מ מס מסרט: מסרטות וידאו דיגיטליות
מערכת Telcoshops.COM איך שלא נהפוך את הדברים מדובר בהנאה לשמה. ואנו לא מדברים רק על צילום או הסרטה. הכיף מגיע בצורת העריכה והמשחק בחומר הגולמי. אז רגע לפני שאתם מתאהבים, הבאנו מספר מרכיבים ודגשים שרצוי להכיר טרם בחירת המסרטה הראשונה, אותה ראיתם אצל השכנה.
מסרטות הוידאו האנאלוגיות המוכרות לכולנו נמצאות סביבנו כבר למעלה משני עשורים. הקלות והנגישות שיצרו מסרטות הווידאו לתיעוד ילדנו ובכלל חיינו הפך ממוצר נובורישי בעבר, לכלי חיוני לכל בית. עם כל הקלות שאפיינו את המסרטות ברמות התיעוד והצפייה במכשיר הווידאו, בא הקושי לערוך ולשפץ במעט את מה שכבר הוקלט. ולכך באו כפתרון המסרטות הדיגיטליות.
מסרטת הוידאו הדיגיטלית, כמו כל מסרטת וידאו אנאלוגית מאפשרת לנו להקליט את המתרחש סביבנו, אך הבשורה לא שם. אפשרויות המסרטות הדיגיטליות מגיעות עם עוד כמה תוספים חשובים באיכות ההסרטה, הצילום הסטטי והקול, והכל בשם הדיגיטליזציה. יכולת המסרטה לאגור את המידע למצב צבירה בפורמט דיגיטלי, פותח עולם מלא לשיתוף, למשחקי עריכה ותוספים מגוונים לסרטונים מבית היוצר הפרטי שלנו.
המסרטות מגיעות עם לא מעט אפשרויות ודגמים, עם זאת כולן פועלות על אותו העיקרון, של המרת האותות האנאלוגיים למידע מקודד דיגיטלי. המידע הנצבר נשמר לרוב ע"ג קלטות קטנות כפי שהיו עוד בעידן המסרטות האנלוגיות. במגוון קלטות המוצעות כחלק ממפרט המסרטה. המגוון אומנם לא רב, אך עם דקויות שחשוב להכיר. מלבד הזיכרון בצורת קלטות הוידאו, קיימות מסרטות קצת יותר יקרות המכילות צורב DVD, הצורבות את המידע למיני דיסק DVD.
חלופה נוספת הנמצאת בהיצע מועט ולו בשל העלויות, הן המצלמות השופכות את המידע לכרטיס זיכרון נשלף דוגמת כרטיסי ה- SD. איך שלא נהפוך את הדברים מדובר בהנאה לשמה. ואנו לא מדברים רק על צילום או הסרטה. הכיף מגיע בצורת העריכה והמשחק בחומר הגולמי. אז רגע לפני שאתם מתאהבים, הבאנו מספר מרכיבים ודגשים שרצוי להכיר טרם בחירת המסרטה הראשונה, אותה ראיתם אצל השכנה.
מסרטה דיגיטלית: פרמטרים עיקריים
- תבניות הקלטה
- המסרטות הדיגיטליות יכולות להגיע במגוון תבניות הקלטה, תבנית המקבילה בפעולתה לכרטיסי הזיכרון במצלמות הדיגטליות. ההבדלים הינם בגדלי הקלטות ובעיקר התאמתם לסוגי המצלמות.
- MiniDV: תבניות המסרטות הדיגיטליות הנפוצות ביותר מגיעות בתבנית ההקלטה הנפוצה Mini DigitalVideo MiniDV, המציעה איכות גבוהה של תמונה וקול לעומת איכויות ההסרטה האנלוגיות. מראה קלטות אלו קטן לעומת הקלטות המוכרות מעידן האנאלוג.
- DIGITAL8: פורמט קלטות לא הכי נפוץ, מבית היוצר של חברת סוני המותאם למעט סוגי מסרטות. קלטות אלו זהות לקלטות שהיו בעידן המסרטות האנאלוגיות. מה שמזכיר לנו את גודלן, הלא קטן.נקודה לציון - בקלטות Digital8/Hi8, המשמשות גם כקלטות אנאלוגי גודלן הנקוב ב- Hi8 (הפורמט האנאלוגי) תואם לקיבולת הניתנת למיצוי במסרטה אנאלוגית. ואילו בשימושן במסרטה דיגיטלית הקיבולת בפועל לפורמט ה- Digital8 (הדיגיטלי) הינו מחצית מהערך הנקוב בקלטת.
- בשל גודלן הקטן של קלטות ה- MiniDV, לעומת קלטות ה-Digital8/Hi8 כך יתרונן של מסרטות ה-MiniDV בגודלן הקטן יותר. למי שמתעקש על מסרטה קטנטנה.
- MicroMV: הקטנה ביותר מבין הקלטות, גם היא מבית סוני. קטנה אף מה- MiniDV. עם זאת, בפורמט זה המידע דחוס יותר מבפורמטים אחרים ומקודד בצורה שונה, כך שלא ניתן לערוך את הסרט בתוכנות עריכת וידאו הנפוצות ללא המרה לפורמט מוכר יותר. קיימות תוכנות בודדות התומכות בעריכת הוידאו ישירות מקלטות MiniDV דוגמת Pinnacle Studio, ותוכנת העריכה של סוני.
- Mini DVD-R: בין אמצעי הזיכרון העדכניים שבמסרטות הדיגיטליות. בדומה לשמירת המידע במחשב, כך במסרטות בעלות DVD R/RAM. המידע הנצבר במסרטה נצרב ישירות לדיסק נייד או קבוע המצוי במסרטה בפורמטים המוכרים לנו. שימו לב לאלגוריתם הצריבה על הדיסק, כך שתוכלו לנצל עד מקסימום את המקום הפנוי במדיה. עם זאת, החיסרון הוא חוסר נוחות בולטת בעת עריכת הסרט במחשב, הן מבחינת מהירות הקריאה והן מבחינת ההתמצאות בין הקטעים שבמדיה
- נכון להיום מחירי המסרטות הדיגיטליות הממוצעות עולות כמה מאות שקלים יותר מאחיותהן הוותיקות - האנלוגיות. בכדי למצות את יכולות הדיגיטל, ולהינות יותר מפירות ההסרטה, חשוב להיכנס 'בלי פחד' לעולם העריכות הדיגיטליות. אחרת סתם השקעתם כסף, רק בשביל תדמית חברתית.
- כצעד ראשוני, ניתן להתחיל במדור עשה בעצמך בכדי לשבר את הקרח הראשוני.
- תהנו מזה!
- עדשה
- כל מצלמת וידאו ומצלמה בכלל מצויידת בעדשת זום, המאפשרת מבט ריחוק וקירוב לאובייקט הצילום. יצרני המסרטות הדיגיטליות גאים בפרסומיהם ביכולות עדשת הזום של המסרטה. אך הם לא תמיד דואגים להבדיל בין הזום אופטי לזום הדיגיטלי
- זום דיגיטלי: ביטויו של הזום הדיגיטלי הוא בהגדלת (נכון יותר מריחת) חלק מן התמונה על מנת למלא את המסך. במימוש הזום הדיגיטלי בצורה מוגזמת התמונה תהיה לעתים "מפוקסלת" בחלקיקים מסויימים ולתת תמונה לא נעימה.
- זום אופטי: הזום האופטי הוא המרכיב היותר חשוב במפרט המסרטה כל עוד זה נוגע לזום. ביטוי הזום האופטי הוא ביכולת המסרטה להתרחק או להתקרב לאובייקט מבלי לפגוע באיכות הצילום ורזולוציית הצילום.
- חיישן CCD
- חיישן ה- CCD Charge coupled device של המסרטה הדיגיטלית אחראי על המרת האור הנקלט במצלמה לאותות חשמליים שפירושן בסופו של תהליך, מידע דיגטלי. מסרטה בעלת שלושה חיישני CCD לוכדים את התמונה בשלוש אופנים, אחד לכל צבע יסוד. ותוצאתו שיפור חדות התמונה והצבעים הנצפים.
- אם נחזור לצילומי סטילס במסרטות, בהיעדר שלושה חיישני CCD, אין מה להתחיל לנסות לצלם סטילס, אלא אם כוונתכם להציגם רק ע"ג המחשב, לעד.
- צילום תמונות סטילס
- מסרטות הוידאו בעיקרן נועד לסרטונים. אך לעיתים נהיה מעוניינים באפשרות כי תשרת אותנו גם בתור מצלמה לעת מצוא. אחרי הכל לא ניסחב עם שני מוצרים שעשויים לבצע את אותן פעולות.
- המסרטות הדיגיטליות ברובן יכולות לשמור תמונות סטילס (תמונה נייחת) בכרטיס זכרון נייד הנלווה למסרטה, ברזולוציות לא הכי גבוהות, בהשוואה למצלמות הסטילס. חשוב להדגיש כי צילומי סטילס במסרטות הממוצעות, תניב איכות תמונה המקבילה למצלמות דיגיטליות ברזולוצייה של עד 2 מגה פיקסלים - תלוי באיכות המסרטה. שזה בחלט לא רע למי המייעד את התמונות למשמרת במחשב או לחילופין לתמונות בגדלים קטנים.
- במידה ומלכתחילה אתם רואים במסרטה הדיגיטלית גם כמצלמה לכל דבר, יש להתמקד במסרטות בעלות 3CCD ולמעלה מ- 2 מיליון מגה פיקסלים. על זה יש להבהיר כי התמונה המצולמת תייועד לגדלי תמונה של עד13 ס"מ, במקסימום. אחרת תהיהמרוחה מדיי.
- כרטיסי זיכרון
- כרטיס הזיכרון הוא רכיב המגיע במרבית המקרים במסרטות האיכותיות יותר,כזיכרון הנוסף לקלטת או תבנית ההקלטה המקורית. הוא אמור לשרת אתכם כציר שמירה נוסף,עליו ניתן להקליט קטעי וידאו קצריםותמונות הסטילס. ניהולו הוא בדיוק כמו במצלמות הדיגטליות. בכל שלב ניתן למחוק מן הכרטיס כל קטע שאינכם מעוניינים בו עוד. הן באמצעות המסרטה עצמה והן באמצעות המחשב, לאחר שחיברתם אליו את המסרטה.
- בחלק מן המצלמות תמצאו כרטיס זיכרון מובנה, כך שכרטיס הזיכרון הוא חלק מן המצלמה עצמה. כרטיס זיכרון בעל נפח של MB 32 יספיק לכם לכמה עשרות תמונות סטילס, או לצילום קטעי וידאו של כ-15 דקות במקרה הטוב.
- מצלמות הוידאו הנעזרות בכרטיס זיכרון נשלף תומכות בסוג מסוים של כרטיס זיכרון. כל מצלמה לפי היצרן שלה. היתרון של כרטיסים אלו הוא שבתום הצילום ניתן להחליף את הכרטיס בכרטיס אחר.
- חשוב לבדוק במפרט המצלמה האם העסקה כוללת כרטיס זיכרון, שמחירו הוא כמה עשרות עד מאות שקלים (לפי נפח הזיכרון המצוי בו). ראו המאמר המורחב אודות כרטיסי הזיכרון.
- מסך צפייה מקבילה של ההסרטה ע"ג מסך LCD הצמוד למכשיר, הפך מזמן לכלי עבודה הכרחי במלאכת הצילום. באמצעות המסך ניתן לצפות בקטעים שאתם מסריטים בזמן אמת, ולהריץ טסט ראשוני לאחר ההסרטה בכדי לצפות בקטע ולהחליט אם לחזור גורלו או לעולם יישאר.
- רוב המסרטות הדיגיטליות מגיעות עם מסך LCD, כשלחלקם אפשרות הכיוונון לזווית הצפייה במסך. מה שמתיר חופש לידיים המונפות לאוויר בצילומי על. ועל זה בהחלט מומלץ להתמקד. גודלו של המסך לרוב לא צריך שיהיה גורם משמעותי וקובע. אלא אם כוותנכם לייעד את המסך גם לצפייה של ממש, ולא רק כבקר זמני. יש לקחת בחשבון, כי ככל שמסך המסרטה גדול יותר, זמן הסוללה מתקצר.
- יכולת צילום בחושך
- למסרטות דיגיטליות רבות אפשרות הסרטה אף בתנאי תאורה קשים במיוחד, אפילו כמעט ללא אור. שיפור משמעותי יופיע במפרט כאור אינפרא אדום, המסייע לצלם אף בתנאי חושך מוחלט. את האור הזה לא תוכלו לזהות בעיניכם אך המסרטה תוכל בקלות להקליט אף בתנאי תאורה קשים במיוחד.
- בחלק מהמצלמות תראו במפרט אורות LED הניתנות להתקנה על המצלמה (נורת LED אחת או יותר), ומאירות את השטח המצולם. חלק מן המצלמות מציעות את כל שלוש האפשרויות. אפשרות הסרטה בתנאי תאורה קשים (ואף ללא אור כלל) חשובים במיוחד עבור מי שמעוניין להסריט גם בשעות החשכה.
- חיבורים
- גם אם המסרטה הדיגיטלית שברשותכם הינו מוצר נפלא העומד בפני עצמו. צרכי העריכה, העברת המידע ושיתוף עזרים חיצונייםיהיו נחלתכם היומית. לכן דרושה הבדיקה כי המוצר יידע לתת מענה לכל צורך חיצוני, נוכחי ועתידי.
- יש לבדוק קיום יציאות למכשיר הטלוויזיהוידאומסרטה ישנהDVD, ושימושן, הן לצרכי צפייה והן לצרכי הקלטה מהם. היציאות החיצוניות הינן סטנדרטיות לכאורה, עם כי חשוב להכיר אותם, בכדי לא להתפספס. ראו המאמר אודות המחברים.
- אחרי הכל, המסרטה משמשת גם ככונן מדיה בפני עצמו היכול לשדר לעצמו או להקרין לצגים חיצוניים לו. נוסף על כך, יתרון המסרטה הוא ביכולת העריכה המאוחרת לסרטונים שזה עתה סיימתם. החלק היותר משמעותי בבחינת החיבורים, הוא בחינת היציאות הדיגיטליות מהמסרטה לכיוון המחשב. חשוב לא להתפשר על פחות מיציאות UBS 2.0 ואו יציאת Fire Wire, המהירה יותר. קבצי וידאו הינם בעלי נפח גדול, והעברת קבצים אלו ביציאת FIREWIRE תהיה מהירה בהרבה ומייאשת פחות.
- חשוב שתתכוננו, כי בהיעדר יציאות תואמות למחשב מלאכת העברת המידע למחשב, תהיה מתישה, עד כדי התקעות המחשב עקב עומס רב.
- צילום עצבני: יכולות הצילום הממוצעים המאפיינים את רובנו לא יניבו את ההסרטה האחידה והיציבה.
- מי מאיתנו המכירים את ככללי הטקס המאפיינים כל הורה סביר לילדים בני גן או בית ספר, יודע כי לאחר מספר דקות לא רב, מגיעה שלב העייפות ואיתה העצבנות מעצם ההסרטה עצמה.
- עלותה של חצובה בסיסית לא גבוהה כלל. אל תשכחו לקחת גם אותה בחשבון.
- חשוב לציין, כי במידה והחלטתם לקנותמסרטה דיגיטלית, כדאי לשקול רכישת צורב למחשב. עלות צורב DVD (זו העדיפות) הוא כעשירית מעלותה של מסרטה דיגיטלית, ובאמצעותו תוכלו לייצר את סרטיכם בעצמכם ולשכפלם חופשי. והעיקר לפרוק את קלטות המסרטה, לפרק הבא בצילומיכם..
- מיקרופון
- קול הוא מרכיב חשוב בהסרטת סרט. לרוב נמצא המיקרופון המובנה במסרטה ע"ג המסרטה עצמה. מיקרופון שכזה קולט רעשי רקע לא רצויים בעיקר מהאדם המסריט את האירוע. במצלמות מסוימות המיקרופון ממוקם בחזית המצלמה המפיק איכות קול ברורה יותר מאלו המובנים. בחלק מן המצלמות הרחיבו את תועלת המיקרופון החזיתי וצרפו אליו את יכולת הזום הקולי. יכולתהמתקרבת לאובייקט המוסרט כביכול, וממוקדת לקול הבוקע מאובייקט הצילום.
- מעבר למיקרופון הטבוע במסרטה, יש לבדוק האם קיימת האפשרות לחיבור מיקרופון חיצוני, להקלטה איכותית יותר. ניתן לרכוש מיקרופנים אלחוטיים, סטריאופונים איכותיים ומיקרופונים ייעודיים למטרות שונות. אופצייה זו מתבקשת לכל מי המעוניין כי איכות הקול בסרטון תתקרב למציאות. ולא תישמע כאילו בקעה מתוך צינור ועם רעשי לוואי מופלאים.
- חצובה
- מי מאיתנו המכירים את כללי הטקס המאפיינים כל הורה ממוצע לילדים בני גן או בית ספר, יודע כי לאחר מספר דקות לא רב של הסרטה, מגיעה שלב העייפות ואיתה העצבנות מעצם ההסרטה עצמה. זאת מבלי לציין את הפספוס של האירוע בהתהוות שלו.
- החצובה, הכלי הבלתי נחשב הזה, נחיצותו ומשמעותו רחבה ובלתי מבוטלת כלל. באמצעותה איכות ההסרטה מגיעה לרמות גבוהות. יצבות הסרט גבוהה, וללא רעידות בפריימים. עלותה של חצובה בסיסית לא גבוהה כלל. אל תשכחו לקחת גם אותה בחשבון.
- מקשים
- גם המצלמה הכי חדישה הנחשבת לגאדג'ט המדהים ביותר, יכולה להיות בלתי נסבלת במידה והמבנה הארגונומי שלה לא יעלה בקנה אחד עם האינטואיטיביות האנושית. שימו לב שהכפתורים גדולים מספיק ונוחים לשימוש מהיר, במיוחד לבעלי אצבעות קטנות. לחובבי הקופמקט למינהם, המצלמות יכולות להגיע במימדים קטנים מאוד, וכך גם כפתורי ההפעלה. יש לציין כי במצלמות הקומפקט, הרבה מקום לכפתורים אין. לכן יהיה עליכם להשקיע קצת יותר בפענוח הגישה לתפריטים.
- סוללה
- החופש לצלם ולהסריט ללא דאגות זמן, מגיע מכמה אפשרויות. בינהם זמן הסוללה. הסוללות הממוצעות המסופקות בעת הרכישה מאפשרות לרוב, ובשימוש סביר, בזמן הסרטה של כשעתיים ואולי טיפה יותר. ניתן להאריך זמן זה ע"י ביטול הצפייה במסך ה- LCD. בכדי לא לבטל את ההנאות שבהסרטה, מומלץ להצטייד בסוללה רחבה יותר או שדרוג לסוג סוללות עמיד יותר. פרטים נוספים על סוגי סוללות והדקויות שבינהן במאמר - סוללות.
- משקל
- בעבר משקל המסרטות היה בסביבות הקילו פלוס. אם לזה נוסיף את הציוד הנלווה כגון תיק נשיאה סוללה וקלטת נוספת, התענוג כבר הופך למטרד. עם השנים והתפתחות הטכנולוגיה משקל המסרטות קטן בהתאם ואיתן העזרים הנלווים.
- במידה ואתם בתנועה מתמדת, משקל המסרטה מהווה שיקול לא מבוטל. עם זאת, משקל נמוך מדיי יכול להעיד אולי על מסרטה קטנה ולא חכמה.. ורצוי לבדוק זאת. בחישוב המשקל, יש לקחת בחשבון את משקל הציוד הנלווה הנוסף: תאורה, סוללה נוספת, קלטות נוספות וכיוב.
- תוכנות
- תוכנות עריכת וידאו בסיסיות לרוב מסופקות עם המסרטה. ודאו כי קיבלתם תוכנה שתאפשר לכם לערוך את הקטעים שתצלמו באופן ידידותי המותאמות למסרטה הנוכחית. ואם ניתן בליווי מדריך נוח בעברית, לפעולות שונות בתוכנה הכי טוב.
- תיק נשיאה
- כדאי להקפיד שתיק הנשיאה יהיה נוח לסוחב, ובעל מקום להכיל כל ציוד נלווה למסרטה. ובעיקר אם הוא מגיע כחלק ממפרט המסרטה או כהטבה..
- אז קדימה, לעבודה. כבר הסרטתם אותו זוחל?
מאמר זה מוגש באדיבות www.telcoshops.com מגזין לצרכנות תקשורת ודיגיטל - בשיתוף www.getit.co.il אתר הקניות של תפוז אנשים.
http://www.getit.co.il/ie2/articles.asp?ArtID=50
http://www.getit.co.il/ie2/articles.asp?ArtID=50