מאמר על שיטה טיפולית בטיפול באומנויות המשלבת גינה וטבע.
מאת - תמר בן נפתלי - מכללת תמר-ה
מאמרים שהפכו לספר נולדו מתוך הצורך לנסח באופן מסודר ומאורגן את עבודתי רבת השנים כתרפיסטית באומנות המשלבת תרפיה בטבע וגינון טיפולי.ועבודה טיפולית של שנים רבות שבהם עוצבה ופותחה פותחה שיטת תמר-ה.
שיטת הטיפול הייחודית, המשלבת עולמות טיפול מתחום התרפיה באמנות, התרפיה בטבע, הגינון הטיפולי, סביבה ואקולוגיה בטיפול פסיכותרפויטי.
השיטה מתמקדת בטבע ובגינון הטיפולי, שהינם כלי טיפולי עם יתרונות רבים במרחבים כמו בתי חולים, בתי ספר, מוסדות וקהילות. הגינה יכולה להפוך למרכז אנושי-חברתי, שבו נפגשים מבוגרים, צעירים, קטנים וגדולים, מלומדים והדיוטות במקום אחד; מקום שבו כולנו שווים וחווים תחושות משותפות של יופי, שמחה ואותנטיות. הגינון הטיפולי הינו גשר וקשר לטבע, והוא מקום פיזי ורגשי, שאליו כל אדם יכול להגיע. הטבע או הגינה יכולים גם 'להגיע' אל האדם הנכה, המוגבל פיזית או המרותק למיטת חוליו, על-ידי עציצים, שולחן עבודה מותאם, סידור פרחים על שולחן, תמונות וסרטים, ואפילו דרך דמיון וכוונה.
נבחנת השאלה כיצד מתנהל גינון טיפולי,; כיצד מתקיים הגינון הטיפולי הלכה למעשה. ויש מקום גם לשאלות פרקטיות וכלכליות של יישום בשטח.
במסגרת הטיפול נפגשים המטפל והמטופל במרחב של הטבע ו/או חממה, גינה, ערוגות מותאמות ועציצים, ועובדים יחד, תוך שימת דגש והבהרה של תהליכים אישיים ורגשיים המתרחשים במקביל ובו-זמנית לפעילות הפיזית.
במקביל לעבודה באדמה ובגינה, נוצר מרחב רגשי, המאפשר שינוי וריפוי בחשיבה ובהתנהגות בחיי המטופל, כמו גם שינוי ושיפור במרכיבים מוטוריים-שיקומיים, תחושתיים, קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים.
העבודה בגינה והמפגש בטבע מאפשרים התפתחות בכמה מישורים מקבילים:
שיפור בתחום המוטורי והפיזי - סיבולת הגוף, התמודדות עם קושי גופני, תיאום עין-יד ותפקודים פיזיים ייחודיים למשתקמים מפגיעות ראש ונכויות פיזיות.
שיפור קוגניטיבי, לימודי וחינוכי – שיפור יכולת התכנון והחשיבה המובנית, פיתוח יכולת לימודית ויישום מיידי של לימודי מדע, חשבון וטבע בשטח, פיתוח יצירתיות, מסירות מתמשכת לנושא לימודי; רצינות, אחריות ושקדנות עם צמחים ובעלי חיים באופן מתמשך, פיתוח מיומנויות זיכרון לטווח קצר, בינוני וארוך, תוך זכירת משימות, שמות צמחים ופרחים, פיתוח יכולת ללמידה עצמאית ופתרון בעיות בשטח ובחיים; חינוך לאהבת האדמה והארץ.
שיפור בהיבטים חברתיים ובין-אישיים - יכולת לתכנן ולפעול בצוות, פיתוח תקשורת, הקשבה הדדית לחברי הקבוצה ולצורכי הצמח והטבע, פיתוח דאגה ואחריות מתמשכת למישהו אחר ממני, חלוקת אחריות ופעולה למען מטרות משותפות כקבוצה, חברה והעולם (דרך הפן האקולוגי), שיפור יכולת הנתינה, נדיבות וויתור על נוחות למען האחר - צמח, חיה, קבוצה; פיתוח צורך והנאה מעבודת צוות ושיתוף פעולה למען מטרה ומשימה מתגמלת משותפת; יכולת לקבל עזרה ולסמוך על אחרים, לימוד וחיזוק תחושת ההנאה מאחריות משותפת וזיקה הדדית לאנשים אחרים, השותפים עמי בגינה או במסע בטבע; יכולת לשוחח ולחלוק רגשות וחוויות עכשוויות; שיפור היכולת להצליח להתמודד ולפתור בעיות כאן ועכשיו באופן מבוקר ומונחה.
שיפור בהיבטים פסיכולוגיים – יצירת מרחב פנימי חיובי, אופטימי ויצירתי כדרך לפיתרון בעיות עתידיות בחיים; יצירת מרחב מאפשר ומכיל, וחוויה מתקנת של קשרים בין-אישיים פוגעים, דוחים ופולשניים, דרך המפגש עם הצמחים ובעלי החיים המקבלים כל אחד באהבה ובאופן שוויוני, בתיווך המטפל. שיפור בדימוי העצמי הפנימי והעצמת תחושת המסוגלות האישית דרך הצלחה והעצמה בגינה ובמשימות בטבע.
עידון ותיעול כעסים - דרך התמודדות עם משימות גנניות מתסכלות ואירועים בלתי צפויים בטבע. התמודדות עם דחיית סיפוקים מיידיים (דרך שהייה בחוץ במזג אוויר משתנה, קיצוני ובלתי ממוזג, נביטה המתרחשת לאחר שבועות, צמיחה איטית ומתסכלת של השתילים - קצב אחר משלי להתרחשויות השונות בטבע).
יכולת לחוות שליטה וניווט של חיי הצמח, החיה בגינה ולבסוף גם על חיי. האדם הנזקק, תלוי, מיוחד ומטופל, המקבל כל הזמן סיוע ועזרה - הופך למטפל במישהו, במשהו.
יכולת לפנות ולבקש, ואף להאמין שתקבל, עזרה מאדם מבוגר, מחברים למשימות הגנניות, מחבריך המתמודדים עמך בקשיים בטבע, ומהטבע עצמו - בורות מים, מחסה של עץ מהשמש הקופחת, מזון מבעלי חיים וצמחים ו...כל צרכינו.
שיפור היכולת לחיות מתוך תודה, הנאה ושמחה לנוכח כל השפע שהטבע והעולם מציע לאדם, בכל שעה ובכל מקום.
תמר לוסטיג - בן נפתלי - תרפיסטית באומנות,מורה ויועצת חינוכית במשרד החינוך ,מרצה בבית ברל במסלול לתראפיה באומנות, מקימת מכון "תמר-ה" לתראפיות בין תחומיות . בעלת קליניקה פרטית לטיפול ,מרצה ומנחת סדנאות .בצוות ההקמה של התכנית לגינון טיפולי- טבע תראפיה- וטיפול באומנויות הנלמדת כיום ב"הדסה נעורים" ובבית הספר להוראה חיפה.(בתשס"ח) . . http://www.tc-tamara.com
>