דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנהיגות על פי הנוסחה הבינתחומית 

מאת    [ 13/02/2010 ]

מילים במאמר: 398   [ נצפה 3222 פעמים ]

קשה היה לפספס בעת האחרונה את מודעות הפרסום של "המרכז הבינתחומי" בהרצליה, אשר תחת הסלוגן "לא נולדים מנהיגים, לומדים להיות כאלה" (בשילוב עם תמונות מעובדות וערוכות של מבחר מנהיגים שלנו כביכול בצעירותם), מבקש להזמין את קהל הסטודנטים הפוטנציאלי ל"יום פתוח" בקרבו.

מעבר לנכונות הקלישאה השחוקה כי "מנהיגות לוקחים, לא מקבלים", הרי שאין לכחד את העובדה שמנהיגות היא תכונה מולדת. לא הומצאה עדיין המעבדה שמסוגלת לקחת אדם חדל-אישים, לשבט את תכונותיו ולהפכו למנהיג.

אם נבחן את הנושא באספקלריה של ההיסטוריה הקלאסית נגלה לא מעט מנהיגים גדולים שאכן זכו להכשרה למנהיגות, הודות להשתייכותם לאליטה האריסטוקרטית של תקופתם. בכלל זה נמנה דמויות כמו פריקלס איש אתונה ואלכסנדר מוקדון (שזכה אולי להכשרה האולטימטיבית ביותר באותה תקופה, מידי אריסטו), אך אף הם, באם כישרון המנהיגות הטבעי לא היה טבוע בהם מלידה, שום הכשרה לא הייתה יכולה להביא אותם לאן שהם הגיעו.

נכון שלימוד והכשרה למנהיגות יכולים לתת את נקודת הזינוק המתאימה, אבל אם אין ל"תלמיד" את זה מלכתחילה, אז כמו שאומרים בימינו "חבל על הזמן" במשמעות המקורית של הביטוי הזה.

יתרה מזאת, לימוד והכשרה אינם בהכרח תנאי למנהיגות. ניתן להגיע לשם באמצעות הכישרון הטבעי בלבד. אביא שתי דוגמאות מתקופת הרפובליקה הרומית; הראשונה היא דמותו בעלת שאר-הרוח של מרקוס טוליוס קיקרו, אשר למרות היותו בן למעמד הפרשים, הצליח הודות לכישוריו ובמאמצים אדרים להגיע למעמד הנכסף של "הנובילטאס" (בני המשפחות "הנודעות" של האריסטוקרטיה הרומית). קיקרו תיאר בתסכול רב כיצד "כיבודי העם הרומי מוענקים לבני המשפחות המיוחסות בשנתם"[1], אך זה לא מנע ממנו להיבחר בכוחות עצמו למשרת הקונסול היוקרתית ועוד בניסיון הראשון.

הדוגמא השנייה למנהיג מוצלח שלא עבר שום "סדנא של מנהיגות" הינה דמותו של ספרטקוס, מנהיג "מרד העבדים השלישי" מול רומא, אשר הוביל בכוח הנהגתו צבא של 70 אלף עבדים וקצר הישגים אדירים מול הצבא הרומי שהיה אז בשיא תהילתו, עד שהוא עצמו נקטל בשדה הקרב. זו דמות של מנהיג טבעי שהפך להיות מיתוס דורות רבים לאחר מותו, אך כמוהו היו אלפים בהיסטוריה, נודעים יותר ונודעים פחות.

המסקנה אליה אני מכוון היא שבדיוק כמו שלא ניתן להכשיר כל אחד שרוצה בכך להפוך להיות מדליסט אולימפי בריצת מאה מטר (אם אין לו את המהירות הטבעית), כך לא ניתן להפוך למנהיג את מי שמראש לא נולד עם התכונות המתאימות לכך.

בקיצור, או שיש לך את זה או שאין לך את זה - זו התורה כולה על רגל אחת!

 

 [1] צבי יעבץ "רומא במאה הראשונה לפנה"ס" מתוך:  מרקוס טוליוס קיקרו כתבים נבחרים (ירושלים: מוסד ביאליק) תשמ"ו- 1985, עמ' כ'

עו"ד אדיר בנימיני, בעל תואר ראשון במדע המדינה והיסטוריה ותואר שני במדע-המדינה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. חבר מועצת עיריית נתניה ה-13 (2003-2008).


 http://www.adir-b.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב