מנטורינג - אימון לילדים
אימון אישי מותאם לילדים וצעירים
מנטורינג לילדים באמצעות כישורי קואצ'ינג (אימון) הוא יותר מסתם התיידדות עם הילד. תהליכי אימון אישי או מנטורינג הם תהליכים מובנים ומכוונים וניתן להשיג באמצעותם מטרות חשובות עבור הילד.
מנטורינג לילדים שונה ביותר מתהליך אימון אישי רגיל. במרכז האימון שלi.C.U אנו מאמינים כי שמחה, אהבה, יצירתיות ורוגע הם עניינים טבעיים עבור הילד. אמנם יש ובגלל נסיבות החיים נטיות נפלאות אלה מתקלקלות, אולם מנטור מקצועי מסוגל להעירן בלב הילד. המנטורינג נשען על הנטייה הטבעית של הילד ללמוד, לדעת, להתפתח, להצליח.
מטרתו הראשונה במעלה של המנטור היא לחזק את אמונו של הילד בעצמו וביכולותיו, את הנאת החיים שלו ואת חדוות הצמיחה. המנטור התומך מבלה זמן נעים עם הילד ולא בהכרח "שעה של יעילות". ילדים היודעים ליהנות ממשחק או מבילוי עם חברים, כמו גם מלמידה של דברים חדשים ומעמידה באתגרים, הם מאושרים ובטוחים יותר בעצמם. הפוקוס איננו על ניצחון או על הבסת יריב, וגם לא על הרצון לשמח את ההורים. ואמנם, לעיתים, אחת המטלות של המאמנטור (כך אנו מכנים מאמן אישי לילדים) היא לגשר בין הילד והוריו, בין הרצונות השונים או בין הציפיות של כל צד, ולהגדיל את ההבנה, הכבוד וההערכה ההדדיים.
"המנטור של בני עזר לו ללמוד לארגן את היום, את השעות הפנויות, להספיק ללמוד וגם לשחק, ולשמחתי היום מ. לא רק מתעסק עם מוסיקה וספורט אלא גם מוציא ציונים יותר טובים." [מתוך מכתב משוב למרכז האימון]
לפעמים אנחנו שוכחים כי הרצון ללמוד ולצמוח טבוע בילדים. מחקר שנערך בארה"ב בקרב ילדים בגיל בית-ספר יסודי העלה כי, במקום הראשון, רובם ביקשו לנצל את זמן האימון שלהם ללימוד מיומנויות שונות, ורק במקום שני הם ביקשו לשחק. ילדים נהנים ללמוד ולשכלל את כישוריהם, וחדוות הצמיחה טבועה בהם מלידה, ממש כמו בכל צמח בטבע. מוטיבציה, סקרנות ותושייה טבועים בילד.מנטור מקצועי מסוגל לסייע לילד להתפתח ולהפוך לבוגר אחראי וממומש, חברותי ורגוע, מאושר ומסופק.
"... לסיכום, היית כמו דודה טובה עם אקסטרא-אקסטרא כישורים. בזכותך היא משתתפת בחיי החברה של כיתתה והיא ילדה יותר שמחה. זה היה מאוד חשוב לי ועל כך אני מודה לך." [מתוך מייל למנטורית]
מנטורינג לילדים מתבסס על עקרונות הפסיכולוגיה החיובית ועל טיפוח האינטליגנציה הרגשית של הילד. כמו באימון בוגרים, המאמנטור מתמקד בפוטנציאל של הילד, בכישוריו ובפיתוח יכולותיו, אך בניגוד לאימון רגיל המנטור אינו תובעני אלא תומך. הילד לומד לקחת אחריות, לקיים מה שהבטיח, לסמוך על האינטואיציה והתחושות שלו, להשפיע ולפעול למען עצמו, ואינו מחוייב אלא מתוך שמחת החיים ואהבת עצמו. ילד שאינו אוהב את עצמו ילמד תחילה לקבל את עצמו כפי שהוא ולאהוב את עצמו. לעיתים, חלק גדול מהתהליך מתמקד בחיזוק ההערכה העצמית והביטחון העצמי של הילד.
תוכנית האימון מותאמת לילד, לצרכיו הספציפיים ולרצונותיו, ותחומי האימון עשויים לכלול עניינים כמו שיפור יכולות אקדמיות, טיפוח כישורים חברתיים, חיזוק האמון העצמי, לימוד התארגנות וניהול זמן, פיתוח עמידות נפשית וגישה חיובית, פיתוח יכולת התמודדות עם קשיים שונים, טיפוח יכולת לעבודת צוות, כישורי מנהיגות, ועוד. ילד עשוי ללמוד כי הוא איננו "עצלן" והוא איננו "כישלון" אלא הוא מסוגל להשיג מטרות, לווסת את רגשותיו, לשלוט בהתנהגותו, וליהנות מהחיים. בהקשר זה כדאי לזכור את הביטוי "אין ילד רע, יש ילד שרע לו".
מאמן שהוכשר לעבודה עם ילדים יודע לתמוך באופן מקצועי בתהליך הלמידה וההתפתחות הטבעי, לחזק את הביטחון העצמי של הילד ואת האמון שלו ביכולותיו, להתנהל בעדינות ומתוך התחשבות בנפשו הרכה של הילד. מאחר ולא חסרים שרלטנים אשר לא למדו אימון באופן מסודר או לא התמחו בעבודה עם צעירים, מומלץ לדרוש לראות תעודת "מנטור לילדים" או תעודת "חונך ADHD" לפני התקשרות, בתשלום או ללא תשלום, עם המאמן או המנטור.
השתלמות "מנטורינג לילדים" מציעה כישורי אימון מתקדמים לאנשי מקצוע והיא מתאימה למאמנים אישיים, לגננות ולמחנכים, למדריכים, ליועצים חינוכיים, ולכל העוסקים בעבודה עם ילדים וצעירים. הורים מוזמנים להשתתף בהשתלמות זאת בלי למלא חובות ובלי לקבל תעודה. ההשתלמות היא במתכונת של יום מלא מהבוקר עד הערב. מועדים מדוייקים מופיעים אתר שלנו.
תוכנית ההשתלמות:
1. תפקידי המאמנטור, בניית יחסים עם ילדים, והשתלבות נכונה בחיי הילד
2. מודל עבודה המתחיל בהכרת הילד, עולמו, משפחתו, רצונותיו וצרכים מיוחדים
3. כישורי אימון רלבנטיים למנטורינג
4. הפוטנציאל של הילד ומימושו באופן המעורר בו גאווה, רוגע ושמחה
5. טיפוח אמון עצמי, אהבה עצמית, והעצמה בגישת הפסיכולוגיה החיובית
6. חשיבה אפקטיבית לילדים ועבודה על דפוסי חשיבה האופייניים לילדים
7. המאמן בתווך - בין ההורה והילד, הפערים בין ההורה והילד, ובין המאמן להורה
8. העולם הרגשי וטיפוח אינטליגנציה רגשית
9. הישגים אקדמיים, אפקטיביות, ותנאי הצלחה
10. חיברות וחברים
11. חשיבות המשחק, ההנאה והיצירתיות
12. הכרת תכני אימון כגון פיתוח יכולת עמידות, התארגנות, ניהול זמן, ועוד
פרטים יוספים תוכלו למצוא בעמוד "מנטורינג לילדים" באתר שלנו > http://my-intuition.com/page20.html
בברכת הצלחה ואהבה,
אסתי פישר היים,
מנהלת ביה"ס iCU לאימון אישי ותרפיה באימון
ומרכז אימון ארצי
אסתי פישר-היים מנהלת את ביה"ס ICU להכשרת מאמנים אישיים - המרכז לאינטליגנציה אינטואיטיבית.
מתמחה בעבודה עם משפחות ויעוץ זוגי
מלמדת ומרצה על הדרכת הורים, זוגיות, פסיכולוגיה חיובית, ADHD.
מנהלת מרכז אימון ארצי בו פועלים עשרות מאמנים ומטפלים.
מחברת הספרים:
1. "זריחה פתאומית" - הוצאת ידיעות אחרונות, 1996
2. "פתאום הבנתי - הדרך לאינטליגנציה אינטואיטיבית" - הוצאת דיונון, 2006
אתר ביה"ס וממרכז אימון אישי: www.my-intuition.com
טלפון: 03-6488108