קורסי העצמה- תרומה לשינוי פני החברה קורסי העצמה לנשים הינם אחת התרומות החשובות של החוק למינוי ממונות על מעמד האישה במשרדי ממשלה ויועצות בערים. אם תהליך הסוציאליזציה מעצב נשים, באופן שאינו מכוון אותן להישגיות בעולם העסקים והקריירה, הרי שקורסי העצמה מתיימרים לבצע מעין תיקון לעוול, ולעצב מחדש את הנשים, כך שתתאמנה למציאות העסקית הדינאמית- תחרותית- שיווקית של המילניום השלישי. האמנם?. פרופיל המועצמותמידי שנה חוות אלפי ועשרות אלפי נשים ברחבי ישראל, תהליכי העצמה שונים; קורסים, סדנאות, מעגלי נשים ותהליכים פרטניים של העצמה ואימון. הנשים שפונות למסלול ההעצמה, אינן מודעות לדרישותיו, כמו גם לא להבטחותיו. כל שהן יודעות הוא, שהנקודה בה הן מצויות בחייהן העכשוויים אינה משביעה את רצונן. גיל הנשים נע בטווח שבין 35- 55, רובן "גידלו" בעלים וילדים/ילדוות ועבדו במקצועות שונים. המשותף לכולן, הוא הרצון לעשות משהו למען עצמן. בחלק גדול מהמקרים מגיעה אישה לתחושה ולרצון, לפעול למען עצמה, לאחר משבר; אבדן, בגידה, מוות, מחלה, פיטורין או גירושין. נשים צעירות ממעטות להגיע לתוכניות העצמה, עקב מצוקת זמן, הנובעת מסדר עדיפויות אישי- חברתי של נשים: המשפחה, קרי זוגיות ואימהות- לפני חיים אישיים של האישה. תחילת התהליךהעצמה (Empowerment) הינה תרומה של הגישה הקהילתית, והיא מתייחסת לקהיליות המאופיינות בחוסר אונים, חוסר שליטה על מצבן וחייהן והיעדר כישורים וכלים, המונעים את השתתפותם בדיסקורס הציבורי. אנו מדברות על אוכלוסיות "מוחלשות", או על אוכלוסיות "מובסות". תהליך ההעצמה מתכוון להקנות כלים ומיומנויות לאותן אוכלוסיות, למטרת שיתופן בדו- שיח האזרחי. בקטגוריית האוכלוסיות "המוחלשות", הזקוקות להעצמה, אנו מוצאות את אוכלוסיית הנשים. כאשר אנו בודקות מיומנויות וכישורים, ההתייחסות הינה לאלו הנדרשים במרחב הציבורי, דהיינו, במקומות העבודה ובעולם העסקים. אנו מתעלמות לחלוטין, מהמיומנויות הנדרשות במרחב הפרטי, קרי בסביבת התא המשפחתי, בבית. בעוד שבמרחב הציבורי, אנו מדברות על תחרותיות, שיווק, פרזנטציה, מכירה, מיצוב, מיתוג, משא ומתן, ניהול מקונפליקטים, או בחינת כדאיות, הרי שבמרחב הפרטי, אנו מתייחסות לתכונות חיוניות אחרות המצופות מהאישה, כגון סבלנות, סובלנות, הכלה, אמפטיה וסימפטיה, קבלה, טיפוח, ויתור, והבנה אין סופית וללא תמורה. במבט ראשון נראה, שמדובר בשתי "שפות" שונות לחלוטין. מגוון התכונות הנפלאות, בהן מצוידות נשים, הינו תוצר של הבנייה חברתית (תהליכי סוציאליזציה). ואולם, תכונות אלו, אליהן מכוונת החברה את הנשים, מתאימות ומותאמות להתנהלות הנשים במרחב הפרטי, ואינן מתאימות לניהול עצמי מוצלח של האישה, במרחב הציבורי. במילים פשוטות, אישה סבלנית, סובלנית, מבינה, משקיעה ללא תמורה וללא חשבון כדאיות, מטפחת, מעניקה ומזדהה, לא תצליח להגיע למקום נכבד בצמרת ארגון כלשהו, לעיתים, לא תצליח לשרוד בו בכלל. תהליך ההעצמה- "תיקון" לתהליכי חברות של נשים לנשים בתחילת תהליך ההעצמה דילמה פנימית, בין הדרך, בה צעדו רוב חייהן, לבין תחושת חוסר נוחות, וחיפוש אחר ה "משהו" שחסר להן בתחושה הפנימית. הן בעיצומו של קונפליקט. תהליך ההעצמה, לא זו בלבד שאינו פותר בשלב הראשון את הקונפליקט, אלא אף מעצים אותו. בשלב הראשון של ההעצמה מקבלת האישה מידע, במגוון תחומים, שגורם להצפה פנימית, מעלה שאלות, מחשבות, תהיות. מנקר ללא הפסקה ומאיים לערער את מעט הביטחון, שנותר לאישה, למרות המצב ההתחלתי בו היא נמצאת. העצמה "מפרקת" את חייה של האישה, ביחד איתה, פיסה אחר פיסה. ראשית, נבדקות המניפולציות* המפעילות נשים, על פי התוויות חברתיות ב- 12 תחומים (*מודל STS לשחרור ממניפולציות), נבדקים ערכים, אמונות והתנהגויות וההלימה, או בעיקר, חוסר ההלימה ביניהם. שאלת השאלות והחיטוט הפנימי מעצימים את הקונפליקט הראשוני, ומתחילים דיאלוג פנימי, בין האישה לבין ה "משקיפה" האישית, אותה היא מתחילה לבנות, להכיר ובסופו של תהליך, גם לכבד ולאהוב. מהו בעצם קונפליקט? קונפליקט הוא ריב, מחלוקת, אי- הסכמה בין צדדים. במקרה של קונפליקט פנימי של האישה בתהליכי העצמה, מדובר בקונפליקט בין ה"אני" המקורי של האישה, לבין ה"אני" המתחדש- המתגבש במהלך התהליך. שני סוגים קונפליקטים: קונפליקט "רע"- קונפליקט סביב יחסים מצב הערות (ערות של המודעות האישית) בו נמצאות נשים בתחילת התהליך, עלול להוביל לריב סביב יחסים של האישה עם הסביבה הקרובה: בן הזוג והילדים/ות. לדוגמא: טענות של האישה המתעצמת, נגד אי- שוויון, בין מה שהיא כאישה מקבלת, לבין מה שבן הזוג מקבל, או ריב על זכויות במקומות עבודה. קונפליקט סביב יחסים הינו בלתי יעיל: אינו משיג את מטרותיו ומעכיר את מערכות היחסים. קונפליקט זה הינו התמרור האדום הראשון, המאותת לאישה על הסכנות האורבות לה, בתהליך ההתעצמות האישית שלה, ועל עלויותיו. קונפליקט "טוב"- קונפליקט סביב מטרותריב על מטרות, בניגוד לריב על יחסים מוגדר כריב עקרוני, יעיל בדרך כלל ומשיג את מטרותיו. אותה אישה שרבה לפני כן על "זכותה" לצאת, ללמוד, להתקדם, פועלת לאחר השלב הראשון בהעצמה האישית שלה, ממקום אחר, זה שגורם לה להרגיש, ש"מגיע לה", שזו "זכותה", היא מסוגלת להתחיל לחשוב על מטרה, להתמקד בהווה ובעתיד, היא מפסיקה להיות מוכנה להתנהל כ "קורבן", ועושה את צעדיה הראשונים, כדמות פרו- אקטיבית (יוזמת ולוקחת אחריות על העשייה). 5 סגנונות התמודדות עם הקונפליקט שמעורר תהליך ההעצמה בתחום ניהול קונפליקטים אנו מכירות 5 סגנונות התמודדות, כאשר, הם נעים על מערכת של שני צירים סותרים: ציר האסרטיביות מחד וציר שיתוף הפעולה מנגד. בתהליכי העצמה, אותם כבר הגדרנו, לפחות בשלביהם הראשונים כקונפליקט, מתמודדות נשים, באחת מתוך 5 סגנונות ההתמודדות:סגנון 1- התחרותית. אסרטיביות גבוהה ומינון נמוך של שיתופי פעולה. מרגע שעלתה על מסלול ההעצמה, לא ניתן לעצור אותה. היא ממוקדת במטרה, לא נותנת לסביבה לייאש אותה, זקוקה למעט תמיכה משפחתית, אם בכלל. סגנון 2- המוותרת. מינימום אסרטיביות ומקסימום שיתופי פעולה. היא איננה עומדת על דעתה, מוותרת לכל מי שעושה "שריר" קטן של אי- שביעות רצון, והכל, על חשבון רצונותיה שלה. סגנון 3- הנמנעת. אין בה לא אסרטיביות ולא שיתוף פעולה. היא קפואה, משותקת, חסרת יוזמה, חסרת מוטיבציה, חסרת מטרה, חסרת עניין. סגנון 4 - האינטגרטיבית. חזון אחרית הימים. האישה, שמסוגלת ללכת על קו התפר של אסרטיביות, הדואגת לאינטרסים שלה בתהליך ומנגד, לשתף פעולה עם הסביבה, תוך התחשבות ברצונותיה, חששותיה וקשייה. מקסימום אסרטיביות ומקסימום שיתוף פעולה. סגנון 5- המתפשרת. גם היא וגם הסביבה מתוסכלות ומפסידות בתהליך. מה שנקרא LOSE- LOSE. מעבר מתפיסת עולם של או- או לגם וגםהאינטגרטיבית וגם התחרותית מבינות את החשיבות של התנהלות, על פי תפישת גם- וגם. גם קריירה וגם אימהות, למשל, תוך הגדרת סדרי עדיפויות, "עיגול" פינות, ויתור על מושלמות, הנמכת ציפיות בלתי הגיוניות. חשיבה של גם- וגם בתיאוריות של ניהול קונפליקטים מסתכמת ב- POSITIVE SUM (סכום חיובי), בעוד שחשיבת או-או מסתיימת ב- ZERO SUM (סכום אפס, פשוטו כמשמעו). הנמנעת והמתפשרת והמוותרת משתמשות בחשיבת "או- או" ולכן מפסידות בתהליך, את ההזדמנות לצמוח, מעבר למחסומי הפחד משינוי וחוסר היכולת להתמודד עימם. קורסי העצמה- תרומה לשינוי פני החברה פתחתי את מאמרי בשתי אמירות נוקבות:
- "קורסי העצמה לנשים הינם אחת התרומות החשובות של החוק למינוי ממונות על מעמד האישה במשרדי ממשלה ויועצות בערים".
- "קורסי העצמה מתיימרים לבצע מעין תיקון לעוול, ולעצב מחדש את הנשים, כך שתתאמנה למציאות העסקית הדינאמית- תחרותית- שיווקית של המילניום השלישי".
מסכימות? מתנגדות? מתלבטות?. העיקר שתחשובנה ותהיינה בתהליך. ביבליוגראפיה:1. Benhabib,1992 אצל ברזילי, 2001)2. סדן, 1997.
שירית בן- ישראל מרצה, יועצת, חוקרת ומאמנת נשים בעסקים ובקריירה מומחית להעצמה מעשית של נשים מנכ"לית STS החברה המובילה, בתחום העצמה מעשית של נשים מנהלת פורומים בפורטל תפוז: 'נשים בעסקים ובקריירה' 'הדרכה' אימייל: sts4u@bezeqint.net