"בית חולים שדה" להסברה הישראלית
בימים אלו, כאשר הסיקור התקשורתי על מאמצי החילוץ בהאיטי הולך ופוחת (העולם עובר להתעניין באסונות הבאים בעולם וכמובן באירוע המסעיר מכולם - הפרידה של בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי), והמשלחת הישראלית הגדולה להאיטי מתחילה אט אט לחזור ארצה, נשאלת ביתר שאת השאלה שגורמים בכירים רבים במדינה מתעניינים בה ומשקיעים בפתרונה מרץ רב - האם משלחת החילוץ הישראלית להאיטי אכן תרמה להסברה הישראלית? האם מלים חמות מביל קלינטון (שגם כך מחמיא לנו לא מעט), ממספר מנהיגים בעולם וממספר כוכבים הוליוודיים מסייע לתדמיתה של ישראל? האם העולם "יעזוב אותנו בשקט" לתקופה מסוימת ויפסיק לקרוא לנו "מדינת אפרטהייד" ולגדר ההפרדה The Wall (עם כל הקונוטציות השליליות מההיסטוריה הנלוות לשם זה) מאחר והוא רואה עד כמה אנחנו מוסריים והומאניים?
התשובה, לטעמי, היא לא וכן. לא, מאחר ומשלחת הסיוע הישראלית לא באמת תורמת למאמצי ההסברה של ישראל בעולם בנושא הפלשתינאי או הסכסוך הערבי - ישראלי. הדיווחים הרבים על המשלחת הישראלית (בין השאר תודות למהלכים מצוינים ולמאמצים רבים של דובר צה"ל ושל משרד החוץ) לא מתייחסים לסכסוך באזור. הם מסקרים את יעילותה של המשלחת הישראלית במסגרת סיקור המאורעות בהאיטי, ובהשוואה לפעילותן של מדינות אחרות בהאיטי. גם העובדה שמדובר בנציגי הצבא הישראלי מסוקרת באופן מועט יחסית. כלומר, הצופה האמריקאי או האירופי הממוצע הרואה כתבות של גבורתם של הרופאים הישראלים, לא נעשה ציוני הדוק או משנה את דעתו על אכזריותה של גדר ההפרדה (אם חשב כך מלכתחילה).
אז במה כן מסייעת המשלחת הישראלית להסברה? בחיזוק תדמיתה של ישראל כמדינה מודרנית, דמוקרטית, מתקדמת ומשתייכת לעולם הראשון. ואל יקל הדבר בעיניכם - בניגוד לתפישתנו את עצמנו כ"וילה בג'ונגל" במזרח התיכון, מרבית הציבור הרחב בעולם המערבי עדיין רואה אותנו כמדינה מתפתחת, פרימיטיבית יחסית, ומקשר אותנו בעיקר למלחמות ולטרור. לכן, כל תמונה ואזכור של פעילויות "נורמאליות" ישראליות, כמו פעילות החילוץ בהאיטי (וגם הצלחה של נציגים ישראלים בחו"ל, כמו יוסי בניון, בר רפאלי, שחר פאר וכו') , היא תמונה פחות של ילדים פלשתינאים מסכנים, של פצצות זרחן או של מחסומים.
לפני כחודשיים הרציתי בכנס קוסמטיקה גדול בשבדיה, בנושא שיווק. הוזמנתי להרצות בכנס מטעם חברת קוסמטיקה שבדית שמשווקת בשבדיה את מוצרי ים המלח, במטרה לתת כלים וטיפים ל- 150 סוכנות מכירה שבדיות (אכן, אני עוסק בעבודה קשה...) כיצד למכור את המוצרים ביעילות. הייתה זו נסיעתי הראשונה לשבדיה, הימים היו ימי הכתבה שהתפרסמה בשבדיה על השימוש שישראל עושה בגופות של פלשתינאים, והופתעתי מאד מהיחס החם לו זכיתי, ומהיחס החם לו זכו המוצרים הישראליים. בכנס עצמו הוגרלו פרסים כדי לתמרץ את המוכרות, והפרס הראשון היה - נסיעה לישראל וביקור בים המלח... זה היה פשוט מדהים - רוב המשתתפות קנו במהלך הכנס כרטיסי השתתפות להגרלה, דיברו בהתלהבות על ישראל ועל מוצרי ים המלח הישראליים, ומחאו כפיים בהתלהבות כאשר הוכרזה שם הזוכה המאושרת, שעומדת לטוס לישראל. כשחזרתי לארץ, כבר במטוס קיבלתי עיתון עם כותרת ראשית "מתיחות בין ישראל לשבדיה" - ממש הפוך למה שראיתי יום קודם במו עיניי. מסקנתי הייתה (ועודנה), שההסברה הטובה ביותר לחיזוק התדמית הישראלית בעולם, היא דרך העשייה "הנורמאלית" - מוצרי הקוסמטיקה, חברות ההיי טק, זוכי פרס הנובל, המרצים הישראלים בחו"ל (אם כי חלקם עושים שם רע מאד לישראל, ועדיף היה אם לא היו פותחים את פיהם כלל..), סרטי הקולנוע וכו' וכו'. ובהקשר זה - גם המשלחת הישראלית להאיטי תורמת נדבך נוסף לעניין, ומבטאה יותר מכול את הצורך שלנו לומר לעולם - "הפסיקו להשוות אותנו לשכנינו. אנחנו "נורמאליים", ממש כמוכם"...
לקריאת עקרונות נוספים וטיפים משכנעים, בקרו באתר שלי, www.yanivzaid.com , התרשמו ממגוון הסרטונים והמאמרים, והירשמו לרשימת התפוצה, לקבלת תכנים נוספים. אשמח לשמוע תגובות על הנושא ועל הפוסט הנ"ל.