לשלם למוכר רק לאחר העברת בעלות.
9. בצעו את הבדיקה במכון שאינו מומלץ ע"י בעל הרכב .בכל מקרה אין לקבל בדיקה שלא נעשתה בנוכחותכם.
כל העצות הנ"ל טובות ונכונות. אבל מניסיוני, הדרך הטובה ביותר להתחיל תהליך של רכישת רכב היא דווקא במוסך.
10. ממליץ לכם להיפגש עם בעל הרכב במוסך בו הוא מטפל ברכב ובמידה ואין מוסך כזה, רדו מהרכב - אין מה להיכנס בכלל לתהליך של קניה.
התנהלות במוסך:
- א. בקשו מבעל המוסך להפיק [מדובר בלחיצת כפתור] דו"ח היסטורית טיפולים לרכב. בדיקה ראשונה: בררו כמה כרטיסי עבודה נפתחו לרכב בשנה האחרונה? כך אפשר לדעת את תדירות הביקורים של הרכב במוסך.
- ב. בדיקה שנייה: האם הטיפולים בוצעו בזמן על פי קילומטרג או על פי זמן [במקרה של קילומטרג נמוך].
- ג. השוו: מה היה הקילומטר בטיפול האחרון ומה הקילומטר היום? והאם יש צורך בטיפול נוסף? [דבר שיכול ליקר משמעותית את קנית הרכב].
- ד. תקלות חוזרות: סביר להניח כי רכב שהיה מספר רב של פעמים לגבי תקלה שלא נפתרה, יסבול מתקלה זו שוב. על תקלות מוזרות כמו החלפות של צמת חוטים, מחשבים וכו' - בקשו הסבר כיצד נגרמו.
וצעד אחרון לפני שאתם ניגשים למכון הבדיקה, בקשו מבעל המוסך הצעת מחיר [לא חוות דעת כי את זה, לא תקבלו] מה התיקונים טיפולים שצריך לעשות וראו בזה חלק ממחיר הקניה. אל תשכחו: המלך מת, יחי המלך החדש. כלומר, מהרגע שתהיו בעלי הרכב, אתם הלקוחות ולא המוכר. לכן, לבעל המוסך יש אינטרס ברור לתת לכם את העצה הנכונה על מנת שתהיו מרוצים ותמשיכו לטפל אצלו. בכל מצב אחר, מכירת רכב היא אובדן לקוח למוסך...
לשאלות נוספות, כנסו לאתר: http://www.driver4u.co.il/